T&A: Elokuussa löydetystä planeetasta uutta tietoa – voi olla elinkelpoinen

Tutkijat ovat selvittäneet sitä, tappavatko Proxima Kentauri -tähden purkaukset läheisen eksoplaneetan elämän.

Meitä lähimpänä oleva eksoplaneetta on mahdollisesti elinkelpoinen, kertovat tutkijat. Tutkijoiden julkaiseman raportin mukaan planeetta voi selvitä myös Proxima Kentauri -tähden purkauksista, mikä tekisi siitä maankaltaisen eli elinkelpoisen. Raportista kertoo Tähdet ja avaruus -lehti.

Aiemmin arveltiin, että lähellä olevan kääpiötähden purkaukset saattaisivat tappaa kaiken mahdollisen elämän Proxima b -planeetalta. Jos olosuhteet ovat ihanteelliset, riittävä kaasukehä ja magneettikenttä auttavat elämää selviytymään purkauksilta. Asiaa on tutkittu erilaisilla tietokonesimulaatioilla.

Proxima b -planeetta on noin Maan kokoinen ja koostuu todennäköisesti kivestä, astrofyysikko Julien Morin Montpellierin yliopistosta kertoi planeetan löytöhetkellä. Proxima b kiertää 4,2 valovuoden päässä Aurinkoa lähimpänä olevaa tähteä, Proxima Kentauria.

Tutkijoiden mukaan planeetan olosuhteet ovat lauhkeat, mikä voi mahdollistaa nestemäisen veden esiintymisen.

Tutkijat löysivät Maan kaltaisen planeetan