Uumajan turmakoneen valmistaja pyysi tarkastamaan siipien osia jo viime vuonna

Uumajan turmakoneen valmistaja Mahindra Aerospace ilmoitti viime vuonna, että joitakin osia GippsAero GA8 Airvan -tyyppisistä lentokoneista tulisi vaihtaa, uutisoi Ruotsin yleisradio SVT. Yhtiö pyysi toukokuussa koneen käyttäjiä tarkastamaan osia, jotka liittyvät siipien kiinnitykseen. Huolena oli metallin väsyminen.

SVT kertoi maanantaina, ettei ole selvää, oliko viikonlopun turmakoneelle tehty valmistajan suosittamat toimenpiteet, ja oliko kone mallia, jolle osien vaihtoa suositeltiin.

Mahindra Aerospace ohjeisti joidenkin konetyypin mallien käyttäjiä tarkastamaan, löytyykö osista esimerkiksi syöpymistä, naarmuja, halkeamia tai lommoja. SVT kertoo yhtiön pyytäneen vaihtamaan osat, mikäli niistä löytyy mainittuja vikoja. Lisäksi yhtiö ohjeisti käyttäjiä tekemään tarkastuksia useampaan kertaan riippuen siitä, kuinka usein koneella lennetään.

Liikenteen luvista ja valvonnasta vastaavan Kuljetushallituksen edustajan mukaan turmakone oli tarkastettu hiljattain, kertoi Dagens Nyheter tiistaina.

Kuljetushallituksen lentoteknisen tarkastajan Jerry Köhlströmin mukaan myös valmistajan ilmoituksessa mainitut toimenpiteet olisi otettu huomioon huoltotoimenpiteissä. Köhlström kertoi lehdelle varmistaneensa asian lentokoneiden lentokykyä valvovan toimijan kanssa puhelimitse, mutta odotti vielä virallista paperia asiasta.

Turmakone oli valmistettu Australiassa.

Siipi hajosi ilmassa

Laskuvarjohyppääjien pienkoneen maahansyöksyssä lähellä Ruotsin Uumajaa kuoli sunnuntaina yhdeksän ihmistä. Kaikki koneessa olleet saivat surmansa maahansyöksyssä, joka tapahtui lennon nousuvaiheessa.

Osa turmakoneen siivestä irtosi jo ilmassa, kertoi Statens haverikommission eli Ruotsin onnettomuustutkintakeskus Dagens Nyheterille maanantaina.

–  Se pitää paikkansa. Yksi siipi on hajonnut jo ilmassa, ja se ei löytynyt onnettomuuspaikalta, vaan toisesta paikasta, kertoi osastopäällikkö Peter Swaffer lehdelle.

Swafferin lausunto vastaa paremmin silminnäkijäkuvauksia, joista joidenkin mukaan koneen pudotessa vain toinen sen siivistä oli kiinni koneessa. Aiemmin onnettomuustutkintakeskus oli kertonut, ettei siipi ollut irronnut vielä ilmassa.

Onnettomuustutkintakeskuksen edustaja Hans Ytterberg vahvisti lehden tietoja tiedotustilaisuudessa myöhemmin maanantaina. Hänen mukaansa turmasta löytyneiden videoiden ja onnettomuuspaikalta löytyneiden osien perusteella voidaan sanoa, että turmakoneesta on irronnut osia jo ilmassa.

Korjattu aiempaa uutista klo 16.45: Mahindra Aerospace on koneen valmistaja, ei valmistuttaja. Koneen käyttäjiä pyydettiin tarkastamaan osia, ei tarkastuttamaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Ulkomaat

Brexit stressaa kansanedustajia – yli sata brittiedustajaa pyytänyt pääministeriä keskeyttämään parlamentin lomatauon

Hongkongin mielenosoittajat haluavat päästä eroon väkivallan leimasta

Äärioikeistoryhmät ja fasismia vastustavat aktivistit ovat ottaneet yhteen Portlandissa – useita pidätetty

Gran Canarialla syttyi jälleen maastopalo – ihmisiä evakuoidaan liekkien tieltä

Hääjuhlissa räjähdys Afganistanissa – ainakin 63 on kuollut ja 182 haavoittunut

Tuhkarokkoepidemia pahenee Kongon demokraattisessa tasavallassa – tappaa useammin kuin ebola

Sudanissa kansa riensi kaduille juhlimaan siviilihallintoa – kansanmurhasta syytetyn al-Bashirin oikeudenkäynti lykkääntyi

Moskovan lauantaiset mielenosoitukset jäivät kauas huippuluvuista – osallistujat pyrkivät kiertämään viranomaisten kiellot yhden mielenosoittajan protesteilla

Italialaissyyttäjät aloittivat tutkinnan sisäministerin estettyä siirtolaisia kuljettavan aluksen rantautumisen – syyttäjä lähetti poliisin selvittämään, kuka esti aluksen rantautumisen

Leipäänsä odottanut asiakas menetti malttinsa ja ampui tarjoilijan pariisilaisravintolassa

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.