Huippukiekkoilijalla murtumia, viilto ranteessa ja irronneet hampaat: "Tuli tunne, että olisikohan tämä nyt tässä"

Joka päivä lähes tuhat suomalaista loukkaantuu harrastaessaan liikuntaa.

Joka päivä lähes tuhat suomalaista loukkaantuu harrastaessaan liikuntaa. UKK-instituutin mukaan liikuntatapaturmat ovat yleisin suomalainen tapaturmatyyppi, vuosittain niitä tapahtuu noin 350 000, yli kolmannes kaikista tapaturmista.

Suurin riski liikuntavammojen suhteen on nuorilla kilpaurheilijoilla. Yli kolmannes liikuntatapaturmista sattuu 15–25-vuotiaille nuorille, kilpaurheilun on arvioitu nostavan loukkaantumisriskiä jopa viisinkertaiseksi.

Sanonta siitä, että urheilija ei näe tervettä päivää, konkretisoituu muun muassa jääkiekkoilija Eerikki Koivun, 37, kohdalla. Norjassa, Ranskassa ja Suomessa ammatikseen pelanneen on Koivun on helpompi luetella paikat, jotka eivät saaneet kolhuja.

– Sisäelimiin ei tullut mitään.

Erilaisia murtumia Koivulla on ollut yli kaksi kaksikymmentä ja aivotärähdyksiä neljä. Hänen hampaansa ovat irronneet, nenä murtunut ja olkapää lähtenyt kahdesti sijoiltaan. Lopulta Koivun ura päättyi syksyllä 2011, kun vastustaja astui hänen ranteensa päälle luistimella. Koivun neljän sormen jänteet ja keskihermo katkesivat. Saman vuoden MM-kisoissa Norjaa edustaneen Koivun rystynen oli murtunut seitsemään osaan Mikko Koivun lämärin jälkeen.

– Siinä vaiheessa tuli tunne, että olisikohan tämä nyt tässä.

Viimeisen loukkaantumisen jälkeen Koivun rannetta leikattiin monta kertaa ja siihen iski seitsemäksi viikoksi äärimmäisen kivulias hermosärky, joka "meinasi tehdä hulluksi." Loukkaantumisessa Koivun oikean käden sormista hävisi tunto pikkusormea lukuun ottamatta. Hänen on pitänyt opetella elämään osin vasenkätisenä, monia arjen askareita Koivu suorittaa pikkusormi–etusormi-otteella.

– Aluksi särjin kaikenlaista, mutta ihminen oppii aika nopeasti. Nykyisin siimasolmun tekeminen koskikalastuksessa on minun suurin haasteeni.

Liikuntatapaturmien riski

Loukkaantumisten määrä tuhatta harrastettua tuntia kohden:

1. Salibandy, sähly: 9,3–12,9

2. Jalkapallo: 6,3–9,7

3. Jääkiekko: 5,8–9,8

4. Lentopallo: 5,4–9,1

5. Ratsastus: 2,6–5,1

6. Juoksu: 2,9–4,4

7. Aerobic, jumppa: 2,5–3,9

8. Kuntosaliharjoittelu: 2,5–3,8

9. Murtomaahiihto: 1,3–2,2

10. Kävely: 1,0–1,3