Välittäjä tarjoaa mielenrauhaa

Kuka maksaa ilmaispalvelut?

Taannoin oli sanonta, että ilmaisia lounaita ei olekaan. Juontui kai siitä, kun neuvottelun yhteydessä oli hyvinkin tavallista kutsua toinen osapuoli lounaalle ja hieroa sopimusta pihvin ääressä.

Viime aikoina on herätty kyselemään, onko kiinteistönvälitysalalla ilmaisia palveluja ja mitä niiden suhteen pitäisi tehdä.

Hyvin yleinen lause Kiinteistönvälittäjän kotisivuilla tai lehtimainoksessa on: ”Oletko myyntiaikeissa? Pyydä meidät ilmaiselle arviokäynnille!”

Muutaman nuoremmat alalle tulleet kiinteistönvälittäjät ovat panneet merkille, että tänä päivänä asiakkaat noudattavat kutsua liiankin kirjaimellisesti. Ilmainen arvio saatetaan pyytää 3–5 kiinteistönvälittäjältä (välitystoimistolta) ja lopputulos voi olla, että asiakas myykin asuntonsa itse – jopa niin, että tällä ei alun alkaenkaan ollut tarkoitusta antaa asuntoaan välitettäväksi. Parhaaksi lykyksi asunnonmyyjä kysyy vielä puhelimessa ammattilaisen neuvoja kaupan yksityiskohtien toteuttamiseen.

Kaupunkialueella arviokäynti ei tuota välittäjälle suurtakaan työpainetta, mutta kymmenien jopa sadan kilometrin päähän turhalle arviokäynnille lähtemiseen kuluu kallista työaikaa ja polttoainettakin.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry:n hallituksen jäsen ja Keski-Suomen alueyhdistyksen puheenjohtaja Pertti Jääskeläinen myöntää, että ilmiö on huomattu. Hän ei kuitenkaan lähtisi muuttamaan vakiintuneita käytäntöjä.

Jääskeläisellä on alalta yli 30 vuoden kokemus ja hän on vuosien myötä pannut merkille, että monikin asunnonmyyjä itsemyyntiä kokeiltuaan hakeutuu lopulta kiinteistönvälittäjän asiakkaaksi.

– Liitolla ei ole asiaan mitään erityisohjetta, eikä laki anna mahdollisuutta suitsia tämäntyyppisiä kaupankäyntiin liittyviä ilmiöitä, Jääskeläinen muistuttaa.

Lain mukaan kartellit ovat kaikessa kaupankäynnissä kiellettyjä, mikä tarkoittaa sitä, että välitysliikkeet eivät esimerkiksi keskenään voi tehdä kilpailua rajoittavia sopimuksia. Ilmaiset arviokäynnit ovat yksi yritysten välinen kilpailu- ja asiakashankintakäytäntö.

– Asiakas itse valitsee, haluaako käyttää ammattilaista asunnon myynnissä. Omatoimisia asunnonmyyjiä alalla on ollut aina ja varmasti tulee jatkossakin olemaan.

Jääskeläinen viittaa myös kiitettyyn ja parjattuun internettiin, joka on muuttanut asuntojen markkinointia oleellisesti. Viime vuosina välittäjien markkinointikanavaksi perustetut asunnonvälitysportaalit ovat ottaneet myös yksityisiä asunnonmyyjiä asiakkaikseen.

Asunnonmyyntiä harkitsevat pystyvät netin kautta seuraamaan oman alueensa hintatasoa ja myyntikokeilut ovat tulleet aikaisempaa helpommiksi ja myös halvemmiksi.

Pertti Jääskeläinen korostaa, että kiinteistönvälittäjät tekevät arviokäyntejä myös laskutusta vastaan: esimerkiksi riita-asioissa, perinnönjakotilanteessa tai vakuusarvoa määriteltäessä laaditaan virallinen arviokirja, josta myös laskutetaan. Suullisesta asunnonmyyjän pyytämästä arviosta laskua ei voi lähettää.

Välittäjät tekevät laskutustyönä myös kauppakirjoja tai muita asuntokauppaan liittyviä osatoimintoja.

Rajoitusten sijaan Pertti Jääskeläinen mieluummin korostaisi kiinteistönvälittäjän ammattitaidon merkitystä kaupan onnistumiselle.

Oikea hinta-arvio on merkittävä osa onnistunutta asuntokauppaa.

Kokenut ja LKV-tutkinnon suorittanut välittäjä tuntee lain ja osaa ottaa huomioon kaikki kauppaan liittyvät tekijät turvallisen asunnonmyynnin tai -oston toteutumiseksi.

Välittäjä hankkii kaikki myyntiprosessiin liittyvät asiakirjat asiakkaansa puolesta.

Välittäjän käyttäminen todennäköisesti säästää myös myyjän hermoja, kun tämän ei itse tarvitse järjestää asuntonäyttöjä tai vastailla ostajaehdokkaiden joskus kiusallisiinkin kysymyksiin.

Ostajat luottavat välittäjään enemmän kuin yksityiseen asunnonmyyjään. Lisäksi välittäjällä laajan kontaktiverkostonsa ansiosta saattaa olla potentiaalinen ostajaehdokas tiedossa jo asunnon tullessa myyntiin.

Vastaus kysymykseen, onko kiinteistönvälitysalalla ilmaisia palveluja: Ei ole.

Ilmaiset arviot, konsultoinnit tai muut palvelut sisältyvät välitysyritysten liiketoimintaan.

– Ilman maksavia asiakkaita ei yksikään yritys pysty toimimaan. Kaikkien välitysyritysten on pidettävä huolta palvelujen laadusta ja siitä, että laatu vastaa kysyntää, Jääskeläinen korostaa.

– Vaikka kiinteistönvälitysalalle putkahtaa jatkuvasti uusia nettipalveluja, jotka ovat lähes ilmaisia kuluttajille, on jatkossakin tarvetta laadukkaalle kiinteistönvälityspalvelulle.

Markkinatalous toimii niin, että jokaisesta tarjouksesta (arviokäynnistä) ei voi syntyä sopimusta, vaikka syntyisi kuluja.