Peurunkaralliin starttasi yli 70 historiallista autoa, joista vanhimmilla on kilpailtu yli 50 vuotta – katso kuvasarja

Vanhoilla ralliautoilla nautitaan ajamisesta. Harva kilpailee menestyksen takia.

Peurunkaralliin starttasi lauantaina yli 70 historic-ralleihin oikeuttavan iän saavuttanutta ralliautoa. Mukana oli autoja 1960-luvulta 1980-luvulle. Erikoiskokeilla ajettiin kelloa vastaan, mutta kolmen erikoiskokeen jälkeisellä huoltotauolla pääsi kuulemaan vanhoihin ralliautoihin liittyviä tarinoita. Huollot ovat monille historic-rallien parasta antia.

Urjalalainen Ari Koskinen kurvasi huoltopaikalle 1960-luvun Renault 8 Gordinilla.

– Tämä on maahantuojan ihan ralliautoksi tekemä kilpa-auto ja tällä on ajettu kilpaa vuodesta 1966, Koskinen kertoi.

 

Varikkotiedon mukaan Jorma Lusenius olisi ajanut autolla Jyväskylän Suurajot vuonna 1967.

– Minulla tämä on ollut vuodesta 2003 ja olen ajanut tällä 50–60 kilpailua. Sitä ennen ajoin rallia F-ryhmän autolla 1990-luvulla, Koskinen selvitti.

Koskisen mukaan 53 vuotta vanhalla autolla pystyy harrastamaan rallia edullisesti.

– Kun on vakioauto, niin ei tätä ole tarvinnut paljon korjata. Aika pienellä ruuvaamisella on päässyt, sanoi Koskinen, joka sijoittui luokassaan kolmanneksi.

Punkaharjulainen Veijo Hänninen sovitteli kroppaansa piskuisen Austin Cooperin ohjaamoon.

– Ostin tämän jokunen vuosi sitten. Tällä oli ajettu rataa Minitonni-luokassa ja tasanopeutta. Tehtiin siihen uusi moottori ja vähän lukkoja paremmaksi, Hänninen kertoi.

 

Hänninen on osallistunut Minillään kuuteen ralliin.

– Savonlinnassa päästiin 400 metriä ykköspätkää ja nyt on päästy jo pidemmälle, Hänninen viittasi historic-rallisarjan edelliseen osakilpailuun, joka ajettiin 26. tammikuuta.

Myös Hännisen mukaan historic-rallaaminen on edullista.

– Tämä on museorekisterissä ja muutenkin halpa pitää. Jos auto pysyy kunnossa, niin tämän rallin kuluiksi tulee 30 bensalitran ostaminen, ilmoittautumismaksu ja matkakulut. Viime vuonna ostin renkaita muutamalla sataselle ja niillä ajaa ainakin viisi vuotta, kertoi Hänninen, joka oli luokkansa toiseksi nopein.

Mini ja Renault ovat legendaarisia ralliautoja, joilla on myös saavutettu menestystä. Hyvinkään Urheiluautoilijoita edustava Juha Berner taivutti Peurunkarallin erikoiskokeilla isolla Plymouth Valiantilla, joka on harvinaisempi näky rallipoluilla

– Tämä on tehty ihan perusmädästä siviiliautosta vuonna 2013, Berner valotti.

 

Miksi valitsit Valiantin ralliautoksi?

– Raimo Kossila, Timo Mäkinen ja Gunnar Granroth ajoivat jäärataa Valiantilla vuonna 1966. Kuulun sukuun, joka toi aikoinaan Plymouthia ja Chrysleria maahan ja kuulin näihin herroihin liittyviä tarinoita ja juttuja isältä ja sukulaisilta. Halusin sitten rakentaa tällaisen itselleni, Berner selvitti.

Valiant on sen verran harvinainen ralliauto, että peltiosien löytäminen on ollut aikaa vievää puuhaa.

– Tekniikan osia on helppo saada ja ne ovat edullisia, mutta lokasuojat ja muut korin osat alkavat olla kiven alla.

Miten pitkä Valiant taipui Peurunkarallin lumiränneihin?

– Tämä on todella hauska auto ajaa silloin kun erikoiskokeet sattuvat olemaan vähän isompia. Mutta tässä kelissä pitää vain yrittää pysyä spoorissa, Berner viittasi syvään ajouraan.

– Kolme, neljä kertaa meinattiin mennä tiukasta mutkasta pitkäksi, mutta sattui auto putoamaan takaisin spooriin ja se vei oikeaan suuntaan., sanoi Berner, joka oli luokkansa toinen.

Ralliautona harvinainen on myös jyväskyläläisen Jari Honkalatvan Ford Capri 1600 GT.

– Tein tämän itselleni kymmenen vuotta sitten 50-vuotislahjaksi. Olen haaveillut Caprista pikkupojasta asti, kertoi Honkalatva, joka on osallistunut autolla 4–5 ralliin vuosittain.

 

Millainen Capri on ralliautona?

– Sehän on mukava. Voimaa saisi olla enemmän, kun moottori on vain 1600-kuutioinen, Honkalatva sanoi.

Honkalatva muisteli vuoden 1981 rallin maailmanmestarin Ari Vatasen voittaneen uransa alussa rallin kolmelitraisella Ford Caprilla.

– Auto täytti muuten tänä vuonna 50 vuotta, valisti Honkalatva, joka sijoittui luokassaan toiseksi.

Lauri Lajunen parkkeerasi vuosimallin 1975 Triumph TR 7:n Honkalatvan huoltopaikan vierelle. Mistä auto on Lajuselle päätynyt?

– Unkarissa viininviljelyä harrastava suomalainen kaveri rupesi rakentamaan tätä siellä. Toi tämän sitten Suomeen ja myyntiin. Hipistelin sen kuntoon ja pari vuotta olen tällä ralleja ajellut, Lajunen kertoi.

Lajunen on osallistunut autolla viiteen ralliin.

– Edellinen päättyi niin, että moottori räjähti. Unkarin pojat eivät olleet vissiin moottoria kaikkien tieteen sääntöjen mukaan tehneet, Lajunen hymähti.

Miksi Triumph TR 7?

– Kaikkihan saa ostettua valkoisen Ford Escortin, mutta tässä on vähän haastetta. Silloin kun tämä auto lähtee luistoon, niin ne tulevat aika äkkiä. Koetetaan pysyä niissä mukana ja nautiskella teistä, Lajunen kertoi ja lähti seuraavalle erikoiskokeelle Lankamaalle.

Lajunen selvisi maaliin ja sijoittui luokassaan kolmanneksi.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 1 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .