Kaikki matkamyynti ei siirry internetiin

Vaikka suomalaiset ostavat matkansa yhä useammin netin kautta, myös perinteinen matkamyynti pitää pintansa. Moni haluaa yhä varata ja ostaa matkansa kasvokkain matkatoimistoissa.

–Varsinkin pitempään kestävät kaukomatkat ja ryhmämatkat käydään yhä yleisesti ostamassa suoraan matkatoimistosta. Matkailualan kivijalkamyymälöillä on siis niilläkin tulevaisuus, arvioi MatkaVekan markkinointijohtaja Erja Heikkilä.

Internetin voittokulkua alalla hidastaa se, että suomalaiset matkailevat entistä korkeampaan ikään asti. Iäkkäissä on runsaasti niitä, jotka eivät halua tai osaa käyttää nettiä matkan tilaamiseen.

Netillä on kuitenkin etunsa matkaa harkittaessa.

–Netin avulla matkaa voi suunnitella kotisohvalla. Yhä useampi suomalainen valikoi vierailuetapit jo ennen lähtöä, jolloin perillä ei kulu siihen arvokasta loma-aikaa, kertoo Finnmatkojen viestintäpäällikkö Anu-Eveliina Mattila.

Hän sanoo, että matkailualan menestysresepti on nyt palvelun monipuolisuus.

–Ei riitä, että palvelun yksi kanava on kunnossa. Kaikkien erilaisten kanavien, muun muassa puhelinpalvelun, pitää olla kunnossa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.