Tuore tutkimuskatsaus kumoaa yleisen käsityksen – omega-3-lisistä ei ole hyötyä

Omega-3-lisät eivät vähennä sydänsairauksien tai aivohalvausten riskiä. Pillereistä voi olla jopa haittaa.

Omega-3-rasvahappoja sisältäviä ravintolisiä on myynnissä hyllytolkulla niin apteekeissa kuin ruokakaupoissa, ja monella on se käsitys, että näiden lisien nauttiminen suojaa sydänsairauksilta. Esimerkiksi Suomen Terveysravinto Oy:n Sydänystävä-nettisivuilla todetaan, että ”omega-3-rasvahappojen vaikutus sydämen ja verisuonien terveyteen on ehkä vahvimmin osoitettu kalaöljyravintolisien suotuisa terveysvaikutus”.

Heinäkuussa julkistettu laaja Cochrane-tutkimuskatsaus kuitenkin kumoaa näkemyksen siitä, että omega-3-lisät vähentäisivät sydänsairauksien tai aivohalvausten riskiä tai kuolleisuutta.

– Katsaus koostaa tietoa tuhansista ihmisistä pitkältä ajalta. Kaikesta tästä informaatiosta huolimatta emme löytäneet (omega-3-ravintolisistä) suojaavia vaikutuksia, katsauksen laadintaa johtanut ravitsemusasiantuntija, tutkija Lee Hooper Itä-Anglian yliopistosta toteaa Cochranen nettisivuilla.

– Tulokset ovat samansuuntaisia kuin lääkärikunnassa on vuosien ajan ajateltukin, toteaa puolestaan Sydänliiton ylilääkäri Anna-Mari Hekkala.

Katsaus kokosi yhteen 79 tutkimuksen tulokset, jotka koskivat yli 110 000 ihmistä Euroopassa, Pohjois-Amerikassa, Australiassa ja Aasiassa. Näistä 25 tutkimusta pidettiin erittäin luotettavina.

Sydän- ja verisuonilääketieteen professori Tim Chico Sheffieldin yliopistosta rinnastaa omega-3-lisät vitamiinilisistä tehtyihin havaintoihin:

– Tiedämme, että runsaasti vitamiineja sisältävä ruokavalio alentaa sydänsairauksien riskiä. Tutkimukset, joissa ihmisille annettiin vitamiineja pillereinä, ovat kuitenkin osoittaneet, ettei pillereistä ole hyötyä tai niistä voi olla jopa haittaa.

Hekkala on samoilla linjoilla:

– Ravitsemus on kokonaisvaltainen juttu. Yleensä, kun olemme yrittäneet valikoida sieltä jonkin yksittäisen pienen asian, epäonnistumme. Epidemiologisissa tutkimuksissa on osoitettu, että runsas kalan saanti on suojannut sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksilta. Tästä syystä on ajateltu, että tuo osa olisi nimenomaan omega-3-rasvahapot.

Yhtälö on kuitenkin osoittautunut tätä monimutkaisemmaksi.

– Näyttää siltä, että kalassa on ehkä joitain muitakin suojaavia tekijöitä, joita ei voi saada pilleristä. Näitä ovat esimerkiksi D-vitamiini, jodi, seleeni ja välttämättömät aminohapot. Lisäksi kala-ateria korvaa usein muita, paljon kovaa eläinperäistä rasvaa sisältäviä aterioita.

Ravitsemustieteen emeritusprofessori Tom Sanders Lontoon King’s Collegesta kritisoi Cochrane-katsausta siitä, että suurin osa katsauksen tutkimuksista tehtiin potilailla, joilla jo oli jokin sydän- tai verisuonitauti.

– Näin ollen tutkimustuloksia ei voi yleistää käsittämään koko väestöä. Aiemmat tutkimukset, joita tässä katsauksessa ei käsitelty, antavat ymmärtää, että omega-3-rasvahapot voivat vähentää äkillisen sydänkuoleman riskiä. Tällaista tulosta voidaan tutkia vain sellaisilla henkilöillä, joilla ei ole todettu sydän- ja verisuonisairauksia.

Cochrane-katsaukseen kerättiin tietoa myös mahdollisista omega-3-ravintolisien haittavaikutuksista, mutta tutkimuksissa oli vain vähän verenvuotoon tai veritulppiin liittyvää tietoa.

Tätä nykyä omega-3-ravintolisien syöminen suositellaan kuitenkin lopetettavaksi ennen leikkaushoitoa verenvuotovaaran vuoksi.

Lisäksi Hekkala huomauttaa, että ravintolisät ovat huonommin valvottuja kuin lääkkeet, joten aina ei voi olla täysin varma siitä, mitä lisät sisältävät.

Vaikkeivät omega-3-ravintolisät olekaan niin hyödyllisiä kuin moni on saattanut ajatella, kyseisiä rasvahappoja on kuitenkin saatava ravinnosta.

– Ruokavaliossa on oleellista kiinnittää huomiota siihen, kuinka paljon se sisältää niin kutsuttua kovaa rasvaa ja kuinka paljon pehmeää rasvaa. Pehmeää rasvaa pitäisi olla mahdollisimman suuri osa, ja se sisältää juuri näitä omega-3-rasvahappoja. Pehmeän rasvan saanti on tärkeä osa esimerkiksi valtimotaudin ehkäisyä, diabeteksen ehkäisyä ja kohonneen verenpaineen hoitoa, Hekkala muistuttaa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .