Somessa tiedetään, mitä Suomi syö seuraavaksi – veganismista puhutaan paljon, ja se näkyy kaupoissakin

Tuore tutkimus osoittaa, että sosiaalisen median keskustelut ennakoivat kulutustrendejä ja kulutustuotteiden, kuten ruoan, myyntiä.

Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkijat analysoivat kasvimaitotuotteiden viikoittaista myyntimäärää S-ryhmän kaupoissa ja sosiaalisen median hakusanojen osumien määrää vuosina 2012–2016. Tutkimuksesta ilmenee, että veganismia koskevien viestimäärien muutokset keskustelufoorumeilla ennakoivat muutoksia kasvimaitotuotteiden myyntivolyymissa kahden viikon viiveellä.

– Foorumiviestit tuskin suoraan luettuina vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin. Ne kuitenkin kuvaavat nousevaa kuluttajien kiinnostusta, joka puolestaan kanavoituu ostopäätöksiin, tutkijatohtori Salla-Maaria Laaksonen toteaa tiedotteessa.

– Olennaista on, että ilmiö näyttäytyy sosiaalisessa mediassa aiemmin kuin kaupan kassalla.

Sosiaalisen median aineistoja on hyödynnetty ennustemalleissa esimerkiksi vaalitulosten, työttömyysasteen, osakekurssien ja kuluttajatuotteiden kysynnän ennakoinnissa. Keskittyminen laajempaan kulutusilmiöön on kuitenkin uutta.

– Vastaavia mallinnuksia on tehty aiemmin yksittäisten brändien osalta, on esimerkiksi ennustettu elokuvien menestymistä lippuluukulla. Tämä on kuitenkin tietääksemme ensimmäinen tutkimus, joka osoittaa, että myös yleisen kulutustrendiin liittyvän keskustelun seuraaminen sosiaalisesta mediasta voi olla järkevää, kertoo tutkijatohtori Essi Pöyry.

Kiinnostus vegaanista elämäntapaa kohtaan on kasvanut länsimaissa 2010-luvulla. Merkkejä ilmiön noususta on havaittu esimerkiksi ruokablogeissa, ravintoloiden tarjonnassa sekä vegaanisten tuotteiden saamassa medianäkyvyydessä.

– Keskustelua ovat vauhdittaneet myös kasvisruokatapahtumat ja ruokavaliohaasteet. Tutkimuksessamme tammikuinen vegaanihaaste näkyi selvänä nousuna kasvismaitojen menekissä, huomauttaa professori Piia Jallinoja Tampereen yliopistosta.

Tutkimus avaa uusia markkinatutkimuksen mahdollisuuksia sosiaalisen median aineistojen avulla.

– Tulevassa tutkimuksessa olisi hyvä myös huomioida keskustelun määrän lisäksi keskustelun laatua kuvaavia mittareita, esimerkiksi keskustelun sävy. Tätä tutkimusta voidaan pitää hyvänä pelinavauksena sosiaalisen median ja kaupan myynnin välisen suhteen kartoittamisessa, sanoo väitöskirjatutkija Veikko Isotalo Helsingin yliopistosta.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .