Yksipuolinen harjoittelu, liian pienet kengät ja heikko lihaskunto pilaavat jalkamme – "On ihme, jos vammoja ei tule"

Lumien sulaessa asvaltti kutsuu taas liikkujaa, ja moni aloittaa esimerkiksi juoksuharrastuksen liian innokkaasti. Ostetaan ehkä lenkkarit, jotka eivät sovi jalkaterän rakenteelle ja juostaan liian usein liian pitkään. Sitten koskeekin polviin, akillesjänteisiin ja alaselkään, ja ihmetellään, että miten tässä näin kävi.

Alaraajavaivojen hoitoon erikoistunut urheilufysioterapeutti Valtteri Paavola sanoo, että juoksuharrastuksen pitäisi kehittyä aina progressiivisesti eli vähitellen tehoja ja matkoja nostaen.

– Kun liikkeelle lähdetään liian innokkaasti, keho ja lihaskudokset eivät ehdi sopeutua lisääntyneeseen rasitusmäärään. Kun tämä yhdistetään keskivartalon ja pakaran heikkoon lihaskuntoon sekä mahdolliseen alaraajan askellusvirheeseen, on ihme, jos vammoja ei tule. Keskivartalon ja lantion seudun lihakset ovat liikkujalle tärkeimmät, kaikki liike lähtee keskeltä.

Paavola muistuttaa, että asianmukaisten varusteiden ohella on tärkeää valmistaa lihakset, nivelet ja hermosto harjoitukseen vaikka alkuverryttelyllä.

Jalkaterän virheasennot aiheuttavat ison osan jalkavaivoista. Paavolan asiakkaat kärsivät usein jalkaterän – plantaarifaskiitti ja vaivaisenluu – ja nilkan alueen, akilleksen, polven sekä selän alueen kiputiloista. Kun jalkapohjan kiputila on vääristänyt askellusta, polvet ja lonkat ovat alkaneet vaivata.

Nilkka on kehon kivijalka, jonka toiminta näkyy kehon kaikissa nivelissä. Nilkan virheasennosta voi tulla toista senttiä pituus­eroa jalkoihin, ja tämä vetää selkää kieroon.

– Suurin osa alaraajavaivoista johtuu siitä, että keho on omaksunut virheellisen liikemallin. Taustalla voi olla opittu malli liikkua tai vanha vamma. Kun kehon toimintoja korjataan oikeaan suuntaan, kuntoutuksessa päästään eteenpäin.

Kuinka sitten toimia, jos jalat kipuilevat? Jos kyse on pienestä vaivasta, Paavola opastaa jumppaamaan ainakin jalkaterän lihaksia, kiinnittämään huomiota lihaskuntoon ja selvittämään, että jaloissa on sopivat kengät. Jos vaivasta ei selvitä omin voimin, alaraajojen hoitoon erikoistunut fysioterapeutti voi auttaa kuntoutuksessa. Etenkään rasitusvammojen kanssa ei kannata odotella kuukausia, sillä pitkittyessään vammojen hoito voi vaatia pitkän kuntoutusajan.

– Itse kiinnitän huomiota liikkujan lihastasapainoon, nivelten liikkuvuuteen, jalkaterän rakenteeseen sekä mahdollisiin asentopoikkeamiin ja näiden vaikutukseen askellukseen ja kävelyyn. Vastaanotolla on tärkeää selvittää myös vammahistoria.

 

Lihastasapainokartoituksen ja kävelytestin lisäksi jalat voidaan tutkia tähän tarkoitukseen suunnitellulla peilipöydällä, jonka perusteella räätälöidään yksilöllinen kuntoutus ja tarvittaessa myös yksilölliset tukipohjalliset. Nykytutkimusten valossa tukipohjallisista ollaan monta mieltä, ja niihin päädytäänkin vasta oirekuvauksen, vaivojen ja alaraajatutkimusten pohjalta.

– Yksi tukipohjallisen tärkeä tehtävä on vähentää ja tasata alaraajoihin kohdistuvaa rasitusta sekä korjata jalan ja koko alaraajan toimintaa, Paavola kertoo.

Jalkavaivoihin on tarjolla myös erilaisia teippaushoitoja, paineaaltohoito- ja kylmähoitoa, jännekuntoutusta sekä faskiahoitoja, joihin on erikoistunut Paavolan puoliso Sari Sukuvaara.

Paavolan ja Sukuvaaran yritys Askellusklinikka Oy tarjoaa ainoana pohjoismaissa paljasjalkamattokuntoutusta. Pehmeillä matoilla jalkalihakset joutuvat työskentelemään esimerkiksi hiekkaa ja metsää matkivilla alustoilla.

Olennainen osa kuntoutusta on opastaa liikkujaa vahvistamaan itse jalan lihaksia ja huolehtimaan nivelten liikkuvuudesta.

– Meidän tehtävämme on opastaa ja motivoida liikkeisiin, joita ihminen voi tehdä arjessaan vaikka hampaita pestessään. Arkeen ujutetut liikkeet toimivat paremmin kuin ”tee näitä kuusi kertaa viikossa” -ohjeet.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .