Näin mieltään voi rauhoittaa stressaavina aikoina

Hengitysharjoituksen voi tehdä vaikka kaupan kassajonossa.

Koko ajan on entistä pimeämpää ulkona. Työpaikalla riehuu flunssa-aalto, töitä kasaantuu ja kiire kiristää hermoja. Olo on kuin kissaa pakenevalla hiirellä.

Oman hyvinvoinnin tähden peli kannattaa puhaltaa poikki, eikä vain laskea päiviä seuraavaan lomaan, kesään tai siihen, kun elämä jotenkin tasaantuu.

Mikään ulkoinen tekijä ei nimittäin aiheuta tavallisen ihmisen elämässä niin paljon stressiä kuin se, mitä ja miten ajattelee.

Yksi keino pysäyttää päässään vilisevät ajatukset on hengitykseen keskittyminen, sillä ihminen ei pysty tietoisesti keskittymään kuin yhteen asiaan kerrallaan. Kun hengitys rauhoittuu, keho rentoutuu ja mielikin rauhoittuu.

Erilaisia hengitysharjoituksia on runsaasti. Mentaalivalmentaja Minna Marshin esittelmä harjoitus sopii vaikka bussimatkalle tai kaupan kassajonoon.

Varmista ensin, että selkäsi on suorana ja sulje silmäsi. Keskity hengittämään luonnollista tahtiasi nenän kautta.

– Kuvittele sisällesi keskivartaloon hissikuilu, jota pitkin ilma kulkee nenästä alavatsaan asti ja sitten takaisin ylös. Seuraa vain hengityksesi luonnollista kulkua sitä hissikuilua pitkin, Marsh sanoo.

– Jos huomaat ajattelevasi jotakin muuta, päästä siitä irti ja palaa hengitykseesi. Putoa ikään kuin omaan sisäiseen rauhaasi.

Useimmat asiat ovat stressaavia, koska olet päättänyt, että ne ovat stressaamisen arvoisia. Joku toinen voi suhtautua samoihin asioihin huolettomasti.

Mittasuhteita voi kirkastaa vaihtamalla perspektiiviä, vinkkaa Marsh.

– Kun asiat oikein painavat mieltäni, mietin, tuntuisivatko ne asiat yhtä rankoilta, jos olisin juuri kuullut, että läheiseni on kuollut tai olen sairastunut parantumattomaan sairauteen.

Stressaavina aikoina voi välähdyksenomaisesti miettiä sitäkin, millä asioilla olisi omalla kuolinvuoteella merkitystä.

Yksi tapa kääntää ajatusvirtaa on myös miettiä, mihin on päivässään ollut tyytyväinen ja mistä on kiitollinen. Itselleen kannattaa olla myös armollinen.

– Jos voit, silitä hetken aikaa omaa päätäsi. Ole kiltti itsellesi. Elämä on välillä rankkaa, joten itsensä rakastaminen on taidoista tärkein, Minna Marsh sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.