Kolumni: Venetsian risteilyaluskiista leimahti jälleen – kannattaako kultamunia munivaa hanhea tappaa lyhytkestoisten tienestien vuoksi?

Maailman tunnetuin katutaiteilija Banksy julkaisi toukokuussa Instagram-tilillään videon, joka paljasti tämän käyneen Venetsiassa. Videolla Banksy, tai joku hänen valtuuttamansa henkilö, pystyttää luvattoman taidekojun keskelle Pyhän Markuksen toria.

Kojussa esillä olevissa öljy­väritauluissa kerrostalon kokoinen risteilyalus lipuu keskellä pikkuruista, haurasta Venetsian keskustaa. Video päättyy siihen, että taiteilijan henkilöllisyydestä autuaan tietämättömät viranomaiset tulevat häätämään tämän.

 

Puolitoista viikkoa videon julkistamisen jälkeen Venetsian Giudecca-kanaalissa sattui onnettomuus. Valtava risteilyalus Msc Opera törmäsi paljon itseään pienempään turisti­alukseen, jonka matkustajista osa päätyi veteen. Tapauksesta kuvatulla videolla turistit juoksevat kauhuissaan pakoon laiturin viertä kyntävää jättiläistä, joka lähestyy sireenit soiden.

 

Venetsiassa pysähtyvistä risteily­aluksista on ­Italiassa kiistelty vuosikausia. Surullisenkuuluisa Costa ­Concordian kaatuminen Gi­glion saaren edustalla vuonna 2012 osoitti, kuinka vaarallista voi olla tuoda kelluva kerrostalo liian lähelle rantaa. Turmassa kuoli 32 ihmistä.

Turmasta huolimatta jopa 500-600 risteilyalusta on vuosittain saanut lipua aivan Unescon maailmanperintökohteen edustalla. Eikä mahdollinen törmäys ole ainoa haitta, jonka alukset tuovat tullessaan.

Laguunissa risteileviä jättialuksia vastustavat aktivistit ovat jo vuosia varoittaneet, että alusten aiheuttamat veden liikkeet heikentävät paalujen varaan rakennetun kaupungin perustuksia.

Lisäksi alukset tuovat Venetsiaan tuhansittain päivä­matkailijoita, jotka ovat omalta osaltaan muuttaneet kaupungin turistien teema­huvipuistoksi. Kun turistit palaavat laivaansa, paikallisten maksettavaksi jää infrastruktuuri, kuten teiden ja siltojen kunnossapito, turvallisuuden ylläpitäminen ja jätehuolto.

 

Monet ovat ehdottaneet, että jättialusten pitäisi ankkuroida itsensä kauemmas ja tuoda matkailijat keskustaan pienemmillä aluksilla tai maitse. Eri vaihtoehtoja tämän toteuttamiseksi on pyöritelty ­mediassa vuosikausia.

Italian infrastruktuuri- ja liikenneministeri Danilo Toninelli ilmoitti pian onnettomuuden jälkeen aikovansa pian kieltää risteilyalukset laguunista. Hän ei ole ensimmäinen poliitikko, joka näin on luvannut. La ­Repubblican mukaan saman on yrittänyt tehdä viisi eri hallitusta.

Kysymys kuuluu, onko Venetsialla varaa suututtaa risteilyturistit ja menettää alusten tuomat rahavirrat ja työpaikat? Monien mielestä kaupungissa vierailu pitää tehdä risteilijöille mahdollisimman helpoksi, muuten he saattavat jäädä laivaan.

Kaukaisempi satama tarkoittaisi myös sitä, että turistit menettäisivät yhden risteilyn kohokohdista, näyttävän saapumisen Venetsiaan. Corriere del Veneton siteeraaman tutkimuksen mukaan risteilyturistit toivat jo vuonna 2015 kaupungille vuosittain 280 miljoonan euron tulot.

Toisaalta: jos alukset ovat pahimmillaan riski koko Venetsian olemassaololle, kannattaako kultamunia munivaa hanhea tappaa lyhytkestoisten tienestien vuoksi?

Kirjoittaja on Roomassa asuva vapaa toimittaja.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .