Helmikuussa riittää herkkupäiviä: Painonhallinta ei ole pelkästä itsekurista kiinni

Ympäristö painostaa ihmisiä syömään enemmän ja enemmän, ja se tekee painonhallinnasta vaikeaa.

– Ihmiset kyllä tietävät, miten kuuluisi syödä, he tietävät lautasmallit ja ruokapyramidit. Vähemmälle huomiolle on jäänyt, kuinka paljon ruokaympäristö ohjaa valintojamme. Tämä tiedostetaan huonosti, sanoo kauppatieteiden tohtori, koulutuspäällikkö Maijastiina Jokitalo Vaasan yliopistosta.

Koska ihmiset eivät ymmärrä, miten paljon elinympäristö vaikuttaa tekemiimme valintoihin, ylipainosta syytetään usein huonoa itsekuria ja ylipainoisia ihmisiä itseään.

– Olisiko itsekurimme romahtanut viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana? Pitää ymmärtää, että meitä työnnetään koko ajan tekemään epäterveellisiä valintoja. Pakkauskoot ja lautaskoot suurenevat. Elintarvikeyrityksillä, kaupoilla, ravintoloilla ja markkinoijilla tulisi olla isompi vastuu. Heidän ei pitäisi ajatella asiaa niin, että he vain myyvät sitä, mitä kuluttajat haluavat, Jokitalo sanoo tiedotteessa.

Herkkutuputus juhlapyhien alla

Tähän aikaan talvesta eletään taas herkkutuputuksen aikaa. Runebergin tortut ja laskiaispullat tulivat kauppoihin jo tammikuussa vaikka laskiaistakin vietetään tänä vuonna vasta maaliskuussa. Joulusuklaat ilmestyvät hyllyille lokakuussa, ja ystävänpäiväherkut ja pääsiäismunat kasataan kauppojen käytäville niin, ettei niitä voi olla huomaamatta.

– Saamme kaupoilta ikään kuin luvan herkutella lisää. Useimmat ruoka- ja syömispäätökset tehdään tiedostamattomasti ruokaympäristön vaikutuksen kautta. Tämä ongelma kasvaa koko ajan. Voimme muuttaa vain niitä asioita, jotka tiedämme. Emme pysty muuttamaan asioita, josta emme ole tietoisia, Jokitalo sanoo.

Jokitalo on tutkinut ympäristön vaikutusta ruokavalintoihin väitöskirjassaan, joka julkaistiin viime syksynä.

Ruokakauppa voi tukea terveellisiä valintoja

Jokitalon tutkimuksessa selvisi, että jo pelkkä ruokakaupan ajatteleminen voi saada laihduttajan epäonnistumaan ruokavalinnoissaan.

Ruokakauppa näyttäytyy painonsa kanssa kamppailevalle ehkä pikemminkin herkkulaarina kuin terveellisten ostosten tekopaikkana. Pitäisikö ruokakauppojen siis muuttaa tarjontaansa niin, että ympäristö tukisi paremmin kuluttajia tekemään terveellisempiä ruokavalintoja.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .