Istanbulin tuore pormestari nousi vastustamaan presidentti Erdoganin "hulluksi projektiksi" nimettyä kanavahanketta

Istabuliin rakenteilla oleva kanava on noussut kiistakapulaksi Turkin presidentin Recep Taayip Erdoganin ja Istanbulin tuoreen pormestarin Ekrem Imamoglun välille.

Istanbulin kanava on presidentti Erdoganin pitkäaikainen haave. 45 kilometriä pitkän kanavan on valmistuessaan määrä alkaa Marmaranmereltä, kulkea Istanbulin länsiosan halki ja lopulta yhdistyä Mustanmereen.

Erdogan itse on kutsunut kanavaa "hulluksi projektiksi" ja luvannut, että siitä tulee jopa Suezin ja Panaman kanavia mahtavampi.

Turkin hallinnon mukaan kanava vähentäisi vilkkaasti liikennöidyn Bosporinsalmen ruuhkia ja vaarallisten aineiden kuljettamisesta aiheutuvia riskejä.

Kanavaa on kuitenkin kritisoitu sen pelättyjen ympäristövaikutuksien vuoksi. Kriitikkojen mukaan kanavan ympäristövaikutuksia ei ole tutkittu tarpeeksi ja järjestöjen varoitukset aiheesta on jätetty huomiotta.

Muun muassa turkkilaisen Hacettepen yliopiston ympäristötekniikan professori Cemal Saydam on arvioinut, että kanaalin rakentamisen vaikutukset vaatisivat huomattavasti lisää tutkimuksia. Saydam kertoi National Geographic -lehdelle, että kanaali voi pahimmassa tapauksessa tuhota Istanbulin ainutlaatuisen jätevesijärjestelmän.

Lisäksi riskinä voi olla, että kanava aiheuttaa pahoja hajuhaittoja Istanbuliin. Myös Turkin Greenpeace on varoittanut vaikutuksista ekosysteemille.

"Kukaan älykäs tai rationaalinen poliitikko ei voi tukea tätä"

Istanbulin tuore pormestari, Turkin suurinta oppositiopuoluetta CHP:tä edustava Imamoglu onkin sanonut tekevänsä kaikkensa, jotta kanavaa ei rakennettaisi.

Hänen mukaansa ympäristöriskien lisäksi kanava lisää maanjäristysriskiä, uhkaa Istanbulin vesilähteitä, vie liikaa veronmaksajien rahoja ja vaarantaa monia Istanbulin historiallisia kohteita.

–  Aikoina, jolloin maailma puhuu vesipulasta ja ilmastonmuutoksesta, kukaan älykäs ja rationaalinen poliitikko tai virkamies, joka ei ole menettänyt todellisuudentajuaan, ei voi tukea tätä projektia, Imamoglu sanoi lehdistötilaisuudessa.

Imamoglu onkin vetänyt Istanbulin kaupungin tuen kanaaliprojektilta. Hän on myös kehottanut istanbulilaisia tekemään virallisia valituksia kanavasta.

Myös Turkin hallinnon suunnitelmat rakennuttaa kanavan varrelle luksusasuntoja, puistoja ja satamia ovat saaneet Imamoglulta kritiikkiä.

Hallinnon mukaan rakennustyöt lisäisivät työllisyyttä, mutta Imamoglun mukaan Turkin talouskriisissä kärvistelevät istanbulilaiset eivät tarvitse jahteja tai huviloita, vaan töitä ja leipää.

Megaprojektit osa hallinnon visiota uudesta Turkista

Kanaalin rakennustyöt ovat jo viivästyneet talousvaikeuksien vuoksi, mutta Erdogan on uhannut viedä kanavan maaliin hinnalla millä hyvänsä.

–  Rakennamme sen, halusitte sen tai ette. Turkilla on voimaa tehdä se, presidentti sanoi maanantaisessa puheessaan.

Näyttävät rakennusprojektit ovat olleet merkittävä osa Erdoganin ja hänen valtapuolueensa AKP:n politiikkaa. Hallitus on viime vuosina rakennuttanut Istanbuliin muun muassa uuden lentokentän ja kolmannen Bosporinsalmen ylittävän sillan.

Rakennusprojektien kautta hallinto on halunnut osoittaa Turkin voimaa ja omavaraisuutta. Niiden kautta on myös pyritty pitämään yllä talouskasvua.

Toisaalta projektit ovat saaneet kritiikkiä muun muassa ympäristövaikutuksista ja suurkaupunki Istanbulin muutenkin vähäisten viheralueiden vähentymisestä.

Vuonna 2013 monien turhautuminen loputtomaan rakentumiseen purkaantui, kun istanbulilaiset nousivat vastustamaan kaupungin keskustassa sijaitsevan Gezi-puiston purkamista uuden ostoskeskuksen tieltä. Pieni protesti kasvoi lopulta laajaksi protestiliikkeeksi Turkin hallintoa vastaan.

Gezi-puisto säästyi, mutta muuten turkkilaisilla ympäristöjärjestöillä on ollut vaikeuksia saada ääntään kuuluviin. Silti turkkilaisten kiinnostus ympäristöasioihin on kasvanut.

–  Nopeasti lisääntyvien rakennustöiden vuoksi näemme yhä vähemmän viheralueita. Siksi monet turkkilaiset ovat yhä kiinnostuneempia ympäristöasioista, arvioi viime vuonna istanbulilaisen Bahcesehirin yliopiston professori Nilüfer Narli turkkilaislehti Hürriyet Daily Newsille.

Osa laajempaa poliittista taistelua

Kanava linkittyy myös osin laajempaan poliittiseen valtataisteluun Imamoglun ja Erdoganin välillä. Vaikka Imamoglu on paikallistason poliitikko, on hänestä tullut symboli itsevaltaisuudesta syytetyn Erdoganin vastustamiselle.

Vielä vuosi sitten varsin tuntematon Imamoglu sai laajaa huomiota viime keväänä, kun hän onnistui yllättäen voittamaan Istanbulin pormestarinvaalit. Hänen puolueensa CHP sai vaalivoiton myös monissa muissa Turkin suurkaupungeissa, haastaen Erdoganin valtapuolueen AKP:n kunnolla ensimmäistä kertaa.

Istanbulin vaalituloksesta väännettiin pitkään, sillä Turkin hallinnon mukaan vaaleissa tapahtui vilppiä. Oppositio syytti taas Turkin hallintoa demokraattisen äänestystuloksen kumoamisyrityksistä.

Lopulta Imamoglu varmisti voittonsa uusintavaaleissa kesäkuussa.

Turkkilainen politiikan tutkija Berk Esen Ankaran Bilkentin yliopistosta arvioi uutistoimisto AFP:lle, että Erdogan haluaa haastaa kanavaprojektin kautta vaalivoiton saanutta Imamoglua. Se voi kuitenkin osoittautua huonoksi strategiaksi.

–  Talouskriisin vuoksi Erdoganilla voi olla suuria vaikeuksia myydä tätä projektia, hän arvioi.

Imamoglu taas voi hyötyä Istanbulin kanaalin nostamisesta laajempaan kansalliseen keskusteluun, keräten mahdollisesti laajempaa kannatusta myös Istanbulin ulkopuolella.

...

Korjattu aiempaa uutista klo 15.55: poistettu epätarkka lause "lisätä rikin määrää". Kanava luo rikkivedyn hajua ja siten hajuhaittoja kaupunkiin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Ulkomaat

Beirutin räjähdyksen jäljiltä on edelleen kateissa kymmeniä ihmisiä – vainajien tunnistamisessakin vaikeuksia

Konflikti, jonka maailma unohti – Länsi-Saharan tilanne on yhä jumissa vuosikymmeniä siirtomaavallan päättymisen jälkeen

Intian onnettomuuskoneesta vuosi polttoainetta – "On ihme, ettei kone syttynyt tuleen"

Yön uutiskooste: Kiina haluaa "ennalta arvaamattoman" Trumpin häviävän vaalit, sanoo tiedusteluviranomainen

"Se olisi aivan kuin ydinpommi" – Hizbollahin johtaja haaveillut jo vuosien ajan ohjusiskusta Haifan sataman ammoniakkivarastoon

Kiinassa pohditaan, miten Hongkongiin syntyvä valtatyhjiö täytetään – vaalien siirtoa vuodella on perusteltu koronaviruspandemialla, mutta se ei välttämättä ole oikea tai ainakaan ainoa syy

CNN: Räjähteitä valmistava mosambikilaisyhtiö vahvistaa tilanneensa Beirutissa räjähtäneen ammoniumnitraatin – kymmeniä ihmisiä on yhä kateissa räjähdyksen jäljiltä

Mauritius julisti hätätilan uhkaavan ympäristökatastrofin vuoksi – karille ajaneesta laivasta vuotaa tonneittain öljyä mereen, Ranska lähettää apua

Kiina haluaa "ennalta arvaamattoman" Trumpin häviävän vaalit, arvioi Yhdysvaltain tiedusteluviranomainen – Venäjä taas on ottanut tähtäimeensä demokraattien Bidenin

Matkustajakone suistui kiitotieltä ja katkesi kahtia Intiassa – ainakin 17 kuollut, kymmeniä loukkaantunut

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.