Mistä rallikuskit oikein löytävät rahansa? "Ei ole helppoa, eikä koskaan muutu helpoksi"

Rallissa kilpaileminen ei ole tunnetusti halpaa huvia. Taustalle vaaditaan osaavia ihmisiä ja sponsoreita, mikäli tavoitteena on nousta huipulle asti.

Teemu Suninen debytoi Puolassa WRC-autolla, josta löytyi tukijoiden mainoksia. Wojtek Radwanski / Lehtikuva

Vesa Laakso

Kilpailemiseen jo rallin SM-tasolla uppoaa helposti omakotitalon verran rahaa. Suurin menoerä on tietysti ralliauto, mutta myös renkaat, varaosat ja huollot imaisevat päälle merkittävän summan.

– Se on usein aika mysteeri minullekin, mistä sitä rahaa löytyy. Mutta kyllä sitä vain tuntuu löytyvän, pitkän linjan rallimanageri Timo Jouhki hämmästelee.

Oman rahoituksen lisäksi kulut katetaan sponsoreilla, joiden hankinta on näinä päivinä vaikeata ammattilaistasollakin, jossa näkyvyys ja sitä myötä summatkin ovat täysin toisenlaisia.

– Sponsorien hankinta ei ole koskaan ollut helppoa, eikä se koskaan muutu helpoksi. Siinäkin auttaa maine ja laajat kontaktit rallin ja yrityselämän puolella. Tiedän ihmisiä ja yrityksiä, jotka ovat kiinnostuneita tästä alasta. He tietävät, että pystyn tarjoamaan jotain erityistä. Se auttaa sponsorien saamisessa.

Sponsorit ovat jaettavissa kahteen erilaiseen ryhmään, joissa yhteistyöhön ja näkyvyyteen suhtaudutaan varsin erilaisista lähtökohdista.

– Pörssiyrityksille se on puhdasta bisnestä, sillä eivät ne muuten lähtisi mukaan. Ralli on hyvin lähellä esimerkiksi Nesteen bisnestä, minkä takia ovatkin olleet MM-rallin sponsorina hyvin pitkään ja autourheilussa sinänsä.

– Sitten on yksittäisiä pienempiä yrityksiä, jossa on johtotehtävissä ihmisiä, jotka haluavat vain olla mukana tukemassa rallissa, mikä auttaa jossain kohdissa.

Keitä kuskeja kannattaa tukea?

Jouhki on vienyt pitkällä manageriurallaan MM-ralleihin asti monta suomalaiskuljettaja, joista viimeisimpänä Teemu Sunisen, joka kisaa M-Sportin WRC-autolla myös Jyväskylässä.

Suninen ajoi WRC-debyytissään Puolassa hienosti kuudenneksi, minkä lisäksi 23-vuotiaan sponsoritilanne on Jouhkin mukaan hyvä.

– Teemulla on M-Sportille sellainen kauden budjetti ja paketti, joka sisältää myös WRC2-kisoja. Kyllähän se melko isoa rahamäärää vaatii, mutta ei sentään miljoonista puhuta menemättä tarkemmin yksityiskohtiin, Jouhki toteaa.

Silti rallimaailmassa näyttöpaikkoja ei ole hukattavaksi asti, vaikka tässä tapauksessa tallin puolelta nähdään myös Suninen lahjakkuutena eikä pelkästään maksukuskina.

– Ilman muuta Teemu on tässä parin vuoden aikana näyttänyt MM-näyttämöillä aika koviakin suorituksia TMG:n hommissa. Se tietysti vaikuttaa ja sekin auttaa, että olen itse ollut tallin kanssa tekemisissä hyvinkin pitkään, jo 25 vuotta.

Jouhki on toiminut Malcolm Wilsonin M-Sportille uusien kuskien tuojana aina Juha Kankkusen ajoista.

– On luottoa molemmin puolin ja osataan arvioida, että ketkä ovat sellaisia kuskeja, joita kannattaa vähän tukeakin, Jouhki selvittää.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut