Tämä palvelu on pelastanut nuoria itsemurhalta – mutta sinne on aina jono

Suomalaisnuoret jonottavat tuntikausia päästäkseen keskustelemaan Sekasin-chatissa.

Nuorten mielenterveyttä tukeva Sekasin-chat avattiin ensimmäistä kertaa toukokuussa 2016. Kyse oli kokeilusta, joka liittyi Yleisradion ja mielenterveysjärjestöjen yhteiseen Sekasin-kampanjaan. Selvitettiin, olisiko nuorilla tarvetta keskustella verkossa anonyymisti ja luottamuksellisesti mielenterveyden ammattilaisten kanssa.

Tiedossa oli, että jopa neljäsosa suomalaisnuorista kärsii mielenterveyden häi­riöistä. Sekin tiedettiin, että nuorille suunnattu mielenterveyspalvelu, esimerkiksi kouluterveydenhuolto tai -psykologit, on monin paikoin riittämätöntä. Chattailyn ajateltiin olevan nuorille luonteva tapa ilmaista itseään. Palvelusta tehtiin sellainen, että sitä voi käyttää anonyymisti, sillä mielenterveyden ongelmat ovat suomalaisessa yhteiskunnassa yhä stigma.

Osattiin siis arvata, että nuoria hakeutuisi keskustelemaan. Se tuli kuitenkin yllätyksenä, että palvelu oli hukkua yhteydenottoihin.

Viikon aikana keskustelemaan yritettiin yli 11 000 kertaa, resurssit riittivät 1 239 keskusteluun. Chattailemaan pääsyä odotettiin tuntikausia, pahimmillaan jonossa oli 250 ihmistä.

– Tarve oli valtava. Ymmärsimme, että emme voi laittaa linjoja kiinni, Suomen Mielenterveysseuran verkkokriisityön päällikkö Satu Raappana sanoo.

Ikuinen jono

Viime vuonna chat avattiin uudestaan, tällä kertaa pysyvästi. Sen jälkeen chatissa on ollut jonoa.

Ensimmäisten 11 kuukauden aikana tilastoitiin 90 413 yritystä päästä keskustelemaan, keskimäärin 45 minuutin pituisia keskusteluja käytiin 11 198. Luvut tuntuvat valtavilta, etenkin kun palvelua ei Raappanan mukaan mainostettu missään.

Sekasin-chat on auki aamuseitsemästä puolilleöin. Tiimiin kuuluu kuusi sosiaalialan ammattilaista sekä kymmeniä erikseen tehtävää varten koulutettuja vapaaehtoisia.

Työvuoron aikana päivystäjillä ei ole mahdollisuutta luppohetkiin.

– Chatissa on jono koko ajan ja joka päivä. Jonotusaika on tunnista kolmeen tuntiin, Raappana sanoo.

Hän näkee chatin suosiolle on monta syytä. Palvelu on helppokäyttöinen ja kattaa kaikki mahdolliset huolenaiheet. Sekaisin voi olla surusta, masennuksesta, kiusaamisesta tai päihteistä.

– Kaikki mikä liittyy mielenterveyteen ja mielen hyvinvointiin, sopii meille, Raappana sanoo.

– Lisäksi tämä on matalan kynnyksen toimintaa. Ei tarvita lähetteitä, ei tehdä diagnooseja, eikä mikään maksa mitään.

Raappanan mukaan chattia on alusta asti pyritty tekemään nuorten ehdoilla. On menty verkkoon ja mobiiliin, tehty yhteistyötä tubettajien kanssa ja pyritty olemaan tavoitettavissa nuorten päivärytmin mukaisesti.

– Mikä muu palvelu on auki iltayhdeksältä? Raappana kysyy.

Tilastojen perusteella ruuhkahuippu koittaa juuri silloin. Päivän harrastukset ovat ohi, ja nuoret hiljentyvät koteihinsa. Illalla on aikaa ajatella, ja monen ajatukset ovat murheellisia. Stressataan tulevaa, ahdistutaan yksinäisyydestä, pelätään kiusaamista.

Raadollisin syy chatin suosioon onkin se, että niin monella suomalaisella nuorella on huolia. Eikä heillä ole välttämättä ketään, joille huolista voisi kertoa.

Monenlaisia huolia

Sekasin-chatin asiakkaiden ikähaarukka on 10–29. Se tekee päivystäjien työstä vaihtelevaa. Välillä keskustellaan alakoululaisen huonosti menneestä matematiikan kokeesta, välillä päihdekoukussa oleva aikuinen on hyppäämässä sillalta.

– Tämä on näköalapaikka suomalaisten nuorten maailmaan, Sekasin-chatin vapaaehtoistyön koordinaattori Saara Mäki-Reinikka sanoo.

Toisinaan keskusteleminen on kannatellut itsetuhoisen hetken yli, joskus nuori on kulkenut kännykällä chattaillen terveyskeskukseen hakemaan apua.

– Olen saanut palautteita, joissa kiitetään, että pelastit henkeni. Pakko myöntää, että sellainen tuntuu tosi hyvältä, chat-päivystäjä Joosua Valkonen kertoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.