Yli puolet EU:n aikuisista tilaa tavaraa verkon kautta

Verkkokauppaa koskevan kilpailuselvityksen alustavat tulokset julkaistiin: ongelmia riittää.

Euroopan komission selvityksen mukaan verkkokauppa kasvaa nopeasti EU:ssa, mutta alaan liittyy kuitenkin myös potentiaalisia kilpailuongelmia.

Yli puolet aikuisista EU:ssa tilasi vuonna 2015 kulutustavaroita tai palveluja verkosta. Joissakin EU-maissa verkkokauppaa käyneiden osuus on kahdeksan henkeä kymmenestä.

– Verkkokauppa lisää hintojen läpinäkyvyyttä ja ohjaa hintakilpailua, koska se lisää kuluttajien valinnanvaraa ja mahdollisuuksia löytää parhaat tarjoukset. Läpinäkyvyys toteutuu myös tarjontapuolella: raportin mukaan yli puolet vähittäiskauppiaista seuraa kilpailijoidensa hintoja ja valtaosa reagoi kilpailijoiden hinnanmuutoksiin, komissio iloitsee.

Vaikeuksiakin on. Valmistajat on vastanneet verkkokaupan kasvuun omaksumalla joukon käytäntöjä, joiden avulla ne voivat paremmin valvoa tuotteidensa jakelua ja tuotemerkkiensä asemointia. Valikoivia jakelujärjestelmiä, joissa tuotteen voivat myydä ainoastaan ennalta valitut valtuutetut myyjät, käytetään yhä laajemmin. Lisäksi valmistajat myyvät tuotteitaan entistä useammin suoraan kuluttajille.

Valmistajat myös käyttävät enenevässä määrin myyntirajoituksia jakelusopimuksissaan. Raportin mukaan vähittäismyyjistä yli kaksi viidesosaa saa jonkinlaisen hintasuosituksen tai -rajoituksen tuotteen valmistajalta ja lähes yhden viidesosan kohdalla myyntiä verkossa toimivilla markkinapaikoilla rajoitetaan sopimusehdoin. Joka kymmenes nettikauppa ilmoitti, että niiden tavarantoimittajat rajoittavat rajat ylittävää myyntiä sopimusehdoin.

– Tämäntyyppiset sopimusperusteiset myyntirajoitukset voivat tietyissä olosuhteissa vaikeuttaa rajat ylittävää tai verkossa tapahtuvaa kaupankäyntiä ja viime kädessä olla vahingoksi kuluttajille, koska ne estävät heitä hyödyntämästä verkkokaupan suurempaa valikoimaa ja alempia hintoja, komissio paheksuu.

Jos maarajoitukset johtuvat toimittajien ja jakelijoiden välisistä sopimuksista, ne saattavat rajoittaa kilpailua sisämarkkinoilla komission kilpailusääntöjen vastaisesti.

Alustavasta raportista järjestetään kaksi kuukautta kestävä julkinen kuuleminen. Komissio julkaisee loppuraportin vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä.

Lähde: EU-komissio

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-3017_fi.htm

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.