Matkayhtiöt hyvittävät nyt matkojensa aiheuttamia saasteita – Näin paljon Thaimaan-lento tuottaa hiilidioksidipäästöjä

Suuret matkayhtiöt ovat lähteneet mukaan ilmastotalkoisiin uudella keinolla: päivän sana on nyt ilmastokompensaatio. Alkuvuonna matkayritykset ovat peräperää ilmoittaneet omista hankkeistaan.

TUI tiedotti hiljattain, että se on ensimmäinen suuri pohjoismainen matkanjärjestäjä, joka alkaa ilmastokompensoida lomamatkojaan. Toisin sanoen se hyvittää pohjoismaalaisten asiakkaidensa lentojen ja hotellimajoituksen hiilidioksidipäästöt vähentämällä saman verran päästöjä muualla.

TUIn vastuullisuuspäällikkö Anna Kiefer kertoo, että päästöjä karsitaan 1. toukokuuta lähtien Intiassa, Thaimaassa ja Vietnamissa projekteilla, jotka hyödyntävät aurinko-, tuuli- vesi- ja biokaasuvoimaa.

– Näillä alueilla olisi muuten käytetty kasvihuonepäästöjä aiheuttavaa hiilienergiaa, Kiefer sanoo.

Hankkeilla on vaikutusta myös paikalliseen yhteiskunnalliseen kehitykseen, kuten koulutukseen ja työmahdollisuuksiin.

Uusiutuvaa energiaa hyödyntävät projektit eivät vähennä matkailun päästöjä vaan ainoastaan korvaavat ne.

– Hankkeilla pystytään hyvittämään päästöt, jotka aiheutuvat yli 2 000 lennosta ja asiakkaidemme yöpymisestä yli 200 hotellissa, Kiefer selvittää.

Ilmastokompensaatio on yksi askel TUIn pitkän ajan ympäristösuunnitelmassa. Yhtiö pyrkii olemaan hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä: tällöin se tuottaisi ilmakehään vain sen verran hiilipäästöjä kuin se pystyy sitomaan niitä ilmakehästä.

 

Myös pohjoismainen Thomas Cook Northern Europe ilmoitti äskettäin, että se ilmastokompensoi ensimmäisenä suurista matkanjärjestäjistä asiakkaidensa ja henkilökuntansa lentomatkat.

Konserniin kuuluva Tjäreborg korvaa 29. huhtikuuta alkaen käyttämiensä lentoyhtiöiden päästöt investoimalla projekteihin, joilla vähennetään lentojen saasteita vastaava määrä kasvihuonekaasuja toisaalla.

Hankkeet tukevat päästöjen vähentämistä ja puhtaan veden saatavuutta Itä-Afrikassa ja Gambiassa, tuulivoiman edistämistä Sri Lankassa, Turkissa ja Intiassa sekä puiden istutusta Espanjassa.

– Lentopäästöjen hyvitys on tärkeä edistysaskel matkallamme ilmastoneutraaliksi yritykseksi, ja se kompensoi päästöjä, joita ei vielä pystytä muulla keinoin estämään, kommentoi konsernijohtaja Magnus Wikner.

Tähän mennessä, 15 viime vuoden aikana konsernin oma lentoyhtiö on vähentänyt päästöjään 20 prosenttia.

Konserni ei ole vielä määritellyt tarkkaa vuositavoitetta sille, mihin mennessä sen on määrä olla hiilineutraali.

Aurinkomatkojen ja Finnairin mediasuhteiden johtaja Päivyt Tallqvist puolestaan kertoo, että Aurinkomatkoilla on ollut ilmastokompensaatiota jo tammikuusta lähtien.

– Matkustajat voivat halutessaan kompensoida lentojensa päästöjä tai ostaa biopolttoainetta lennoille, Tallqvist sanoo.

Lentopäästöt voi korvata tukemalla hanketta, jossa edesautetaan tehokkaiden liesien käyttöönottoa Mosambikissa. Projekti vähentää metsien hakkuuta polttopuuksi ja tukee hiilinielujen säilymistä. Samalla se parantaa naisten ja tyttöjen yhteiskunnallisia oloja.

Tukisumma maksetaan lennon pituuden mukaan: euro maksetaan kotimaan lennosta, kaksi euroa Euroopan lennosta ja kuusi euroa kaukolennosta.

Matkustaja voi myös tukea Finnairin biopolttoainelentoja. Hän voi antaa biopolttoaineeseen 10, 20 tai 65 euroa sen mukaan, lentääkö edestakaisen kotimaan, Euroopan vai kaukomaan lennon.

Tukipotilla Finnair hankkii biopolttoainetta Kaliforniasta. Biopolttoaine on kolmesta viiteen kertaa kalliimpaa kuin lentokerosiini, ja sen saatavuus ja käyttö on vielä rajallista.

Biopolttoaine leikkaa hiilidioksidipäästöjä 60–80 prosenttia, riippuen biomassan alkuperästä.

Tallqvistin mukaan vielä ei ole saatavissa lukuja siitä, miten innokkaasti matkustajat ovat ostaneet hyvityspalveluja.

Finnairin tavoitteena on karsia hiilidioksidipäästöjä 17 prosenttia vuosina 2013–20 ja puolittaa päästöt vuoden 2005 tasosta vuoteen 2050 mennessä. Päästöjen puolittaminen on myös koko lentoalan päämäärä.

Matkayhtiöt ovat tehneet aiemminkin erinäistä työtä lentojen ja hotellien päästöjen suitsimiseksi. Niiden tavoitteena on, että lomamatkailusta tulee ympäristön kannalta kestävää.

Yhtiöt ovat siirtyneet käyttämään yhä enemmän pienempipäästöisiä, pienikulutuksisempia lentokoneita. Hotelleissa taas on alettu karsia muovijätteiden määrää.

Lisätoimille on tarvetta, sillä etenkin lentosaasteet ovat yhä iso haitta matkailussa.

Esimerkiksi Finnairin verkkosivuilla olevan päästölaskurin mukaan 8 323 kilometrin matka Helsinki-Vantaalta Phuketiin aiheuttaa yhteen suuntaan lennettäessä 523 hiilidioksidikilon päästöt matkustajaa kohden. Autolla sama päästömäärä aiheutuu noin 3 300 kilometrin ajomatkasta. Autoilun päästöluku perustuu Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin laskelmaan, jonka mukaan henkilöauto tuottaa keskimäärin 157,6 gramman hiilidioksidipäästöt per kilometri Manner-Suomessa.

Matkayhtiöiden ilmastokompensaatiota koskeviin hankkeisiin liittyy joitakin ongelmia, sanoo Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitran johtava asiantuntija Vesa-Matti Lahti.

Lahden mukaan joidenkin lento- ja matkayhtiöiden laskurit laskevat vain lentojen hiilidioksidipäästöt eivätkä huomioi kaikkia ilmastovaikutuksia. Siten myös niiden kompensaatioprojektit jättävät ison osan todellisista päästöistä hyvittämättä.

– Lentämisen ilmastovaikutukset ovat noin kaksinkertaiset siihen nähden, mikä olisi laskettu vaikutus pelkän päästetyn hiilidioksidin määrän mukaan. Tämä johtuu siitä, että päästöt tapahtuvat niin korkealla ilmakehässä ja lentäminen aiheuttaa myös muita kuin hiilidioksidipäästöjä, Lahti selvittää.

Matkayritysten kumppaneiden hyvitysprojektit eivät myöskään Lahden mielestä herätä täyttä luottamusta. Hän nostaa esimerkiksi YK:n Puhtaan kehityksen mekanismin eli CDM:n projektit, jollaisiin myös TUIn kumppanin South Polen hankkeet lukeutuvat.

– CDM:n projektit eivät menneinä vuosina ole aina tuottaneet niin isoja päästövähennyksiä kuin on luvattu.

– Tilanne on toivottavasti viime aikoina parantunut, ja yhä useammin joku riippumaton taho varmistaa, että päästöjä on todella vähennetty sovitusti.

Yrityksillä on monia kompensaatiomalleja, mutta yhteistä niille on, että ne perustuvat vapaaehtoisuuteen. Esimerkiksi Finnairille voi maksaa parin euron vapaaehtoisen lisämaksun Euroopan lennosta päästöjen hyvitystä varten.

 – Finnairin pitäisi hoitaa kompensaatio itse eikä jättää sitä vapaaehtoisten varaan: yhtiön pitäisi lisätä hyvityssumma lentolipun hintaan, Lahti sanoo.

Lahti painottaa, että ilmastokompensaatio on sinänsä kannatettava asia, mutta vielä parempi olisi, ettei päästöjä tulisi ollenkaan.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .