Jyväskyläläinen trialpyöräilijä teki lajihistoriaa – harvinainen sponsorisopimus voi avata ovia myös muille

17-vuotias Antti Rekilä pyrkii lajissaan korkeimmalle huipulle.

Jyväskyläläinen Antti Rekilä, 17, teki lajinsa historiaa, kun hän pisti nimensä sponsorisopimukseen. Rekilä on nimittäin ensimmäisiä trialpyöräilyn urheilijoita Suomessa, joka sai virallisen yrityssponsorin.

– Solmin Ice Powerin kanssa vuoden sopimuksen, ja se taitaa tosiaan olla ensimmäisiä sponsorisopimuksia tässä lajissa. Mulla kävi hyvä tuuri ja toivottavasti nyt muutkin saavat helpommin yhteistyökumppaneita, Rekilä toteaa.

Schildtin urheilulukiossa opiskeleva Rekilä on lajinsa huippuja Suomessa, vaikka nuori mies itse toteaa Suomen kärjen tulevan tällä hetkellä Tampereelta. Rekilä on kuitenkin napannut viime talvena hallin SM-hopeaa ja Suomen cupin pronssia miesten Elite-sarjassa.

Tulevaisuudessa hän näkeekin itsensä kilpailemassa yhä korkeammalla.

– Maailman huipulle toivottavasti mennään, mutta kunhan saavuttaisi ensin ernsimmäiset ja toiset sijat Suomessa.

Lajina trial on viime vuosina kasvattanut suosiotaan ja tunnettavuuttaan. Nuoria harrastajia laji kiinnostaa ja kiehtoo, mutta harrastajamäärä on vielä maltillisesti noin 200. Lajin hienous on Rekilän mukaan itsensä ylittämisessä.

– Aina voit tehdä isompaa ja ylittää itsesi. Ikinä ei tule estettä, mitä et voi ylittää. Jos vain motivaatiota riittää ja jaksaa treenata, niin aina voi tehdä isommin, isot paikat vahvuudekseen nimeävä Rekilä sanoo.

Tampereesta on muodostunut lajin harrastajien ”mekka”, kun taas maailman parhaat treenausmahdollisuudet löytyvät Espanjasta.

– Pääsiäisen aikaan oltiinkin Espanjassa treenaamassa viisi päivää, jyväskyläläinen trialisti kertoo.

Me-muodossa puhuva Rekilä viittaa isäänsä Ilkka Rekilään, joka toimii poikansa huoltajana, kuskina ja valmentajanakin. Tällä hetkellä Ilkka-isän toimenkuva on opettaa myös poikaansa ajamaan autoa ajoluvin.

– Ulkomailla tulee käytyä treenaamassa neljä-viisi kertaa vuodessa. Suomessa treeni- ja kilpailumatkoja tulee vuosittain noin 15. Määrä kuitenkin tuplaantuu tuosta, kunhan saan ajokortin ja voin vain itse lähteä treenaamaan, Antti Rekilä kertoo.

Trial vaatii ennen kaikkea hyvää kehonhallintaa, kestävyyttä sekä räjähtävää lihasvoimaa. Mutta ilman psyykkistä kuntoa ei lajissa pärjää. Entisenä telinevoimistelijana Rekilällä onkin kolmeen ensimmäiseen jo valmiiksi hyvät eväät, mutta psyykkistä puolta Rekilä vahvistaa tietoisesti koko ajan.

– Tämä on tosi psyykkinen laji. Sun pitää pystyä tekemään aina kaikki kilpailuissa samalla tavalla, jos meinaat pärjätä. Vain kilpailemalla psyykkistä puolta pystyy vahvistamaan.

– Tämän näkee etenkin maailman tasolla, kun vanhemmat kilpailijat pystyvät tekemään kilpailuissa aina niiden maksimit. Nuoremmat räpeltää, Rekilä naurahtaa.

Lajin pariin Rekilä eksyi vierailtuaan isänsä kanssa vuonna 2006 Jyväskylän Hippoksella moottoripyörämessuilla. Tuolloin nimekkäät trialistit, Peuran veljekset, esittelivät lajia messuväelle. Alakouluikäinen Antti innostui ja pian hänellä olikin allaan oma menopeli. Tällä hetkellä Rekilä treenaa muiden jyväskyläläistrialistien kanssa ympäri kaupunkia. Keljonkankaan toimintapuistossa on oma trialrata, josta Rekilä toivoo vielä jonain päivänä kohoavan maailmanluokan treenipaikan. Sen eteen hän isänsä kanssa ahertaa myös.

– Jyväskylässä on aktiivinen seura, JYPS, ja sen kautta pyöritetään junnutoimintaakin. Ja jos Tampereella treenaavat kolmessa paikassa, niin meillä Jyväskylässä on jopa kahdeksan treenipaikkaa. Se on kyllä aika hyvin, Rekilä hymyilee.

Vaikka Rekilän tähtäin on tällä hetkellä korkealla maailman huipulla ja nälkää voittamiseen löytyy, on nuorimies pohtinut jo urheilu-uransa jälkeistä elämää.

– Aktiiviuran jälkeen haluan itse ryhtyä valmentamaan, mutta pyörän päällä pysyn kuitenkin.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .