Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Naiset rallilupausten takana – ”Tavoitteena ammattilaisuus”

Rallin MM-sarjassa ei ole nähty sitten 1980-luvun ja Michele Moutonin menestyksekästä naiskuljettajaa. Myös kartanlukijoiden osalta on ollut hiljaista, mutta viime vuosina myös Suomesta lajin huipulle on ponnistanut kaksi naiskartturia.

Reeta Hämäläinen istuu WRC2-luokassa kilpailevan Emil Lindholmin rinnalla toista kauttaan. Perinteisesti maskuliinisesta pullistelusta tunnetussa moottoriurheilussa naisen ei ole aina ollut helppoa nousta kamppailemaan huipputasolla. Onneksi 2020-luvulla maailma on ainakinsiltä osin muuttumassa parempaan suuntaan.

– Minua vähän ärsyttää koko jaottelu miehiin ja naisiin. Kartturinpenkillä ei ole mitään väliä, oletko mies vai nainen. On ollut positiivista huomata, että Emilin sukupolvi on jo sillä tasolla, että he ajattelevat juuri näin, Hämäläinen sanoo STT:lle Suomen MM-rallin kynnyksellä.

– Silloin kun aloitin rallin, piti vähän vielä todistella, että on yhtä hyvä kuin pojatkin. Joku on joskus voinut sanoa, että ei tytöistä ole tähän hommaan. Se on vain vahvistanut halua näyttää, että kyllä minä pystyn ja pärjään.

"Tulokset ovat niitä, mitkä puhuvat"

Tällä kaudella Sebastien Loebin rinnalla Monte Carlossa MM-rallin voittoa juhli Isabelle Galmiche ja viime vuonna EM-sarjan karttureiden mestaruuden voitti Sara Fernandez.

Hämäläisellä on allaan jo kaksi MM-rallin ykköstilaa WRC3-luokasta, ja torstaina käynnistyvässä Suomen osakilpailussa tavoitteena on parantaa podiumsijoitusta myös MM-sarjan kakkosluokassa.

– Olisihan se hienoa, jos voi omalla esimerkillä muitakin tyttöjä ja naisia innostaa moottoriurheiluun mukaan, että kyllä mekin pystymme, Hämäläinen toteaa.

Viime kauden MM-sarjan juniorimestarin Sami Pajarin vieressä istuva Enni Mälkönen kokee Hämäläisen tavoin, että sukupuolesta puhuminen rallissa on jokseenkin turhaa.

– Yritän olla ajattelematta ja analysoimatta asiaa sen enempää. Se ei vie minua yhtään eteenpäin eikä paranna tuloksia. Teen joka kerta parhaani, ja tulokset ovat niitä, mitkä puhuvat, Mälkönen toteaa.

– Näkemykseni mukaan ei ole mitään väliä, onko ralliautossa mies vai nainen. Toki monella siitä on omat ennakkoluulonsa. Varmasti siihen vaikuttaa, että naisia ei kovin paljon ole MM-sarjassa ollut.

Maailmanmestaruuteen matkaa

Sekä Hämäläinen että Mälkönen tähtäävät kuljettajiensa kanssa lajin absoluuttiselle huipulle.

– Voisin sanoa, että nyt jo oikeastaan elän unelmaani. Ainahan se on niin, että tavoitteet menevät karkuun sitä vauhtia kun ne alkavat lähestyä. Totta kai suurin unelma on, että voisin ammatikseni tätä tehdä jonain päivänä, Mälkönen toivoo.

– Minun unelmani on saada tästä joskus työpaikka. Tämä on edelleen vähän niin kuin harrastus. Totta kai myönnän, että ultimaattinen haave on tulla maailmanmestariksi, mutta sinne on vielä matkaa, Hämäläinen komppaa.

Lindholm voitti viime vuonna uransa ensimmäisen Suomen mestaruuden,mutta Hämäläisen osalta SM-titteli jäi kahden pisteen päähän, koska 34-vuotias nuottimestari ei ollut Lindholmin vierellä vielä kauden avauskisoissa.

– Isointa unelmaa varten pitää olla myös välitavoitteita. Yksi sellainen on tulla Suomen mestariksi ja toinen on, että lähivuosina voittaisimme Emilin kanssa WRC2-mestaruuden MM-sarjassa.