Taksinkuljettaja Matti Asikainen, 72, nousee rattiin aamuneljältä – "Ajan taksia satavuotiaaksi"

Vanhan liiton pirssimies sanoo, että teknologia ei korvaa paikallistuntemusta.

Ohimoilla on harmaata ja kasvoilla uurteita, mutta kädenpuristus on jämäkkä ja ryhti – Hectorin sanoitusta lainaten – kuin Holkerin Harrin. Kravattia koristaa Kuopion Palloseuran pinssi.

Matti Asikainen, 72, on yksi Suomen vanhimmista taksinkuljettajista, urheiluun hurahtanut mies jaksaa käydä tuuraamassa kuskeja vielä eläkkeelläkin. Läheisin laji on lentopallo, jota Asikainen pelaa kolmesti viikossa.

Asikainen käynnistää mustan Škodan ja katsoo kysyvästi.

– Minnekäs ajetaan? Yleensä minä olen näissä tilanteissa kuunteluoppilaana.

Kollegat kuvailevat Asikaista ”vanhan liiton pirssimieheksi”. Asikaiselle se tarkoittaa ennen kaikkea palveluhenkisyyttä.

– Kun tekee vähän enemmän kuin mistä asiakas maksaa, jää hyvä mieli kummallekin. Voi vaikka kantaa ostoskassit sisälle, jos asiakas liikkuu rollaattorilla.

Vanhan liiton mies sinnitteli taksiautoilijana tälle vuosikymmenelle ilman internetiä. Ensimmäisen älypuhelimensa hän hankki viime keväänä. Entinen puhelin oli Nokian ja mallia ”haloilla lämmitettävä”.

– Kun ei ole asiakkaita, älypuhelimella joutaa katsomaan vaikka Ruuskasen Antin heittoa Berliinissä.

Uusi taksilaki astui voimaan heinäkuun alusta. Tätä nykyä taksiautoilijaksi voi ryhtyä melkein kuka tahansa – riittää, kun on ajokortti ja suorittaa ajokokeen.

Navigaattori ei Asikaisen mielestä korvaa paikallistuntemusta.

– En ajaisi taksia kaupungissa, jota en tunne. Eivät asiakkaat aina puhu katu­osoitteista, vaan on tavallista, että sanotaan esimerkiksi asunto-osakeyhtiön nimi. Jos Kuopiossa asiakas sanoo, että ajetaan Päivölään, ei navigaattorista ole apua.

Oman paikallistuntemuksensa Asikainen hankki työskentelemällä ensin Kuopiossa Keskon pakkaamossa. Hän kuskasi elintarvikkeita kauppiaille.

Liperissä pientilalla kasvanut Asikainen oli 17-vuotias muuttaessaan isoveljensä jalanjäljissä Kuopioon. Veli ajoi taksia.

– Maalla ei ollut tarjolla kuin saha ja kirves, eikä sitäkään työtä tarpeeksi.

Asikainen tuli kylään veljensä luo katsomaan Puijon mäkihyppykisoja ja jäi sille tielleen. Hän kirjoitti vanhemmilleen, että jää katsomaan seuraavatkin kisat.

Kotoa tuli postissa pahvilaatikollinen vaatteita.

Asikainen sai oman taksiluvan vuonna 1976. Ensimmäinen oma taksi oli käytetty Datsun 220C.

– Ensimmäisiä dieseleitä. Se oli meluisa työpaikka, kuin konepaja pyörien päällä.

Pitkälle työuralle on mahtunut asiakkaita laidasta laitaan: vanhuksista viinanhakijoihin ja ministereistä iskelmätähtiin.

1990-luvulta alkaen ministerit kulkivat Kuopiossa virkamatkoilla Asikaisen mustissa S80-sarjan Volvoissa. Asikaisen taksifirmalla oli sopimus ministerikyydeistä valtioneuvoston kanssa.

– Eniten oli juttua (keskustalaisen sosiaali- ja terveysministerin) Liisa Hyssälän kanssa. Kiittelin kädestä pitäen, kun saatiin Fimean konttori Kuopioon. Mutta eiväthän ne sitten halunneetkaan muuttaa Kehä kolmosen sisältä tänne.

Viihdemaailman tähdistä mieleen on jäänyt Kari Tapio eli Kari Jalkanen (1945–2010). Nousukiidossa ollut laulaja halusi Kuopiossa käydessään tavata entisiä työkavereitaan kirjapainossa, jossa hän oli työskennellyt latojana.

Mittari raksutti pihassa, kun iskelmätähti istui kirjapainossa kahvilla.

Kuopion torin taksitolpalla seisoo Asikaisen tuttu, taksiautoilija Eino Turunen. Kun kaksi taksaria kohtaa, alkaa vitsailu toimeentulosta.

Turunen heittää, että jos taksiautoilija pääsee lehteen, yleensä se on Kauppalehden protestilista.

Asikaisen mukaan hänen kimppuunsa ei ole koskaan käyty taksiautoilijan työssä – ellei ulosottomiestä lasketa.

Tänä kesänä Asikainen paiski töitä kolmesta neljään päivää viikossa. Eläkeläismies on lomittajana ja tuuraajana poikansa taksifirmassa.

Turunen, 51, sanoo, että taksarin työtä ei jaksa, ellei harrasta liikuntaa.

– Tämän työn ongelma on istuminen. Jos ei muista liikkua, ei käy hyvin.

Eläkkeelle jäätyään Asikainen ilmoitti pojalleen, että on halukas ajamaan vuoroja, jotka eivät kelpaa nuoremmille. Hänen työpäivänsä alkaa usein aamuneljältä tai -viideltä.

– Työssä näkee tuttuja. Ja eläkekertymä ei ole kovin hyvä, tästä saa vähän ekstraa.

Taksiyrittäjänä Asikaisella oli palkkalistoillaan yksi vakituinen ja yksi osa-aikainen kuljettaja. Hän sanoo, että päätös eläköitymisestä oli helppo.

– Taksilupani oli umpeutumassa, ja taksiala kiristyi koko ajan. Kustannukset nousivat, käytettyjen autojen arvo laski, eikä taksoja voinut korottaa kuin nimellisesti.

Viime aikoina Kela-kyydit ovat tahmoneet etenkin maaseudulla. Syynä on ollut taksipula. Taksilain uudistuksessa Kela-kyydit siirtyivät uusille välitysyhtiöille, jotka eivät saaneet haalittua tarpeeksi takseja. Myös teknisiä ongelmia tuli vastaan.

Asikaisen mielestä suurin ongelma on, että Kela-kyytien kate kutistui.

– Kela ei enää maksa asiakkaan luokse ajosta, kun ennen mittarin sai laittaa päälle sovituilla aluerajoilla. Ajoin äskettäin 50 kilometriä ilman korvausta Kuopiosta Riistavedelle, josta kuljetin asiakkaan Kaaville 11 kilometrin päähän. Sieltä ajoin taas Kuopioon ilman korvausta. Yhteensä 120 kilometriä ja 25 euroa, Asikainen päivittelee.

Asikainen ehti ajaa 32-vuotisella työurallaan loppuun neljätoista taksia. Auto meni vaihtoon noin kolmen vuoden välein, jolloin mittarissa oli yleensä runsaat 200 000 kilometriä. Syyt olivat verotukselliset: kun taksiautoilija piti autoa omistuksessaan kolme vuotta, ei tarvinnut maksaa autoveroa.

– Kyllä työstä sai perheelle leivän, mutta kelloa ei ollut varaa katsella. Töitä tehtiin 10–12 tuntia päivässä ja joskus kuutena päivänä viikossa.

Syksyllä 2011 Asikainen kirjoitti liikenteen turvallisuusvirastolle Trafille kirjeen, jossa hän kiitti pitkään jatkuneesta yhteistyöstä. Kirjeeseen hän liitti taksilupansa.

Jos Asikainen olisi nyt 17-vuotias nuorukainen, ryhtyisikö hän vielä taksikuskiksi?

Asikainen on hetken hiljaa.

– Harkitsisin pitkään. Kynnys olisi korkea, ainakin jos olisi asunto maksettavana ja perhe elätettävänä.

Mutta nyt pirssimies ei aio painaa jarrua.

– Suurin toiveeni on, että olisin ensimmäinen satavuotias, joka ajaa Kuopiossa taksia, Asikainen sanoo naama peruslukemilla.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .