Kalle Rovanperä koki isänsä kohtalon Monte Carlossa – "Ei se kyllä illalla mieleen tullut"

Onhan se nyt aivan uskomaton sattuma, että kaksi suomalaista kuljettajaa kolaroi keskenään Monte Carlon rallin ensimmäisellä erikoiskokeella. Kalle Rovanperän ja Teemu Sunisen peräkolari on toki harvinainen tapahtuma, mutta ei ainutlaatuinen rallin MM-sarjassa.

Kalle Rovanperän isä Harri Rovanperä ajoi täyttä vauhtia Ruotsin MM-rallin erikoiskokeella vuonna 2003, kun nyppylän takaa paljastui epämiellyttävä yllätys.

– Pykälistön Juuso oli kaatanut autonsa tielle ja katsojat olivat kääntäneet sen pyörilleen. Juuso oli lähdössä liikkeelle, mutta auto sammui, Harri Rovanperä muisteli lähes 16 vuoden takaisia tapahtumia Monte Carlon rallin huoltoparkissa.

Rovanperä ei voinut välttää törmäystä, vaan ajoi rajusti päin Pykälistön autoa.

– Katsojat olivat hypänneet molemmille puolille tietä, enkä voinut sen takia väistää. Autosta meni nurkka niin pahasti hajalle, että keskeytimme.

 

Muistuiko tapaus mieleen, kun kuulit, että Kalle on ajanut Teemun auton perään?

– No ei se kyllä eilen (torstaina) illalla mieleen tullut, Harri Rovanperä vastasi Keskisuomalaisen muistutettua 16 vuoden takaisesta kolarista.

Suomalaiset rallipiirit tuntuvat joskus pieniltä, sillä Pykälistö ajaa Montessa Sunisen jäänuottiautoa.

Kalle Rovanperän törmäys sai alkunsa jo ennen starttia, kun hänen jäänuottiryhmänsä tarkasti Monte Carlon rallin avauserikoiskokeen.

– Jäisestä jarrutuksesta ei ollut mitään mainintaa norminuotissa eikä etunuotissa. Silloin paikkaan ajetaan kuin kuivalla asvaltilla, Rovanperä sanoi.

Jäätä oli petollisessa paikassa alamäessä noin kolmen kilometrin päässä lähdöstä.

– Kun pääsimme jäälle, mitään ei ollut tehtävissä. Osuimme ensin kallioon ja sitten Teemun autoon, josta ei ollut mitään varoitusta tai kolmiota. Emme kerenneet sitä sitten väistää, Rovanperä selvitti.

Rovanperän ajama Skoda osui voimalla Sunisen Fordin perään. Rovanperä pystyi jatkamaan matkaa, vaikka vasen etuvanne oli palasina, iskunvaimentaja rikki, konepellin kiinnitys hajalla ja suurin osa valoista sirpaleina.

Rovanperä vaihtoi erikoiskokeella molemmat vasemman puolen renkaat.

Hän saapui yötauolle lähes 15 minuuttia yleiskilpailun kärjelle jääneenä.

Suninen joutui keskeyttämään, mutta jatkaa rallia Ralli2-säännön mukaan. Hän sai kahdelta ensimmäiseltä erikoiskokeelta seitsemän minuuttia pohja-aikaa huonomman ajan. Hän sijoittui avauspäivän päätteeksi Rovanperää paremmin, vaikka Rovanperä toi sentään autonsa iltahuoltoon ajamalla.

– Jarrutus oli ihan jäässä, eikä mitään ollut tehtävissä. Auto olisi pitänyt saada pysäytetyksi jo ennen jäistä osuutta, Suninen kertoi.

Suninen ja kartanlukija Marko Salminen käskivät järjestä­jien mennä varoittamaan seuraavia autoja. Seuraavana tulleet Sebastien Loeb, Kris Meeke ja Pontus Tidemand selvittivät paikan, mutta Rovanperä tuli mutkayhdistelmään liian lujaa.

– Minä menin sitten Kallen jälkeen varoittamaan, kun huomasin, että järjestäjillä ei homma pelannut, Salminen kertoi.

Rovanperän jälkeen vielä kolme autoa ajoi ulos samassa mutkassa.

Rovanperä on hakemassa Monte Carlon rallista kokemusta, joten hänelle on tärkeää, että kisa ei jäänyt kesken.

Suniselle keskeytys avauspätkällä oli suurempi takaisku. Sunisen pitäisi tänä vuonna antaa M-Sportin Fordilla sellaiset näytöt, että ura tehdastalleissa jatkuu vielä tämän kauden jälkeenkin.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .