Tutkimus: Maalaistalon mikrobistosta hyötyä myös kaupunkikodissa – ulkokengillä kävely sisätiloissa voi suojata lasta astmalta

Lapsen riski sairastua astmaan on sitä pienempi, mitä enemmän kodin sisätilojen bakteeristo muistuttaa maalaistalon bakteeristoa. Asia käy ilmi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tuoreesta tutkimuksesta, jossa analysoitiin 400:n suomalaisen ja 1000:n saksalaisen kodin mikrobistoa.

Jo aiemmin on saatu selville, että varttuminen maatilalla, jossa on eläimiä, voi jopa puolittaa riskin sairastua astmaan ja allergioihin. Suojavaikutuksen uskotaan johtuvan maalaistalojen mikrobilajiston runsaudesta.

– Nyt havaitsimme, että maalaistalomainen kodin mikrobisto suojasi astmalta myös kaupunkikodeissa, kertoo THL:n erikoistutkija Pirkka Kirjavainen tiedotteessa.

Ulkokengillä kävely sisätiloissa, sisarusten lukumäärä sekä talon ikä vaikuttavat

Tutkimuksessa havaittiin, että astmalta suojaava kotien mikrobisto sisälsi runsaasti ulkoympäristölle, kuten maaperälle, tyypillisiä bakteereja.

– Astmalta suojaavan kodin mikrobiston ominaispiirteenä näyttäisi olevan suuri ympäristöstä tulevien hyödyllisten tai harmittomien mikrobien osuus suhteessa terveydelle mahdollisesti haitallisiin mikrobeihin, Kirjavainen sanoo.

Kaupunkikodeissa maalaistalomaista mikrobistoa lisäsivät muun muassa kävely ulkokengillä sisätiloissa, sisarusten lukumäärä sekä talon ikä, jotka voivat liittyä ulkoympäristön mikrobien kulkeutumiseen sisätiloihin.

Astma on lasten yleisin krooninen sairaus Suomessa

– On mielenkiintoista, miten selkeitä astmalta suojaavia vaikutuksia sisäympäristön mikrobistolla voi olla. Sen sijaan mikrobistoa, joka selittäisi kosteusvaurioiden haitallisen vaikutuksen astmaan, on ollut huomattavasti vaikeampi tunnistaa, professori Juha Pekkanen sanoo.

Astma on Suomessa lasten yleisin krooninen sairaus, joka on lisääntynyt kaupungistumisen takia. Nyt julkaistu tutkimus tukee näkemystä siitä, että lasten varhainen altistuminen tietyntyyppisille mikrobeille voi kehittää kehon mekanismeja, jotka suojaavat astmalta.

– Tulokset viittaavat siihen, että astmaa voitaisiin tulevaisuudessa ehkäistä muokkaamalla lapsen varhaista mikrobialtistusta, Pekkanen toteaa.

THL:n tutkijoiden artikkeli Farm-like indoor microbiota in non-farm homes protects children from asthma development julkaistiin kesäkuussa arvostetussa Nature Medicine -tiedejulkaisussa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tulevaisuudessa astmaa voisi ehkäistä nenäsuihkeella?

Pitääkö lasten oppia esihistoriaa? – Arkeologi ja luokanopettaja vastaavat