Kolumni: Montesta alkoi Ott Tänakin mestaruuskausi rallin MM-sarjassa

Ott Tänak ei voittanut Monte Carlon MM-rallia, mutta hän oli kilpailun nopein kuljettaja.

Tänak ajoi nopeimmin kaikki lauantain erikoiskokeet ja pohja-ajan myös kahdelle pikataipaleelle sunnuntaina. Valitettavasti rengasrikko seitsemännellä erikoiskokeella perjantaina pudotti virolaisen voittotaistelusta.

Tänak voitti rallin avauserikoiskokeen, mutta perjantaina hän jäi pätkäajoissa sijoille 5-8. Syynä oli osaltaan aamupäivän rengasvalinta, sillä Toyotan kuljettajat keskittyivät lumiselle erikoiskokeelle, joka peruttiin katsojien huonon käytöksen takia.

Tänak oli perjantain jälkeen jäänyt 2.34 minuuttia kärjestä. Siitä kaksi minuuttia johtuu renkaan vaihtamisesta.

Tänak sai lauantain pätkille saman vauhdin kuin viime kauden puolivälissä, jolloin hän voitti kolme rallia putkeen. Kilpakumppanit joutuivat tunnustamaan, että he eivät pysy virolaisen vauhdissa. Tänak on tällä haavaa MM-sarjan nopein kuljettaja niin soralla kuin asvaltilla.

Monte Carlon rallin päätöspäivänä odotettiin Jari-Matti Latvalan ja Sebastien Loebin kaksintaistelua.

Se toteutuikin, mutta ei odotetusti kolmannesta sijasta, vaan neljännestä. Tänak nousi 15 sekunnin takamatkalta ja ohitti sekä Latvalan että Loebin. Tänak runnoi Toyota Yariksen väkisin palkintopallille.

”Yritin kaikkeni, mutta Ott on uskomattoman nopea”, Loeb tunnusti. ”Ott on ollut koko viikonlopun minua nopeampi”, Latvala taipui toteamaan.

Tästä kaudesta on uumoiltu Tänakin mestaruusvuotta. Monte Carlon rallin perusteella Tänak ja Tommi Mäkisen johtama Toyotan rallitalli pystyvät päättämään Sebastien Ogierin valtakauden rallin MM-sarjassa.

Toyota otti Montesta torjuntavoiton. Kris Meeke toipui kolmesta vannerikosta kuudenneksi, kun koko viikonlopun virheittä ajanut Latvala oli viides.

Latvalan vaisu taistelu rallin päätöspäivänä jätti toki katkeran jälkimaun, mutta tiiminä Toyota saattoi poistua Montesta tyytyväisenä. Toyota sai ainoana tallina kaikki kolme autoa maaliin ja Puuppolaan palattiin 25:n valmistajien MM-pisteen kera. Se on yhtä paljon kuin Citroenin saalis. Hyundai nappasi 30 tallipistettä.

Hyundai oli vahva Montessa, ja se johtui Loebin hyvästä ajosta. Hattu päästä yhdeksänkertaisen maailmanmestarin edessä. Loebilla ei nimittäin ollut kuin puolitoista päivää aikaa tutustua Hyundaihin.

Loeb on mukana Ruotsin ja Korsikan MM-ralleissa sekä ajaa vielä kolme muuta MM-rallia. Norjalainen Andreas Mikkelsen ja kahdeksan rallia ajava espanjalainen Dani Sordo eivät pysty säväyttämään Loebin tavoin, joten Hyundai on monen rallin kärkitaistossa Thierry Neuvillen varassa.

M-Sportille Monte 2019 on unohdettavien rallien listalla. Tallin kaikki kolme kuljettajaa keskeyttivät. Mutta nykyisin keskeyttäneetkin saavat MM-pisteitä, mikä ei ole urheilullista, mutta välttämätöntä.

Muuten tehdastallit kaikkoaisivat MM-sarjasta.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .