Brittiä kiinnostaa kantaa vastuuta myös tuopissa

Juna ryskyttää rakennuksen katon yläpuolella, kun keltaisiin kumisaappaisiin sonnustautunut James Horrocks huuhtoo pienen panimotilan lattioita ruiskimalla letkusta vettä erilaisten säiliöiden alle. Täyteen ahdetussa tilassa on monessa eri valmistumisvaiheessa viipyilevää hapanolutta odottamassa pääsyä janoisten tuoppeihin.

Juojia on yhä enemmän, erityisesti Chorlton Brewing Companyn kaltaisten panimoiden näkökulmasta. Horrocks kertoo, että yli sata vuotta sitten käytännössä kaikki olut oli hapanta, mutta pastörointi ja muut menetelmät veivät happamat maut mennessään.

–  Hapanoluen makua pidettiin pitkään pilaantuneena, mutta nyt siihen on taas alettu tottua. Kontrolloituna maku on tosi kiinnostava, hän kehuu keltaista olutlasia osoittaen.

Oluttyyppi ei kuitenkaan ole ainoa asia, joka on lisännyt Chorlton Brewing Companyn kaltaisten itsenäisten pienpanimoiden suosiota. Olutjärjestö Camran mukaan panimoiden määrä Britanniassa on kasvanut, ja varsinkin monet pienet panimot ovat ottaneet yhteisöllisyyden, eettisyyden ja kestävyyden tiiviiksi osaksi toimintaansa.

Entisiä vankeja, paikallista hunajaa

Horrocksin mukaan Chorlton Brewing Company pyrkii toimimaan niin kestävästi kuin mahdollista. Raaka-aineita ostetaan läheltä, ja lisäksi kaikki panimon oluet ovat nykyään vegaanisia.

Kaikkea ei kuitenkaan mainosteta vilkkuvissa väreissä.

–  Omistajan bisnesetiikka on sellainen, että vaikka käytämme vain uusiutuvaa energiaa, siitä ei kuulu tehdä myyntivalttia, vaan sen pitäisi olla automaattinen käytäntö kaikissa yrityksissä, Horrocks selittää.

Samoin ajattelee yhä useampi kuluttaja. Tiedottaja Neil Walker Britannian itsenäisten panimoiden SIBA-järjestöstä kertoo, että monien pienpanimoiden ympärille on rakentunut jopa yhteisöjä.

–  Valtavat kansainväliset toimijat eivät ole merkityksellisiä ihmisten arjessa. Sen sijaan pienet paikalliset panimot eivät vain myy olutta, vaan tarjoavat työpaikkoja ja esimerkiksi järjestävät tapahtumia ja varainkeruuta hyväntekeväisyysjärjestöille.

Walkerin mukaan myös monet muutkin kuin Chorlton Brewing Company tekevät yhteistyötä muun muassa paikallisten mehiläistarhureiden tai muiden raaka-ainetuottajien kanssa. Lisäksi pienpanimoista osa pyrkii tarjoamaan töitä vaikeasti työllistyville, kuten entisille vangeille.

Jotain vegaanista, jotain gluteenitonta

Kekseliäät pienpanimot tekevät omia tuotteitaan usein laatu edellä. Horrocks arvioi, että tämä on yksi syy pikkupanimoiden suosion kasvuun.

–  Monet haluavat kuluttaa oikeasti laadukasta olutta, eivät vain halpaa.

Jo vuosia vegaaniruokavaliota noudattanut Horrocks on huomannut kasvavan vegaanisten oluiden määrän. SIBA:n Walker korostaa, että laajeneva valikoima erikoisoluita palvelee uusia kuluttajaryhmiä, kun vaikkapa gluteenisia tai alkoholittomia oluita on entistä enemmän ja ne maistuvat entistä paremmilta.

Pienpanimot taistelevat kuitenkin voimakkaita tuulimyllyjä vastaan. Valtaosa markkinoista on edelleen globaalien panimoiden hallussa, ja pienpanimoiden verohelpotuksista huolimatta kilpailu on kovaa. Walkerin mukaan monet suuret panimot ovat havahtuneet erikoisoluttrendiin ja perustaneet omia, pienpanimoilta vaikuttavia brändejä.

–  On ongelmallista, että globaalit toimijat yrittävät pienpanimomarkkinoille. Kuluttajille on tehtävä selväksi yksityiskohtia myöten, mistä ja miten heidän oluensa tulee.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.