Urheilulääkäri: Keski-ikäiset naiset luovat paineita itse itselleen

Hyvinvointia ja terveyttä voi edistää pienillä valinnoilla, sanoo Pippa Laukka.

Itsekkyyden puute on yksi keski-ikäisten naisten suurimmista terveysongelmista, sanoo urheilulääkäri Pippa Laukka.

Itsekkyydellä hän tarkoittaa tervettä itsekkyyttä, jossa ihminen ottaa muiden lisäksi myös itsensä huomioon: pitää huolta itsestään ja omista tarpeistaan eikä aseta muita itsensä edelle.

– On ok olla itsekäs, koska silloin voi tukea muiden hyvinvointia, kun on itse tasapainoisempi ja jaksavampi. Ei voi auttaa muita, jos ei ensin huolehdi itsestään, hän huomauttaa.

Laukan mukaan naiset luovat itse itselleen paineita. Moni yli nelikymppinen tekee asioita niin kuin "kuuluu tehdä": pärjäämisen paine ruokkii epävarmuutta ja suorittamista mutta myös uhrin rooliin ajautumista.

– Hyvää tasapainoa eivät ulkoiset seikat horjuta. Monilla on kuitenkin taipumus uhriutua: syytä omiin ongelmiin haetaan toisista, ulkopuolelta. Pitää ottaa vastuu itsestään.

– Pitää tunnistaa, mikä elämässä on oikeasti tärkeää ja toteuttaa niitä asioita, joita haluaa.

Laukka on kirjoittanut tutkittuun tietoon pohjaavan, aikuisen naisen kokonaisvaltaista terveyttä käsittelevän Hyvinvoiva nainen -kirjan, joka julkaistaan ensi viikolla. Siinä terveyttä tarkastellaan yleistajuisesti solutasolta henkiseen hyvinvointiin.

Suurten muutosten sijaan Laukka kannustaa tarkastelemaan arjen pieniä valintoja.

– Lähteekö iltalenkille vai rojahtaako sohvalle? Ottaako välipalaksi pullan vai marjasmoothien? Toistettuina pienillä valinnoilla on suuri merkitys hyvinvoinnille.

Kirjassaan hän kannustaa muun muassa syömään marjoja päivittäin.

– Jos ruokavaliostaan haluaa ravinteikkaampaa, niin marjat ovat hyvä valinta. Marjoja saa poimittua luonnosta ilmaiseksi, ja niiden antioksidantit ovat hyväksi soluille ja koko terveydelle.

Päihteitä hän suosittaa välttämään: tupakointi esimerkiksi aikaistaa vaihdevuosia, lisää luukatoa ja heikentää eliniän ennustetta.

– Moni ajattelee, että viininjuonti on sivistynyttä tai olut on hyvä palautusjuoma, mutta alkoholista ei ole mitään hyötyä terveydelle. Enemmän kuin yksi annos alkoholia vaikuttaa jo autonomisen hermoston palautumiseen ja heikentää unen laatua, Laukka huomauttaa.