Kolumni: Ruotsin lehdet nielaistiin – silti toivoa ilmassa

Ruotsin toinen suuri mediakustantaja Bonnier News vahvisti perjantain tiedotustilaisuudessa toimitusjohtajansa Anders Erikssonin suulla, että pitkään ounasteltu suurkauppa toteutuu.

Bonnier ostaa keskisessä Ruotsissa 28 maakunta- ja paikallislehteä julkaisevan Mittmedian, jonka talousvaikeuksista on kirjoitettu paljon.

Expressenin mukaan Bonnier nielaisee maan kolmanneksi tärkeimmästä sanomalehtikustantajasta 80 prosentin siivun, loppujen 20 prosentin jäädessä norjalaiselle Amedialle. Amedia on Norjan suurin paikallislehtikustantaja.

Ostopäätöksen arvioitiin pelastaneen Mittmedian julkaisut – ainakin hetkeksi – sillä vaihtoehtona olisivat olleet massiiviset leikkaukset. Expressenin mukaan 1 300 työntekijän yhtiö ei ollut kaukana maksukyvyttömyydestä.

Mittmedian toimitusjohtaja Per Bowallius kertoi viime joulukuussa, että konserni on päässyt hyvään digikasvuun, mutta vuosi jää tappiolliseksi, kun printin tulos putoaa noin 100 miljoonalla kruunulla (9,5 miljoonalla eurolla).

Bowallius vahvisti jo tuolloin, että yhtiö hakee ulkopuolista rahoitusta. Toimitusjohtajan mukaan nykyiset pääomavirrat riittäisivät päivittäistoimintojen pyörittämiseen, mutta siirtymävaiheen läpikäymiseen tarvitaan leveämpiä hartioita.

Mittmedia ei ole ongelmiensa kanssa yksin. Esimerkiksi Göteborgs-Posten ia julkaiseva Stampen AB on samankaltaisessa jamassa, arvioi Bonnierin omistama Medievärlden-uutissivusto.

Ruotsin ainoa taloudellisesti menestyvä aluelehtien kustantaja on vanhoillinen NWT (Nya Wermlands-Tidningen), joka on varonut viimeiseen asti niin kilpailijoiden ostamista kuin digitaalisia panostuksiakin.

Mittmedia on vetänyt aivan päinvastaista linjaa. Se on tehnyt kaiken ”oikein” panostamalla ensimmäisten joukossa digitalisaatioon ja uusiin jakelukanaviin kuten myös kilpailijoiden ostamiseen.

Tulos vain ei ole ollut toivottu.

Medievärldenin mukaan ongelmat kytkeytyvät osittain Mittmedian lehtien kantamaan puoluelehden taakkaan. Mittmedian lehdet ovat olleet perinteisesti lähellä keskustaa tai sosiaalidemokraatteja. Uusi isäntä Bonnier taas on kallellaan liberaaleihin päin.

Kovaa maata saattaa kuitenkin olla jo jalkojen alla.

Toimitusjohtaja Per Bowalliuksen mukaan Mittmedian lehdissä on keksitty, miten keskisuuri maakuntalehti voi tehdä digiloikan.

Mallia tullaan ottamaan yhtiön lippulaivasta Örnsköldsviks Allehandasta, joka lopetti kokonaan kalliin aamuyön jakelun. Lehti tulee nyt postin mukana päivällä, niille jotka sen haluavat.

Bowalliuksen mukaan lehti menetti tämän seurauksena noin 50 prosenttia paperitilaajistaan, mutta 73 prosenttia lopettaneista tilasi nettilehden ja 80 prosenttia tilaajista lukee sen päivittäin.

Örnsköldsviks Allehandan sähköiset tilaukset tuottavat vähemmän rahaa kuin printtitilaukset, mutta paino- ja jakelukustannusten katoaminen kompensoi menetyksen.

Digiloikan onnistuminen edellytti Bowalliuksen mukaan samanaikaisia lisäpanostuksia lehden sisältöön.

Sisältöjen merkityksen on ymmärtänyt myös Bonnier. Se tavoittelee Mittmediassa noin 250 miljoonan kruunun (24 miljoonan euron) leikkauksia, mutta siten, että ne osuvat kaikkeen muuhun kuin sisällön tuottamiseen.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .