Äänibrändääjä haukkuu kauppakeskukset: "Kuin markkinatalouden jumala puhuisi korkeuksista"

Äänisuunnittelija ja äänibrändääjä Aki Päivärinne, 36, ei pidä kauppakeskuksista. Hänen mielestään niiden ongelmana on heikkolaatuinen ja huonosti suunniteltu äänentoisto.

– Kun äänentoisto toteutetaan hätäkuulutuksiin suunnitelluilla evakuointikaiuttimilla, äänen laatu on tosi rajallinen.

Päivärinne ei pidä siitäkään, että kaiuttimet sijoitetaan korkealle korvaparien yläpuolelle.

– Ihan kuin joku voice of god, markkinatalouden jumala, joka puhuu tuolta korkeuksista ja yrittää sirottaa meille mainoksia.

Päivärinteen mielestä äänimaisemoinnilla voitaisiin tehdä ostoskeskuksista siedettävämpiä paikkoja olla. Äänimaisemointi edellyttää monikanavaista äänentoistoa, jonka ansiosta voi aistia vaikkapa kesäisen tuulenpuuskan havisuttavan lehtipuita samalla kun punnitsee perunoita.

– Uskon, että äänisuunnittelulla voidaan lisätä hyvinvointia ja turvallisuuden tunnetta.

Päivärinne on tehnyt äänisuunnittelua muun muassa Rovion Angry Birds -puistoissa, Keskon ruokakaupoissa ja Kuopion Matkuksen kauppakeskuksessa. Hän työskentelee nyt suunnittelutoimisto Granlundissa Helsingissä. Päivärinteen koko haastattelu julkaistaan Sunnuntaisuomalaisessa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .