Mitä hotellihuoneesta saa viedä mukanaan? Hotelliketjut vastaavat

Tarina kertoo, että 1990-luvulla eräs nainen rakasti nukkua hotellien silkkisen tuntuisissa lakanoissa.

Aina kun nainen oli yöpynyt hotellissa, hän pakkasi lakanat laukkuunsa ja vei kotiinsa. Yhtä mukavia lakanoita kun ei kaupoista löytynyt.

Hän ei ajatellut varastavansa – vastineeksi lakanoista hän jätti aina hotellihuoneen pöydälle sileän sadan markan setelin.

Moni tuntee myös ihmisen, jonka kotoa löytyy ”vahingossa” hotellilomalta mukaan tarttunut hotelliketjun logolla nimikoitu pyyhe.

Minkä verran hotellihuoneista nykyään häviää tavaraa, jota ei ole tarkoitettu mukaan vietäväksi?

– Isompia tavaroita ei häviä. En muista yhtään esimerkkiä moneen vuoteen. Jos tavaraa häviää, soitamme perään ja veloitamme kadonneet huoneeseen kiinteästi kuuluvat varusteet, sanoo Radisson Blu -konsepteista vastaava Mika Riuttanen.

 

Holiday Club -ketjun markkinointiviestintäpäällikkö Hannele Berglund kertoo, että asiakkaat eivät enää ota mukaansa ylimääräisiä tavaroita hotelleista.

– Meillä esimerkiksi pyyhkeet ja lakanat ovat pesulan tuotteita eivätkä niin haluttua tavaraa, Berglund sanoo.

Entä miten on yksittäispakattujen tuotteiden laita – saako pienet sampoopullot, kahvijauheet ja teepussit halutessaan napata mukaan hyvällä omallatunnolla?

– Saa, jos haluaa. Emme seuraa, otetaanko niitä mukaan, mutta emme siihen kehotakaan, Hannele Berglund toteaa.

Joskus asiakkaille on epäselvää, mitä huoneesta voi ottaa itselleen. Mikkelin Sokos Hotel Vaakunan superior-luokan huoneissa ja sviiteissä asiakas saa oleskelun ajaksi käyttöönsä kylpytakit ja kylpytossut. Asiakkaat tiedustelevat usein, saako tossut viedä mukanaan.

– Kerromme heille, että kyllä saa, sillä tossut ovat kertakäyttöisiä, hotellipäällikkö Hanna Coker-Appiah sanoo.

 

Radisson Blun Mika Riuttasen mukaan asiakkaat eivät nykyään juuri halua ottaa mukaansa turhaa tavaraa. Hän arvelee, että taustalla on ympäristövastuullisuusajattelun lisääntyminen: käytetään, mitä tarvitaan.

– Meillä on myös asiakkaina paljon ammatikseen matkaavia, joille asiakaspalvelutarvikkeet ovat arkista käyttötavaraa.

Monelle matkailijalle osa hotelliloman viehätystä on huoneeseen saapuessa napata suuhunsa tyynylle aseteltu karkki tai käyttää kylpyhuoneesta löytyviä ylellisiä hygieniatuotteita.

Nykyisin monessa hotelliketjussa huoneiden pienet ilmaistavarat ovat kuitenkin vähentyneet — pitkälti ympäristösyiden takia.

– Olemme tietoisesti vähentäneet yksittäispakattujen tuotteiden määrää, sillä kyseessä on tärkeä vastuullisuusnäkökulma. Kaikki Sokos-hotellit ovat nykyään mukana Green key -ympäristöohjelmassa, Hanna Coker-Appiah sanoo.

 

Myös Suomen Scandic-hotellien perustason huoneissa on luovuttu yksittäispakatuista tuotteista, kertoo markkinointi- ja viestintäjohtaja Kati Litmanen. Syynä ovat ketjun kestävän kehityksen arvot.

Useissa ketjuissa perustasoa korkeammissa huoneluokissa on yhä yksittäispakattuja tuotteita. Miksi?

– Täytyyhän hotellissa olla vähän luksusta tarjolla myös tässä muodossa, Coker-Appiah muotoilee.

Myös Radisson Blu -ketjussa – jossa osa hotelleista on Green key -hotelleja – huoneiden runsasta tuotetarjontaa perustellaan asiakaskokemuksella.

– Asiakkaalle halutaan luoda premium-kokemus mutta myös tehdä oleskelusta helppoa, Mika Riuttanen toteaa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .