Ninni Vuorkoski, 18, teki lukiossa lähes kaiken mahdollisen – musiikkilinjalta ylioppilaaksi valmistuvaa kielitaituria harmittaa, että opintoihin mahtui vain kolme vierasta kieltä

Osa läpäisee lukion tehden vain kaiken pakollisen – toiset taas kahmivat kalenteriinsa kaiken mahdollisen. Joutsan Rutalahdessa asuva Ninni Vuorkoski, 18, on lähempänä jälkimmäistä ihmistyyppiä ja sai tuntea sen välillä nahoissaan. Lukiovuosien aikana hän suoritti muun muassa musiikkidiplomin, toimi oppaana vaihto-opiskelijaryhmille, käväisi pikavaihdossa Ruotsissa ja Saksassa sekä teki ruotsinkielisen opetusvideon koulunsa tarpeisiin. Jaksaminen oli koetuksella, mutta nuori nainen selvisi kaikesta lopulta kunnialla.

Vuorkoski myöntää, että ajanhallinnan kanssa oli varsinkin ensimmäisen vuoden aikana vaikeuksia. Hyppy peruskoulusta lukioon toi mukanaan lisää vastuuta ja itsenäisyyttä. Oma lisätaakkansa olivat myös koulumatkat, joihin kului joka päivä yli kaksi tuntia.

– Lukiopäivän ja läksyjen jälkeen ei ollut enää aikaa kaikille harrastuksille, Vuorkoski kertoo.

Opiskelu Schildtin lukion musiikkilinjalla helpotti oloa. Musisointia pääsi harrastamaan koulussa, eikä arki ollut vain perinteisten oppiaineiden parissa puurtamista. Vaikka musiikki oli kuulunut Vuorkosken elämään jo pitkään, ei hän lukioon hakiessaan ollut vielä varma, olisiko erityislinja oikea valinta. Kolmen vuoden aikana musiikista muodostui kuitenkin iso osa hänen identiteettiään.

Musiikkidiplomin suorittaminen oli Vuorkoskelle yksi lukioajan parhaista kokemuksista. Hän järjesti koulussa konsertin, jossa hän soitti koskettimia ja lauloi ensimmäistä kertaa yksin yleisön edessä. Kappalelistalle valikoitui 70–80-lukujen vähemmän tunnettua pop- ja rock-tarjontaa, koska Vuorkoski halusi levittää sanaa harvemmin kuulluista hiteistä.

Musiikin ohella naista kiinnostavat kielet. Hän opiskeli lukiossa kiitettävällä tasolla englantia, saksaa ja ruotsia. Harmittamaan jäi, ettei tilaa ollut myös venäjälle ja ranskalle. Vuorkoski on päässyt hyödyntämään kielitaitoaan jo kesätöissä rutalahtelaisen mökkejä vuokraavan yrityksen tulkkina. Kokemustensa ansiosta tuore ylioppilas tietää, että hän haluaa olla tulevassa ammatissaan tekemisissä ihmisten kanssa ja käyttää vieraita kieliä käytännön tilanteissa.

– Prepositioiden tutkiminen yliopistolla olisi minulle työnä liian teoreettista, hän arvelee.

Alustavien koearvosanojensa valossa Vuorkoski suhtautuu toiveikkaasti siihen, että kieliasiantuntijan opiskelupaikka Jyväskylän yliopistossa aukeaa ylioppilastodistuksen perusteella. Toisena vaihtoehtona ovat musiikkitieteen opinnot.

Varsinaisen musiikin tekemisen ja esittämisen hän haluaa pitää ainakin toistaiseksi vain harrastuksena.

– Luovuutta ei voi pakottaa aikataululla, Vuorkoski tuumaa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .