Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Valtteri Bottas jatkaa taistelua – pulttijupakka on historiaa, suomalaiskuljettaja keskittyy 18 osakilpailun loppukiriin

Valtteri Bottaksen matka formula 1:n MM-sarjan kuudenteen kilpailuun Azerbaidzhanin Bakuun myöhästyi pahasti Suomen päässä. AFP / LEHTIKUVA

Luis Vasconcelos, Pasi Rein / STT

Valtteri Bottas myöntää, että alkukausi on koetellut häneen viileiksi kehuttuja hermojaan. Kokemuksesta hän kuitenkin tietää, ettei hän voi jatkaa formula 1:n MM-sarjassa kuin yhdellä tavalla, taistellen ja itseen luottaen.

Kauden toinen kilpailu päättyi Bottakselta kolariin. Viime kisassa Monacossa matka jäi kesken, kun mekaanikot eivät kyenneet avaamaan pulttia renkaidenvaihdossa.

– Ei ole ollut helpoin alku kauteen, mutta tässä on kyse vain siitä, miten kykenee jättämään takaiskut taakseen ja nousemaan niistä tilanteista, Bottas huomautti ennen kauden kuudetta kilpailua Azerbaidzhanin Bakussa.

– Luovuttaminen on vaihtoehto vain luuserille.

Bottas on MM-sarjassa Max Verstappenin, Lewis Hamiltonin ja Lando Norrisin jälkeen neljäntenä. Ajamatta on vielä 18 kilpailua.

– Pitää jatkaa henkisesti vahvana ja ymmärtää, että edessä on vielä monta hyvää kamppailua ja toivottavasti myös useita voittoja sekä minulle että tallillemme, Bottas muistutti.

Vauhti kiihtyy aika-ajon ratkaisuhetkille

Bottas odottaa Bakussa jälleen tapahtumarikasta viikonloppua. Azerbaidzhanin gp:ssä hän on menettänyt voiton johtopaikalta rengasrikon takia kolme kierrosta ennen maalia ja toisaalta noussut kilpailun viimeiseltä sijalta toiseksi.

– Tällä katuradalla vauhti pitää kasvattaa tasaisesti ensimmäisistä harjoituksista aika-ajon viimeiseen osaan, Bottas kertoi kilpailun luonteesta.

– Jokainen haluaa aika-ajossa mahdollisimman korkealle, mutta toisaalta paalupaikan merkitys ei ole täällä niin suuri kuin monella muulla radalla.

Bakussa on ollut usein turva-autotilanteita ja se vaatii kuljettajalta ja talleilta erityistä valppautta.

– Pitää olla valmis reagoimaan ja asiat pitää kohdata sitä mukaa, kun ne tulevat. Tässä kilpailussa mikään ei ole varmaa ennen kuin olet ruutulipulla, Bottas jatkoi.

Bottas voitti Bakussa kaksi vuotta sitten.

Bottaksen lento Bakuun myöhästyi tuntitolkulla

Bottaksen matka Bakuun myöhästyi pahasti Suomen päässä. Bottas oli vielä Suomessa, kun hänelle alkoi sadella sovittuja haastattelupyyntöjä.

– Olen vielä Suomessa. Minun pitäisi olla jo Bakussa, mutta olen ollut viisi ja puoli tuntia lentokentällä jumissa, Bottas kertoi alkuiltapäivästä STT:lle.

– Lennon kanssa on ollut jotain ongelmia. Tilalle on etsitty uutta konetta, joka on jo löytynytkin, mutta vielä ei ole päästy matkaan. Toivotaan, että pian onnistutaan.

Bottaksen Mercedes-talli on paikanpäällä työn touhussa. Suomalaiskuljettajalta jää myöhästymisen takia osa insinöörien palavereista väliin.

– Ennätän illaksi perille ja ehdimme kyllä käydä asiat läpi. Ja olemme toki muuten valmistautuneet hyvin kilpailuun, Bottas totesi.

Pulttijupakan käänteet yllättivät

Bottaksen keskeytys Monacon gp:ssä oli nolo kokemus ääritarkkuudestaan tunnetulle Mercedekselle. Bottaksen renkaan pultti jumittui niin pahasti, että se saatiin auki vasta -tallin tehtaalla.

Tallipäällikkö Toto Wolff hellii tallin kulttuuria, jossa vältellään toisten syyllistämistä. Hän markkinoi ajatusta, että kilpailut voitetaan ja hävitään joukkueena.

Monacon jälkeen Wolff yritti ottaa taakan pulttipyssyä käyttäneeltä varikkotyöntekijältä huomauttamalla, ettei Bottas pysäyttänyt autoaan tarkasti oikeaan kohtaan.

Bottaksen mukaan tallin palaverit olivat kilpailun jälkeen tavanomaisen yksityiskohtaisia. Niissä ei käynyt ilmi, että pulttiongelma olisi johtunut hänen parkkeeraustaidoistaan.

– Ongelma ei myöskään noussut esiin aivan tyhjästä, sillä esitin huoleni renkaanvaihdosta samoin kuin aika-ajojen rengaslämpötiloista jo viikkoja aiemmin, Bottas kertoi.

– Kävimme asiat läpi kannaltani tavalliseen tapaan. Halusin nähdä kaikki pysähdykseen liittyvät raportit ja pysäytin autoni ehkä 2–3 senttiä keskilinjalta sivuun. Se on ihan hyvin, koska auton voi olla ongelmitta 10–15 senttiä vinossa.

Yhteishenki ei rakoile

Todennäköisesti Wolff halusi vain piristää pulttipyssymiehen tunnelmia, mutta Bottas joka tapauksessa hämmentyi tallipäällikön kommentista.

– Olin yllättynyt, koska näin videolta, että pysähdys osui aika nappiin, Bottas myönsi erikseen kysyttäessä.

Bottaksen mielestä tapaus ei kuitenkaan vaikuta tallin yhteishenkeen.

– Ei epäilystäkään, ettemmekö tue toisiamme entiseen tapaan. Edessä on ankaraa kilpailua Red Bullin ja joillain radoilla myös Ferrarin kanssa, joten kaikki ovat supermotivoituneita jatkamaan kautta ja kilpailuja, Bottas lupasi.

– Meillä on hyvä taisteluhenki. Voin luvat että me kaikki ja varsinkin minä janoamme kunnon tuloksia.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut