Susanna Tanni toi Suomeen kuuluisat Juice Plus -lisäravinnekapselit – nyt hän sanoo, että toiminta muistuttaa aivopesua ja terveysväitteet ovat huijausta

Neljä vuotta sitten yrittäjä Susanna Tannilla meni huonosti. Hänen kaksi yritystään olivat talousvaikeuksissa, ja Tanni kärsi kovasta hermosärystä vikaan menneen viisaudenhampaan poiston takia. Kipu heikensi hänen työkykyään.

Sitten tuli yhteydenotto Tanskasta.

Sveitsiläisyritys halusi Tannin mukaan verkostomarkkinointiin. Tuotteet olivat Juice Plus -kapseleita, jotka sisälsivät marjoista, kasviksista ja hedelmistä kuivattua vitamiinipitoista jauhetta.

Tanni työskenteli ravintovalmentajana, ja hänet haluttiin edistämään kapseleiden myyntiä Suomessa. Yrityksellä oli uusi markkinointistrategia, joka perustui sosiaaliseen mediaan.

 

Tannin veli, vuonna 2004 kuollut liikemies Petteri Jussila, aiheutti aikanaan kohun ternimaitokapseleillaan. Tannin ex-puoliso puolestaan oli menettänyt rahansa puhdistusainebisneksessä.

Juice Plus -kapselit olivat eri asia, Tanni ajatteli.

– Helppous vakuutti. Ajattelin, että kapselit olivat helppo vaihtoehto mehustamiselle ja että niitä voisi markkinoida terveellisen ruokavalion lisänä, hän sanoo.

Vuonna 2016 Tanni alkoi kaupata kapseleita ja kerätä tuotteiden ympärille myyjäverkostoa.

 

Verkosto kasvoi vauhdilla. Se noudatti verkostomarkkinoinnin peruskaavaa: myyjät rekrytoivat lisää myyjiä ja saivat provision heidän liikevaihdostaan. Mitä enemmän hankki myyjiä, sitä enemmän tienasi.

Markkinointitilaisuuksissa vallitsi hurmoshenki. Britanniassa Tanni tapasi miehen nimeltä John Holowaty. Tannin mukaan hän oli aloittanut tavallisena myyjänä ja noussut huipulle. Tannin mielestä Holowaty oli ”ihana ja superystävällinen”.

Yhtiö halusi tehdä markkinointivideon, jossa Tanni keskustelee Holowatyn kanssa Juice Plus -tuotteista.

– Meitä oli joukko menestyneimpiä myyjiä vip-tiloissa. Siellä oli omat meikkaajat ja samppanjaa.

Tanni sanoo ajatelleensa jälkeenpäin, että videolla esiintyvä Susanna Tanni on vieras ihminen.

– Julistin yhtiön myyntipuhetta. Hälytyskellot alkoivat soida. Rupesin miettimään, oliko minut aivopesty.

 

Tanni kertoo, että hänen aikanaan verkostoon kuului Suomessa alle tuhat myyjää. Useimmat heistä tienasivat hänen mukaansa kymppejä tai korkeintaan satasia kuukaudessa.

Julkisuudessa esiteltiin toisenlaisia lukuja. Esimerkiksi eräs verkoston suomalainen ”huippumyyjä” kertoi kuukausituloikseen 16 000 euroa.

Tannin alkuperäinen ajatus siitä, että ravintovalmennus olisi pääosassa ja kapselit sivuosassa, alkoi jäädä kapselikaupan jalkoihin.

– Se oli aivan hirveää. Jokaisesta tapaamastani ihmisestä tuli hyötymisen kohde eli mahdollinen asiakas tai jälleenmyyjä.

 

 

Tuotteisiin liitetyt terveysväittämät vaikuttivat Tannin mielestä ”epäselviltä”.

Juice Plus -verkkosivuille on linkitetty useita tieteellisiä artikkeleita, joiden mukaan kapseleiden sisältämät ainesosat muun muassa ylläpitävät hampaiden terveyttä ja elimistön immuunijärjestelmää.

Kapselit ovat ravintolisiä eli ne luokitellaan elintarvikkeiksi, joilla ei saa väittää olevan lääkkeellisiä vaikutuksia.

– Kai sitä voi kutsua harhaanjohtamiseksi, Tanni sanoo.

Hän kiistää käyttäneensä tutkimustuloksia omassa myyntityössään. Tanni sanoo kokeilleensa itse kapseleita puolen vuoden ajan jättämällä muut ravintolisät pois.

– Sen jälkeen vitamiiniarvoni olivat täydellisen surkeat. Kapseleille rakennettiin mainetta, joka ei vastannut todellisuutta.

 

Vuonna 2017, vajaan vuoden jälkeen, Tanni lopetti kapselikaupan. Hän kertoo tienanneensa parhaimmillaan yli 5 000 euroa kuukaudessa.

– Se ei ollut sen arvoista.

Tanni kertoo, että päätöksen seurauksena verkosto mustamaalasi häntä ”somessa ja kasvotusten”.

– Ensin olin ollut kuin enkeli, mutta lopetettuani olinkin hullu narsisti. Pariin otteeseen jouduin sanomaan, että kunnianloukkauksen raja on ylitetty mennen tullen.

Tanni vertaa Juice Plus -verkostoa uskonnolliseen yhteisöön, jossa toisinajattelijat suljetaan ulkopuolelle.

– Myyjille esitellään menestystarinoita ja luvataan helppoa rahaa. Hierarkiassa korkeammalla olevat kustantavat sinulle matkoja. Siihen hurmokseen on helppo lukkiutua.

Tanni sanoo, että verkostoon hurahtavat ihmiset, jotka ovat ”vähän hukassa” elämänsä kanssa – aivan kuten hän itse muutama vuosi sitten.

– Harvoin he ovat menestyneitä ja tasapainoisia.

 

Hiljattain viranomaiset puuttuivat Juice Plus -tuotteiden kauppaamiseen Suomessa.

– Katsomme, että se sisältää lääkkeellistä markkinointia. Väitetään esimerkiksi, että kapselit alentavat verenpainetta. Tällainen markkinointi on virheellistä ja lainvastaista, kertoo kaupungineläinlääkäri Kirsi Hiltunen Vantaalta.

Juice Plus -tuotteita Suomessa edustava yritys on rekisteröity Vantaalle.

Hiltusen mukaan markkinointiin puututaan ensi vaiheessa ohjauksella ja neuvonnalla.

– Yritystä on pyydetty poistamaan virheelliset terveysväitteet ja ohjeistamaan myyjäverkostoaan, ettei lääkkeellinen markkinointi ole elintarvikkeissa sallittua.

Jos ohjaus ei tehoa, viranomainen voi antaa asiassa määräyksen tai kieltää tuotteiden myynnin kokonaan.

 

Juice Plus Companyn Pohjois-Euroopan aluejohtaja Mattias Mildenborn peruu sovitun puhelinhaastattelun. Hän kommentoi Tannin ja Hiltusen lausuntoja sähköpostitse.

Mildenborn vakuuttaa, että yhtiö noudattaa markkinoinnin sääntöjä kaikissa maissa.

”Tuomitsemme jyrkästi vaatimusten vastaiset terveysväitteet, emmekä hyväksy tällaista käytöstä franchising-yrittäjiltämme. Juice Plus -tuotteet eivät ole lääkkeitä, eikä niitä ole tarkoitettu sairauksien hoitoon. Ne ovat lisäravinteita, jotka ovat lain mukaan elintarvikkeita”, hän kirjoittaa.

Aluejohtaja ei kuitenkaan näe ongelmaa siinä, että markkinoinnissaan yhtiö liittää terveystutkimusten tuloksia Juice Plus -tuotteisiin.

”Tutkimukset kertovat tuotteiden sisältämien ravinteiden vaikutuksista. Kyse on vertaisarvioiduista tutkimuksista, jotka todistavat tuotteiden terveyshyödyistä.”

Mildenborn ei kommentoi Tannin väitteitä Juice Plus -myyjien matalista tuloista. Hän ei myöskään kerro, montako myyjää yhtiöllä on Suomessa.

”Raportoimme yhtiömme taloudesta Euroopan suoramyyntijärjestö SELDIA:lle, mutta emme toimita tietoja myyjiemme tuloista.”

Pian Sunnuntaisuomalaisen yhteydenoton jälkeen tiedot terveystutkimuksista poistettiin Juice Plus -verkkosivuilta.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .