Jyväskylästä johdetaan superherkän säteilyilmaisimen tutkimusta: EU myönsi jättimäisen rahoituksen

Euroopan komissio on myöntänyt vajaan kolmen miljoonan euron rahoituksen Jyväskylän yliopiston tutkijoiden koordinoimalle SUPERTED -tutkimuskonsortiolle.

Konsortio kehittää muun muassa maailmankaikkeuden rakenteiden selvittämistä ja lääketieteellisen kuvantamisen harppauksia palvelevaa äärimmäisen herkkää säteilyn ilmaisinta.

– Kyseessä on EU:n tutkijaverkostoille rahoitusta myöntävästä ohjelmasta. Tämä on toinen kerta, kun FET-Open -rahoitusta saadaan Suomesta koordinoituun tutkimukseen. Mukana on neljä tutkijaryhmää ja yksi teknologiayritys. Kukin erikoistuu omaan erikoisosaamiseen, ja Jyväskylän osuus on noin 900 000 euroa, laskeskelee hankkeen johtaja professori Tero Heikkilä Jyväskylän yliopiston fysiikan laitokselta.

Tutkijat pyrkivät neljässä vuodessa ratkaisemaan nykyisten ilmaisimien lämpenemisongelmia uudella laitteella. Tarkimmat ilmaisinteknologiat perustuvat suprajohtaviin ilmaisimiin, joiden kehityksessä on tapahtunut viime aikoina suuria harppauksia.

Lämpenemistä aiheuttaa nykyisten laitteiden vaatima koetinsignaali, ja sen myötä laitteiden tarkkuus kärsii. Konsortion tutkijat ovat hiljattain löytäneet ratkaisun tarjoavan lämpösähköilmiön. Lämpösähköisessä ilmaisimessa säteily muuntuu suoraan ilmaisinsignaaliksi, eikä koetinsignaalia tarvita.

– Ajatus on vanha, mutta ongelmana on ollut löytää riittävän suuri lämpösähköinen ilmiö. Löysimme sellaisen vuonna 2014 vähän sattumalta tutkiessamme suprajohteiden ja magneettien hybridirakenteiden ominaisuuksia. Nyt tavoitteena on toteuttaa ensimmäiset suprajohtavat lämpösähköiset ilmaisimet, kertoo Heikkilä.

Heikkilä on kehitellyt konseptia myös Suomen Akatemian kärkihankkeessa. Jyväskylä yliopiston fysiikan laitoksella on paljon tietotaitoa suprajohtavista ilmaisimista. Hankkeessa mukana oleva professori Ilari Maasilta on alan johtavia asiantuntijoita.

– Suomessa suprajohtavia ilmaisimia käyttää RECENART -yritys. Se hyödyntää ryhmämme kehittämiä ilmaisimia taiteen tutkimuksessa, sanoo Maasilta.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena