"Kaikki, missä on Muumi, menee kaupaksi" – lahjatavaraliikkeiden tiloista iso osa on varattu Muumeille, tontuille ja pakkasukoille

Ulkomaiset matkailijat ostavat talvi- ja joulutuotteita kesälläkin

Design, muumit, magneetit ja avaimenperät. Siinä suomalaisten lahjatavaraliikkeiden myyntivaltteja. Helsinki-Vantaan lentokentällä ja Helsingin keskustassa sijaitsevien Kankurin tuvan Finspiration-liikkeiden myymälävastaava Maria Böhling kertoo ulkomaalaisten turistien pitävän arvossa suomalaista tuotantoa.

– Puu- ja villatuotteita ja muuta Suomessa käsintehtyä arvostetaan paljon. Lisäksi kaikki, missä on Muumi, menee kaupaksi, Böhling paljastaa.

Tanja Peisala Porvoon kaupungin matkailu- ja markkinointiyksiköstä vahvistaa paikallisuuden, suomalaisen designin ja käsitöiden kiinnostavan ulkomaalaisia turisteja.

– Vanhan Porvoon alueella on paljon sisustus- ja matkamuistotavaraa myyviä liikkeitä. Suomalaiset saattavat hankkia liikkeistä ulkomailta tuotua sisustustavaraa, mutta kansainvälisiin vieraisiin ne eivät tehoa. Paikallisuus on heille tärkeää, Peisala arvioi.

Lentokentän Finspiration-liikkeistä vastaava Böhling on tehnyt töitä matkamuistojen parissa seitsemän vuotta, muttei näe isoa eroa asiakkaiden kulutustottumuksissa.

– Ehkä kysellään enemmän valmistusmaan perään. Suomessa suunniteltu tuote riittää joillekin. Toisaalta kiinalaisten turistien määrä Suomessa kasvaa koko ajan, eivätkä he halua tulla Suomeen ostamaan jotain Kiinassa valmistettua.

Japanilaiset ovat Böhlingin mukaan erityisen kiinnostuneita Muumi-tuotteista. Venäläiset puolestaan tulevat ostoksille mielessään jokin tietty keräiltävä tuote kuten matkamuistolautanen, -kello tai shottilasi.

Myös joulutuotteita käy kaupaksi päivittäin, vaikka parhain piikki onkin juuri joulun alla. Kankurin tuvan Pohjoisesplanadin liikkeestä kerrotaan, että monilla ulkomaalaisilla turisteilla on tapana ostaa jokaisesta kohdemaasta joulukoriste kotiinviemisiksi.

Suomalaisten lentokenttäostoksissa korostuvat Böhlingin mukaan viime hetken kotimaiset tuliaiset ja lapsilta kotiin unohtuneet unilelut. Myös vaatteet sekä kodin- ja sisustustavara käyvät kaupaksi.

Yleinen trendi lienee se, että turhasta kuluttamisesta pyritään pois. Siitä huolimatta perinteiset magneetit ja avaimenperät kotiinviemisinä pitävät edelleen pintansa ainakin Helsinki-Vantaan lentokentällä ja Puijon tornin matkamuistomyymälässä Kuopiossa.

– Ne ovat pieniä ja edullisia tuliaisia. Mututuntumani on, että meillä menee niitä eniten, Katarina Markkula Puijolta kertoo.

Sekä Puijolta että Kankurin tuvan Pohjoisesplanadin liikkeestä kerrotaan, että kaikki maan ja kaupungin nimellä varustettu käy kaupaksi.

– Meillä on kaikenlaista Suomi- ja Kuopio-aiheista tavaraa, esimerkiksi mukeja ja laukkuja. Suomalaiset eivät ehkä osta niin paljon tuotteita, joissa lukee Suomi tai Finland. He ostavat enemmän lahjatavaraa. Toisaalta kuitenkin Kuopio- ja Puijo-magneetit käyvät kaupaksi sekä kotimaisille että ulkomaalaisille asiakkaille, Markkula pohtii.

Myös suomalaiset herkut kiinnostavat matkailijoita. Peisala Porvoon matkailusta kertoo, että paikallisen Brunbergin tehtaanmyymälän lakut ja suklaat ovat sekä kotimaisten että ulkomaisten turistien mieleen.

– Brunbergin tuotteet ovat varmaan se suosituin kotiinvieminen. Lisäksi meillä on edelleen paljon postikorttimyyntiä. Erityisesti paikallisten taiteilijoiden tekemät kortit ovat korostuneet. Siinä on samalla sitä designia, Peisala arvioi.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .