EK 1 ja 11 / SS 1 and 11: Harju 2,31 km

Riku Tahkon vinkit / Tips by Riku Tahko

Ott Tänak Harjun erikoiskokeella vuonna 2018. Tiina Mutila

Ari Mäntylä

English language introduction video below.

Harjulla ei rallia voiteta, mutta sen voi siellä hävitä. Nykymuodossaan Harjun erikoiskoe on huippukuljettajille helppo pala. Runsaan kahden kilometrin yleisöpyörityksellä ei saa revittyä juurikaan eroa muihin, joten se on ajettava virheitä vältellen. Pahin moka on pyörähtää siten, että auton moottori sammuu. Silloin aikaa voi tuhraantua sekunteja. Spinnaamista pitää varoa märällä kelillä, mutta kuivalla asvaltilla siihen tarvitaan jo paha ajovirhe.

Harjun kinkkisimmät paikat kuljettajille ja samalla mielenkiintoisimmat katsojille ovat Harjun stadionin takana Ihantolantiellä, kun vauhdikkaan alamäen jälkeen taitetaan kapealle hiekkapolulle. Lasse Lampi rusikoi tässä käännöksessä Mitsubishinsa vuonna 1987 ja tiukka oikea yllätti myös Didier Auriolin kolme vuotta myöhemmin.

Sepänkadun varteen on tekemällä tehty bussipysäkki, joten käännöksestä on tullut todella ahdas. Tämä kohta kannattaa ottaa varovasti, eikä siinä ole mitään näkemistä katsojille.

Pitkänkadun keventävällä kurvilla on synkkä historia, kun tanskalainen Karsten Richardt ajoi siitä pitkäksi vuonna 1996. Ulosajon seurauksena yksi katsoja kuoli ja 27 loukkaantui. Erikoiskoe on turmakohdasta muutettu. Pätkä kääntyy nyt suoran jälkeen oikealle Kortesuonkadulle. Mutka on edelleen tarkasti ajettava.

Riku Tahkon vinkit

Tips by Riku Tahko

Historiavideot: Harjun erikoiskoe vuonna 1987

Lähde: AKK Sports

EK_Harju_NETTI.png 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.