Tutkimus paljastaa: Näin moni myy tai ostaa käytettyä tavaraa ympäristösyistä – "Eroavaisuus sukupolvien välillä on iso"

Vain harvahko suomalainen myy tai ostaa käytettyä tavaraa vertaiskauppatoimija Tori.fi:n verkkosivustolla ekologisista syistä. Jopa 62 prosenttia yli 40-vuotiaista Torin aktiivisista käyttäjistä ei nimeä ympäristöystävällisyyttä motivaattorikseen. Alle 40-vuotiaistakin joka neljäs käy vertaiskauppaa muista kuin ympäristösyistä.

Useimmille alle 40-vuotiaille ekologisuus taas on tärkeä asia: 75 prosentille se on yksi motivaattori vertaiskauppaan riippumatta kunkin yksilöllisistä muista pontimista.

Tiedot käyvät ilmi Aalto-yliopiston Riikka Lahden Torille tekemästä pro gradu -tutkimuksesta, jossa kysyttiin asiasta Torin aktiivisilta käyttäjiltä.

Tutkimus kertoo, että alle 40-vuotiaista vertaiskauppa-aktiiveista suurin osa ostaa ja myy käytettyä tavaraa ilmastoahdistuksen helpottamiseksi.

Torin markkinointipäällikkö Laura Kuusela pitää tutkimustuloksia yllättävinä.

 – Päästösäästöt ovat kuitenkin erittäin merkittävä vertaiskaupan etu. Eroavaisuus sukupolvien välillä on kyllä iso. Tällä vuosituhannella koko aikuisuutensa eläneiden asennemaailma on selvästi ympäristöystävällisempi kuin heidän vanhempiensa, Kuusela sanoo.

Kysely lähetettiin yli 100 000 aktiiviselle Torin käyttäjälle. Vastaajia oli 4 565. Naisia oli 61 prosenttia, miehiä 39 prosenttia.

Torissa vierailtiin viime vuonna kaikkiaan 270 miljoonaa kertaa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .