Traumapsykoterapeutti: Näin selviät huonojen uutisten heinäkuusta

Olennaista on turvautua järkeen.

Bagdadin pommi-isku, Nizzan terrori-isku, Turkin vallankaappausyritys, Münchenin ammuskelu, joukkomurha japanilaisessa vammaispalvelukeskuksessa, Würzburgin kirvesisku, Reutlingenin veitsi-isku ja niin edelleen...

Heinäkuu 2016 on ollut todellinen huonojen uutisten kuukausi. Kansalaisjärjestöt ovat usein opastaneet, kuinka kriisiuutisia tulisi käsitellä lasten kanssa. Vaan entäs aikuiset? Mitä jos surullisten uutisten tulva ahdistaa, masentaa tai pelottaa niin paljon, että maailman tapahtumat alkavat häiritä elämää?

Etsi luotettavaa tietoa

Ensimmäinen vinkki on sama aikuisille ja lapsille.

– Kannattaa rajoittaa uutisten seuraamista, sanoo kriisi- ja traumapsykoterapeutti Soili Poijula.

Äkilliset väkivaltaiset kuolemat ovat kenelle tahansa vaikeasti käsiteltäviä. Herkät ja empaattiset ihmiset ahdistuvat lisäksi myös kaukaisista terrori iskuista.

Toisilla ihmisillä taas on hauras turvallisuuden tunne, jota surulliset uutiset järkyttävät helposti.

Olennaista on turvautua järkeen. Traumapsykologian ja -psykoterapian keskuksen toimitusjohtajana työskentelevän Poijulan mukaan huonojen uutisten kestävä käsittely perustuu ajatteluun ja tosiasioihin. Kannattaa etsiä luotettavaa tietoa ja prosessoida asioita analyyttisesti ratkaisukeskeisesti ja optimismi säilyttäen.

Lisäksi huonotkin uutiset pitää asettaa oikeisiin mittasuhteisiin.

– Kaikki ei ole muuttunut vaaralliseksi, jotkin maat ja ilmiöt ovat.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.