Kalle Rovanperä joutuu nyt puskemaan niin kovaa, ettei pikkuvirheiltä voi välttyä: "Onneksi ei käynyt mitään"

WRC2-luokassa Emil Lindholmilla oli ylimääräistä ohjelmaa ennen saapumista huoltoon, katso video.

Hyundain virolaiskuljettaja Ott Tänak piti johtoasemansa Jyväskylän MM-rallissa lauantaiaamupäivän neljän erikoiskokeen lenkillä. Tänak johtaa kilpailua 9,5 sekunnin erolla Toyotan Esapekka Lappiin. Tänak ajoi ennen huoltotaukoa pohja-ajan Vekkulassa, mutta aamun aiemmilla pätkillä Lappi ja etenkin kolmanneksi noussut Kalle Rovanperä saivat kurottua etumatkaa kiinni.

– Muut ovat olleet vahvoja ja heidän vauhtiinsa on välillä vaikea vastata. Viimeinen pätkä oli uusi ja sain hyvän vedon sinne ja menetettyä aikaeroa vähän takaisin, Tänak sanoi huoltotauolla.

Hän ei usko, että kärkipaikan pitäminen on yhtään helpompaa iltapäivällä, kun samat erikoiskokeet ajetaan uudestaan.

– Rallia on yhä paljon jäljellä ja aikaeron säilyttäminen tulee olemaan haastavaa, Tänak kommentoi.

Toisena oleva Lappi ei ollut tauolle tultaessa tyytyväinen siihen, miten hän aloitti pitkän ajopäivän.

– Jotenkin ne ekat mutkat olivat hirmu liukkaita siellä metässä ja nyt se on sitten sellaista koko ajan. Tulin sitten ilmeisesti liian hiljaa sen alun.

Lappi epäilee, että tiet voivat olla iltapäivällä huonommassa kunnossa, kun Vetomies-kilpailun autot ovat ajaneet ne läpi sitä ennen.

– Varmasti Vekkulan pikkutiet menevät rikki ja siellä on varmaan ylläreitä. Koitetaan jatkaa samaan malliin. Pikkuisen pitäisi kiristää, mutta ei pysty, Lappi veisteli.

Aamupäivän nimi oli kuitenkin Toyotan Kalle Rovanperä, joka nousi kilpailussa kolmanneksi 12,9 sekunnin päähän kärjestä. Rovanperä nappasi nimiinsä kaksi pohja-aikaa.

– Yritettiin lähteä ajamaan niin, että ei tehtäisi mitään typerää, mutta totta kai kovaa. Aina on mahdollisuus, kun on paljon kilometrejä jäljellä. Yritettiin ajaa kovaa ja saada vähän eroa kiinni.

Uudella Vekkulan erikoiskokeella yksi nuottivirhe oli koitua kohtalokkaaksi, kun Rovanperä veti mutkan leveäksi. Tilanteessa oli tuuriakin mukana, kun autosta ei mennyt mitään hajalle.

– Aina kun mennään uusilla nuoteilla, niin siellä voi tulla yllätyksiä. Siellä oli yksi semmoinen vasurin jälkeinen oikea vähän tiukempi, mitä nuotti sanoo. Siinä sitten vähän roikuttiin, mutta ei onneksi käynyt mitään, Rovanperä kertasi.

Rovanperälle sopisi hyvin, että sadekeli jatkuisi myös iltapäivällä.

– Autosta ei ole ihan niin hyvä fiilis, että pystyisi ajamaan sellaista sataprosenttisen tarkkaa ajoa. Vähän tulee semmoisia pikkuvirheitä, mitä normaalisti ei tule, kun joutuu puskemaan niin kovaa. Ehkä se sadekaan ei haittaisi.

Kärjen osalta sekuntitaistelun täydentää neljäntenä oleva Toyotan Elfyn Evans, joka 17,9 sekuntia kärkeä perässä. Viidentenä oleva Hyundain Thierry Neuville on jäänyt kärjestä jo lähes puolitoista minuuttia.

WRC2-luokassa Hyundailla ajava Teemu Suninen piti kärkipaikkansa 5,7 sekunnin erolla Skodan Emil Lindholmiin. Rallin yleiskilpailussa Suninen nousi Craig Breenin keskeytyksen myötä yhdeksänneksi. Sekuntikamppailu Lindholmia vastaan on Sunisen mielestä hyvä juttu, sillä luokassa kolmantena oleva Sami Pajari on jäänyt jo lähes 40 sekunnin päähän.

– Ei välttämättä ihan niin limitillä tulisi ajettua, jos ei olisi kilpailutilannetta. Tällainen tilanne on varmasti hyvä meille molemmille ja kehittää molempia kuljettajia.

Suninen valitteli auton tekniikkamurheita, joiden takia hän menetti hieman aikaa.

– Pitää saada hyvää ajoa ja auton tekniikkamurheet pois. Ero kapeni aika paljon. Ihan kova kilpailu tässä on.

Heti haastattelun jälkeen Suninen sai kuulla, että Lindholmilla olisi autonsa kanssa ongelmia siirtymällä Paviljonkiin. Lopulta Lindholm saapui Skodallaan paikalle ja kumosi huhun, jonka mukaan hänen autoaan olisi jouduttu työntämään Jyväskylän keskustassa.

– Ei sentään. Vekkulan jälkeen siirtymällä, pari kilsaa maalin jälkeen, Lindholm kertoi.

– Autosta hajosi startti, mutta ei se nyt paljoa haittaa. Nyt se auto sitten käy loppuajon huoltoon. Vekkulan jälkeen pysähdyttiin ottamaan kypäriä pois ja katsomaan rengaspaineita. Siitä kun oltiin lähdössä, niin ei lähtenyt ja piti työntää auto kaksistaan liikkeelle. Siitä on video olemassa, joten se on ihan taltioitu, että ei ole ulkopuolista apua ollut työntämässä. Se meni ihan sääntöjen mukaan.

Työntöhommissa Lindholmin apuna oli kartturi Reeta Hämäläinen.

Lindholmin mukaan taistelu luokkavoitosta jatkuu Sunista vastaan tiukkana huoltotauon jälkeen.

– Me jatketaan samalla tavalla ja katsotaan, päästäänkö ohi vai ei. Se on joko tai.

Jyväskylän MM-ralli jatkuu huoltotauon jälkeen Päijälä 2 -erikoiskokeella kello 15.38.

Jyväskylän MM-ralli

Tilanne EK 14/22

1. Ott Tänak, Hyundai 1:27:13.8

2. Esapekka Lappi, Toyota +9.5

3. Kalle Rovanperä, Toyota +12.9

4. Elfyn Evans, Toyota +17.9

5. Thierry Neuville, Hyundai +1:28.5

6. Takamoto Katsuta, Toyota +1:33.7

7. Pierre-Louis Loubet, Ford +2:22.2

8. Gus Greensmith, Ford +2:29.6

9. Teemu Suninen, Hyundai +5:34.3

10. Emil Lindholm, Skoda +5:40.0

Tänään ajetaan

15.38 EK 15 Päijälä 2 (20,19 km)

16.38 EK 16 Rapsula 2 (20,56 km)

17.38 EK 17 Patajoki 2 (13,75 km)

18.38 EK 18 Vekkula 2 (20,65 km)

Mainos: Nordea

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut