Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Kalle Rovanperä (oik.) ja Jonne Halttunen pääsivät juhlimaan toista voittoaan tällä kaudella Kreikan Akropolis-rallissa. Toyota Gazoo Racing

Tinkimätön asenne ja kova itsekritiikki piiskaavat Kalle Rovanperää kohti maailmanmestaruutta – Jyväskylän vauhti-ihme ei pidä itseään ainoana ennakkosuosikkina kotirallissaan

Ari Mäntylä

Ari Mäntylä

Tämä juttu on julkaistu Jyväskylän MM-rallin virallisessa kisaoppaassa. Kisaoppaan näköislehti on luettavissa ilmaiseksi.

Kun Kalle Rovanperästä, 20, tehdään juttuja tästä tappiin asti, niin vuodesta 2021 muistetaan alati kertoa yksi asia. Rovanperästä tuli heinäkuussa ralliautoilun MM-sarjan historian nuorin voittaja, kun hän valloitti 20-vuotiaana Viron MM-rallin. Varsinkin kansainvälinen media jaksoi kohkata saavutuksesta kyllästymiseen asti.

Rovanperän ensimmäinen MM-rallin voitto oli suurten otsikoiden arvoinen, mutta Rovanperälle itselleen vain yksi ralli monista. Rovanperä kun on ehtinyt jo ajaa 82 rallia ja voittanut niistä 16.

MM-arvoisten rallien osalta tilastot näyttävät 36 starttia ja kahta voittoa.

– Olihan se hyvä fiilis heti viimeisen pätkän jälkeen, mutta ei se mitenkään erityiseltä tuntunut. Olo oli lähinnä helpottunut. Ei siinä iloa ollut mukana, Rovanperä tuumaa vajaa kaksi kuukautta Viron voiton jälkeen.

Enemmän Rovanperä ilahtui seuraavana ajetun MM-rallin, Belgian asvalttikisan kolmannesta sijasta.

Aina lähdetään ajamaan voitosta ja kaikki sitä varmaan multa odottavat. Jyväskylä on kuitenkin iso haaste.

– Se oli vaikea ralli, kun pito vaihteli yllättäen. Tehtiin hyvät nuotit, hyökättiin hyvin viimeisenä päivänä ja jätettiin kokeneet tallikaverit taakse, Rovanperä viittaa Toyotan rallitallin Sebastien Ogieriin ja Elfyn Evansiin.

Kreikan Akropolis-rallissa hyvä valmistauminen ja oikeat rengasvalinnat palkittiin sanattomaksi vetävällä voitolla. Rovanperä johti rallia kolmannelta erikoiskokeelta lähtien ja otti voiton yli 40 sekunnin erolla.

Kreikan Akropolis-rallista Rovanperä nappasi selvän voiton. Aris Messinis / Lehtikuva

Kolme viimeksi ajettua MM-rallia ovat nostaneet Rovanperän kauden kuumimmaksi kuljettajaksi, Jyväskylän MM-rallin voittojasuosikiksi ja tulevien vuosien mestarikandidaatiksi. Hänen arvellaan hallitsevan tulevien vuosien MM-sarjoja samalla hegemonialla kuin Sebastien Loeb ja Sebastien Ogier 20 viime vuoden aikana.

Kun asiantuntijat ylistävät kilvan Rovanperän erinomaisuutta, suhtautuu hän itse kehuihin tyynesti. Hillittyä tuulettamista voisi luulla kopeudeksi, mutta sitä se ei missään nimessä ole. Rovanperä on vain vaativa ja erittäin itsekriittinen. Hänelle ei kelpaa puolittainen tekeminen tai tyytyminen toiseksi parhaimpaan ratkaisuun, jos paras on tarjolla ja saavutettavissa.

Rovaniemen MM-ralli käy hyvästä esimerkistä. Rovanperä sijoittui Lapin lumilla toiseksi helmikuussa. Se on erinomainen sijoitus, mutta Rovanperälle pettymys.

– Turhautti, että ei saatu autosta ja itsestä ulos sitä mitä olisi pitänyt, Rovanperä selvittää.

Ott Tänak ajoi Rovaniemellä kuin riivattu. Virolainen Hyundai-kuljettaja johti rallia lähdöstä maaliin ja kuittasi voiton 17,5 sekunnin erolla Rovanperään. Jyväskyläläinen ei kiistä Tänakin paremmuutta, mutta harmittelee Toyotan rallitallin valmistautumista kauden toiseen MM-ralliin.

– Se oli meille vaikea viikonloppu auton säätöjen takia. Teimme ihan maksimisuorituksen sillä autolla, Rovanperä toteaa.

Toyota testasi Rovaniemen MM-rallia varten paukkupakkasissa. Kun kilpailun aikana oli melkein suojakeli, niin auton säädöt eivät toimineet odotetusti pehmenevillä teillä.

– Oltiin kuitenkin paras Toyota ja pystyttiin taistelemaan kärjessä.

Rovanperä nousi sen kilpailun jälkeen kuljettajien MM-sarjan johtoon. Nuorimpana rallin MM-sarjan historiassa, kuten saatoitte arvata.

Kalle Rovanperän vauhtia on rallipiireissä ihasteltu jo kymmenen vuotta. Hän aloitti kilpailemisen Viron Saarenmaalla nuorten kuljettajien rallisprintissä kymmenvuotiaana 14. toukokuuta 2011. Ensimmäisen rallinsa hän ajoi kaksi vuotta myöhemmin ja Latvian rallimestaruutta Rovanperä juhli 16-vuotiaana.

Vuonna 2017 hän ajoi ensimmäisen MM-rallinsa ja voitti jälleen Latvian rallimestaruuden. Vuonna 2019 mestaruuksien listaan lisättiin WRC2 Pro -luokan maailmanmestaruus.

Synnynnäinen vauhti, poikkeuksellinen käden ja silmän koordinaatio sekä kyky oppia nopeasti auton käyttäytyminen ja sen säätäminen ovat ehdottoman tärkeitä ominaisuuksia MM-tason rallikuljettajalle.

Rovanperällä on kuitenkin vielä yksi ominaisuus, jonka ansiosta hänestä tulee joku päivä rallin maailmanmestari. Se ominaisuus on tinkimättömyys.

Rovanperä on uransa tässä vaiheessa oikeassa tallissa, kun hänen työnantajansa on Toyota Gazoo Racing. Jyväskylän Jyskässä toimiva rallitalli on nostanut riman korkealle tasolle. Toyotilla on voitettu seitsemän kauden yhdeksästä MM-rallista ja talli johtaa automerkkien MM-sarjaa.

– Toyotalla kaikki tekevät työtä niin hyvin kuin pystyvät. Tallissa on hyvä fiilis, Rovanperä kehuu.

Eikä suomalaiselle kuljettajalle liene haitaksi, että tallipäällikkö, urheilupäällikkö, tapahtumapäällikkö ja moni muu tallin henkilökunnasta on suomalaisia.

– Totta kai hommat hoituvat hyvin, kun siellä on niin paljon tuttuja, Rovanperä tuumaa.

Rovanperän voitto Viron MM-rallissa ei tullut yllätyksenä. Hän näytti jo viime vuonna, että vauhti ja taidot riittävät MM-rallin voittoon. Ilman rengasrikkoa Rovanperä olisi taistellut Viron MM-rallin voitosta jo vuonna 2020.

Rovanperä on kilpaillut paljon Baltian maissa, joten hän tuntee sikäläisten teiden tyypin ja luonteen. Hän pääsi starttaamaan heinäkuiseen kilpailuun mainiolta lähtöpaikalta, kun neljän keskeytyksen jälkeen MM-pisteet oikeuttivat vasta kuudenteen lähtöpaikkaan. Jyväskylässä syntynyt ja kasvanut Toyota-kuljettaja ajoi avauspäivän kaasu pohjassa ja ilman virheitä. Se palkittiin 8,5 sekunnin johtoasemalla perjantain jälkeen.

Rovanperän mukaan Jyväskylän MM-ralli on suuri haaste. Hanna Marjanen

Tänak lähti suosikkina Viron ralliin, mutta virolainen keskeytti ulosajon jälkeisiin rengasrikkoihin neljännellä erikoiskokeella. Hyundain Craig Breen yritti hiillostaa Rovanperää, mutta maalissa ero Rovanperän hyväksi oli peräti minuutti.

– Viro meni aika lailla suunnitelmien mukaisesti. Siellä saavutettiin etappi mitä oltiin odotettu, Rovanperä viittaa ensimmäiseen MM-rallin voittoon.

Viro oli Rovanperän listalla ruksattu voitettavaksi MM-ralliksi, mutta Belgian kohdalla oli kysymysmerkki.

MM-pisteistä ajettiin Ypresin ympäristön teillä ensimmäistä kertaa ja harva tiesi mitä odottaa. MM-sarjan tehdaskuljettajista vain Hyundain Thierry Neuville ja Craig Breen olivat kilpailleet rallissa aikaisemmin.

– Ei oikein tiennyt, että mihin pystytään Pirellin uudella renkaalla. Siinä on niin erilainen jarrutus- ja kääntöpito (Micheliniin verrattuna), Rovanperä toteaa MM-sarjan rengasmerkistä, jota kaikki tehdastallit käyttävät.

Ypresin rallilla on vaikea maine, koska siellä tiet ovat kapeita, ojat syviä ja tielle kertyy runsaasti mutaa, koska kurveissa pystyy leikkaamaan useasti. Sen takia Rovanperä ja kartanlukija Jonne Halttunen valmistautuivat kilpailuun huolellisesti.

– Teimme tarkat ja hyvät nuotit ja käytin paljon aikaa katsomalla videoita.

Erikoiskokeen kertaaminen videolta on nykykuljettajille etu ja vitsaus. Se helpottaa uuden MM-rallin teihin tutustumisessa, mutta voi toisaalta mennä liiallisuuksiin. Kuljettajien on nähty katsovan pätkävideoita kesken rallia lounastauoillakin.

– Minä en sitä tee, mutta kisan aikana öisin katselen niitä kyllä, Rovanperä paljastaa.

Huolellinen valmistautuminen kannatti, sillä Rovanperä ajoi Belgiassa virheettömän kilpailun ja ylsi kolmanneksi. Se on loistava suoritus, sillä hänellä ei ole lainkaan kokemusta kuivalla asvaltilla ajamisesta WRC-autolla.

– Se oli suoritus mitä itse tavoitteli.

Kreikan Akropolis-rallista Rovanperä lähti tavoittelemaan voittoa. Rovanperä ja Halttunen ovat oivaltaneet, että uusissa ralleissa on heidän paikkansa iskeä. Niissä pitää tehdä tarkat nuotit ja katsella videoita erikoiskokeista väsymykseen asti. Uusissa kisoissa on päästävä niskan päälle.

Kreikassa Rovanperä iski lauantaina aamupäivällä. Hän otti muita enemmän kovan seoksen renkaita ja se riski kannatti. Rovanperä ajoi neljälle erikoiskokeelle pohja-ajan ja karkasi 40 sekunnin johtoon.

– Luotin vain muita enemmän kovan seoksen renkaisiin, Rovanperä sanoi ja kiitteli kisainsinöörinsä neuvoja asiassa.

Rovanperä lähti päätöspäivän pätkille puolen minuutin johdossa. Hän naulasi Tänakin sunnuntain ensimmäisellä erikoiskokeella ajamalla sen 14 sekuntia nopeammin. Rovanperä runnoi myös rallin viimeisen erikoiskokeen nopeimmin ja lähti Kreikasta kotia kohti 30 MM-pisteen kanssa.

Millaista suoritusta Kalle Rovanperä tavoittelee Jyväskylän MM-rallista?

– Aina lähdetään ajamaan voitosta ja kaikki sitä varmaan multa odottavat. Jyväskylä on kuitenkin iso haaste. Kisassa on paljon uusia pätkiä ja muut ovat ajaneet sen monta kertaa, Rovanperä huomauttaa.

Rovanperällä on Jyväskylän MM-rallista kahden kerran kokemus R5-luokan autolla. Skodan iskunvaimentajan hajoaminen pudotti hänet yleiskilpailussa sijalle 14 ja WRC2-luokassa neljänneksi vuonna 2018. Seuraavana vuonna Rovanperä taituroi Skoda Fabian yleiskilpailussa yhdeksänneksi ja R5-autojen voittoon.

Rovanperällä on enemmän kokemusta Monte Carlon rallista kuin Jyväskylän MM-rallista. Rovanperä on kolmen MM-rallin lisäksi kilpaillut Suomessa neljässä SM-rallissa: Kouvolassa vuonna 2017, Mikkelissä vuosina 2017 ja 2018 ja Tunturirallissa vuonna 2020. Näistä vain Kouvola ajettiin soralla.

– Teiden pinta ja tyyli on opeteltava kilpailuun valmistavissa testeissä, Rovanperä puntaroi ennen ensimmäistä WRC-autolla ajettavaa Jyväskylän MM-rallia.

Rovanperä ei laske itseään Jyväskylän ainoaksi voittajasuosikiksi. Ogier on voittanut Keski-Suomen sorateillä vuonna 2013 ja Tänak vuosina 2018 ja 2019.

– Hyundait voivat olla kovia tänä vuonna. Ott ja Thierry ovat olleet todella hyvässä vauhdissa monessa rallissa, mutta joutuneet keskeyttämään johdosta, Rovanperä huomauttaa.

Etusivulla nyt