Työstressiä voi helpottaa johtamista parantamalla

Johtaja, keskustele! Luo tunne, että työntekijöillä on mahdollisuus vaikuttaa työhönsä.

Lomalla ja laiturinnokassa on hyvä miettiä sitä, mikä työelämässä stressaa vai stressaako mikään. Sama tilanne voi yhdestä tuntua stressaavalta, mutta toisesta ei. Joskus stressin syy ei olekaan työssä, sillä kokemukseen työstressistä vaikuttavat myös asiat, joka eivät liity työhön mitenkään. Sen sijaan on stressinaiheita, jotka voivat koskettaa lähes kaikkia työntekijöitä: liian­ suuri työmäärä, huono johto, kyvyttömyys vaikuttaa työn sisältöön ja epätietoisuus siitä, mitä työyhteisössä itseltä odotetaan. 

Työterveyslaitoksen emeritusprofessori Guy Ahonen on laskenut, että työpahoinvointi aiheuttaa vuosittain jopa 25 miljardin euron taloudelliset menetykset yhteiskunnalle. Kustannukset syntyvät sairauspoissaoloista, työkyvyttömyyseläkkeistä ja muista vastaavista tekijöistä, joihin voitaisiin vaikuttaa työhyvinvointia kehittämällä.

Ahosen mukaan työstressiä voisi parhaiten helpottaa johtamista parantamalla. Koska stressin kokeminen on yksilöllistä, ihmisiä pitäisi myös johtaa yksilöllisesti. Se tarkoittaa esimerkiksi erilaisten elämäntilanteiden huomioon ottamista työpaikoilla. Nuoriin, keski-ikäisiin ja ikääntyviin pitäisi Ahosen mielestä soveltaa erityyppisiä johtamisperiaatteita.

Tutkimuksissa on todettu stressin johtuvan esimerkiksi siitä, että työntekijä ei tunne kontrolloivansa omaa työtään. Tätä voisi helpottaa keskustelevammalla johtamisotteella.

Muutoksen pitäisi lähteä kaikkein ylimmästä johtoportaasta. Mallia Ahonen ottaisi Ruotsista, jossa on syvään juurtunut diskuteeraamisen kulttuuri.

– Taitava johto pystyy luomaan henkilöstöön ainakin tunteen siitä, että työntekijöillä on mahdollisuus vaikuttaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.