Kolumni: Brexit voi iskeä Britannian-lentoihin

Brexit huolettaa toistaiseksi lähinnä lentoyhtiöitä, mutta pahimmillaan se voisi vaikuttaa ennennäkemättömällä tavalla brittimatkustajiin, Lontoossa asuva Antti Mäntymaa kirjoittaa.

Jos Lontoossa katsoo taivaalle, näkee todennäköisesti lentokoneen.

Suosikkiajanvietteitäni kesäisin on loikoilla jossakin Lontoon ihanista puistoista ja bongata yli liitäviä koneita. Lähipuistoni on Heathrow’n laskeutumisalueen alapuolella, ja kun yksi kone on poistunut näköpiiristä, toinen on jo perässä.

Puistossa loikoillessa saa hyvän käsityksen siitä, miten vilkasta Lontoon lentoliikenne on. Heathrow on kaupunkia palvelevista kentistä vilkkain, ja sinne laskeutuu tai sieltä nousee kone keskimäärin 45 sekunnin välein. Se on silti vain yksi Lontoon kuudesta kansainvälisestä kentästä.

Lentoliikenteen suuresta kokoluokasta seuraa joskus myös suuren kokoluokan ongelmia.

Syyskuussa Ryanair perui syksyltä ja talvelta tuhansia lentoja, ja sadattuhannet ihmiset joutuivat tekemään matkasuunnitelmansa uusiksi. Lokakuussa lentoyhtiö Monarch joutui selvitystilaan, ja Britannia aloitti rauhanajan suurimman operaation kansalaisten tuomiseksi takaisin kotimaahan.

Ja sitten on brexit, joka on kalvanut epävarmuutta myös lentoliikenteessä.

Brexit huolettaa toistaiseksi lähinnä lentoyhtiöitä, mutta pahimmillaan se voisi vaikuttaa ennennäkemättömällä tavalla brittimatkustajiin. Periaatteessa voi nimittäin käydä niin, että Britannian erotessa EU:sta 29. maaliskuuta 2019 lentoliikenne Britannian ja EU-maiden välillä lakkaa.

Tällä hetkellä Open Skies -sopimus mahdollistaa minkä tahansa EU-lentoyhtiön vapaan liikennöinnin EU-maiden lentokenttien välillä, jos kentillä vain on tilaa. Jos Britannia kuitenkin eroaa Open Skies -sopimuksesta brexitin yhteydessä eikä korvaavaa sopimusta ole neuvoteltu, lentoyhtiöillä ei ole mitään, minkä varassa jatkaa liikennöintiä Britannian ja EU:n välillä. Muilla toimialoilla on vastaavien tilanteiden varalle Maailman kauppajärjestön WTO:n sopimukset.

Jopa valtiovarainministeri Philip Hammond on myöntänyt, että uhkakuva on teoriassa mahdollinen.

Kukaan tuskin uskoo tosissaan, että poliitikot antaisivat tilanteen äityä niin pahaksi, että lentoliikenne jäisi ilman sopimusta. Matkanjärjestäjät valmistelevat jo matkoja ­brexitin jälkeiselle aikakaudelle, ja Heathrow’lle puuhataan kolmatta kiitorataa.

Ilmailualaa ei kuitenkaan ilahduta brittipoliitikkojen viimeaikaiset kannanotot, joiden mukaan maa voisi erota EU:sta ilman mitään korvaavia sopimuksia osapuolten välillä. Uhmakkaimpia ovat olleet kovaa brexitiä ajavat konservatiivit, ”brextremistit”.

Koska liike-elämä ei pidä epävarmuudesta, lentoyhtiöt ovat tehneet varasuunnitelmia. Vaikka lentojen uskotaan jatkuvan Britannian ja EU:n välillä, osa brittiyhtiöistä on siirtämässä koneita EU:n puolelle voidakseen lentää tulevaisuudessa myös EU:n sisällä Open Skies -sopimuksen turvin.

Itse en ole vielä ostanut kiikareita siirtyäkseni lintujen bongaamiseen.

Kirjoittaja on Lontoossa asuva toimittaja.