Väitös: Liikunta vähentää naisten vaihdevuosioireita

Liikunta vähentää muun muassa masentuneisuutta sekä unta häiritseviä kuumia aaltoja.

Liikunta vähentää naisten vaihdevuosioireita. Uuden väitöstutkimuksen mukaan terveysliikuntasuositusten mukainen liikunta vähentää muun muassa masentuneisuutta sekä unta häiritseviä kuumia aaltoja.

Terveystieteiden maisteri Kirsi Mansikkamäen kyselytutkimuksen mukaan terveysliikuntasuosituksen mukaisesti liikkuvilla vaihdevuosi-ikäisillä naisilla oli vähemmän ahdistuneisuutta ja masentuneisuutta, somaattisia oireita sekä muisti- ja keskittymisongelmia kuin naisilla, jotka eivät harrastaneet liikuntaa suosituksen mukaisesti. Lisäksi he kokivat elämänlaatunsa paremmaksi. Kyselyyn vastasti 2 606 naista vuonna 2012. Naiset olivat 49-vuotiaita.

Kuuden kuukauden harjoittelututkimus puolestaan paljasti, että säännöllisesti liikuntaa harrastavien vaihdevuosi-ikäisten naisten unen laatu oli parempi ja heillä oli vähemmän unta häiritseviä yöllisiä kuumia aaltoja kuin verrokkiryhmän naisilla. Neljän vuoden seurannassa harjoitteluryhmän naisten sosiaalinen ja fyysinen toimintakyky todettiin paremmaksi ja heillä oli edelleen vähemmän kuumia aaltoja. Harjoittelututkimukseen osallistui 176 vaihdevuosioireista naista vuosina 2009–2013.

Yleisimpiä vaihdevuosioireita ovat kuumat aallot, mielialan vaihtelut, ärtyneisyys, unihäiriöt sekä selkä- ja lihaskivut. Hormonihoito lievittää yksittäisiä oireita, mutta lääkityksen vaikutukset oireisin ja elämänlaatuun saattavat olla ristiriitaisia eivätkä lääkkeet sovi kaikille. Liikunnan merkitystä vaihdevuosioireiden hoitoon ja lievitykseen on tutkittu, mutta tulokset ovat olleet ristiriitaisia. Mansikkamäen mukaan hänen väitöksensä osoittaa, että liikunnalla on keskeinen merkitys vaihdevuosi-ikäisten naisten elämässä.

Mansikkamäen väitöskirja tarkastetaan keskiviikkona 22. kesäkuuta Tampereen yliopistossa.

Uusimmat

Hyvinvointi

Rasvamaksa on jo kansantauti, merkittävin syy ylipaino – tällainen ruokavalio on hyväksi maksalle

Tipaton tammikuu haastaa nyt tissuttelun – "Älä kysy haluatko alkoholia, vaan tarvitsetko sitä"

Monipuolisessa välipalassa on proteiinia ja hyviä rasvoja – katso hyvinvointivalmentaja Anna Saivosalmen vinkit

Aivosumu hellitti – elämäntaparemontin tehneet Topi, 26, ja Annmarie, 29, kertovat, kuinka muutos voi onnistua fyysisistä vastoinkäymisistä tai arjen kiireistä huolimatta

Ahdistaako sinuakin välillä? – Tärkeintä on, ettet juokse tunnetta pakoon

Kärsitkö mystisistä kivuista ja tuskallisista askeleista? Taustalla voi olla lihasten epätasapaino

Päiväkirjojen ja kirjeiden kirjoittaminen on romahtanut – kehityssuunta herättää huolta

Jo kaksivuotiaat saattavat syödä liikaa suolaa – tarkkana oltava erityisesti terveellisinä vaihtoehtoina pidettyjen naposteltavien kanssa

Jo vartin kehonhuolto päivässä tekee ihmeitä vetreydelle – katso urheiluhierojan kuvaohjeet pikavenyttelyyn

Kasariajan suosikkilaji tekee paluuta – lama runteli harrastajamäärät, tuleeko uuden nousun myötä valinta olympialaislajiksi?

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.