Bussien hintasodan seuraus: Yhteydet uhattuna isojenkin kaupunkien välillä

Liikenteen vapauttaminen näkyy matkustajille halpoina lippuina, mutta se on suistanut monen liikennöitsijän kannattavuuskriisiin.

Markkinaehtoisen kaukobussiliikenteen sääntelyä ryhdyttiin purkamaan Suomessa vuonna 2012. Erityisen paljon reittejä vapautui kilpailulle kesällä 2014. Siitä alkoi myllerrys, joka on lisännyt tarjontaa ja laskenut hintoja varsinkin vilkkaimmilla reiteillä.

Myllerryksen moottorina on ollut OnniBus.com, joka toi Suomeen halpalentoyhtiöistä tutun kelluvan hinnoittelun. Lippujen hinta määräytyy kysynnän mukaan, ja halvimmillaan pitkiäkin matkoja voi taittaa eurolla tai parilla.

93-vuotias Savonlinja-yhtiö vastasi kilpailuun kevättalvella 2015. Yhtiö laski autosta ostettavien lippujen hintoja kerralla 40–45 prosenttia. Verkkokaupasta lippuja saa vielä halvemmalla.

– Halusimme pysyä markkinoilla ja päätimme mennä kerralla kaikkien kilpailijoiden ali, liiketoimintajohtaja Harri Leskinen kertoo.

Savonlinjan matkustajamäärä lähes kaksinkertaistui. Nykyisillä hinnoilla sekään ei kuitenkaan riitä kannattavaan liikennöintiin kaikilla reiteillä.

– Tietyt välit ovat toivottomia. Niillä kannattavuus on laskenut selvästi.

Vielä vuosi sitten linja-autoalalla elettiin toisenlaisissa tunnelmissa. OnniBus.com teki viimeisimmän laajentumiskierroksensa huhtikuussa 2016, jolloin avattiin muun muassa useita poikittaisreittejä Jyväskylän kautta eri puolille maata.

Jyväskylä–Lappeenranta-reittiä ajettiin vain puoli vuotta, ja Jyväskylä–Joensuu-reittikin lakkautetaan viikon kuluttua. Halpabussiyhtiön nousukiidon töksähdettyä työt loppuivat kuudeltakymmeneltä ihmiseltä.

Omat yt-kierroksensa ovat käyneet muutkin suuret liikennöitsijät.

Kilpailutilanne on tuonut joukkoliikenteelle lisää asiakkaita, mutta jossain tulee raja vastaan.

– Tutkimusten mukaan noin 30 prosenttia ihmisistä on vannoutuneita joukkoliikenteen käyttäjiä ja 30 prosenttia ajaa autolla, vaikka bussiliput olisivat ilmaisia. Siinä välissä on joukko, johon voimme vaikuttaa.

Vilkkaimmat reitit on jo kyllästetty vuorotarjonnalla.

– Käynnissä on pudotuspeli, markkinat ovat sekaisin. Tässä tilanteessa lippujen hintojen nosto on lähes mahdotonta.

Tuoton hiipuessa Savonlinja lakkauttaa esimerkiksi kaikki Joensuusta Lappeenrannan kautta Helsinkiin kulkevat vuoronsa. Jopa maakuntakeskusten välinen liikenne on siis nyt vaarassa.

Sunnuntaisuomalaisessa julkaistaan reportaasi suomalaisesta bussiliikenteestä.