Tässä ovat somen seuratuimmat suomalaisurheilijat – suosio ei vaadi aina huippumenestystä

Millaiset suomalaisurheilijat kiinnostavat somessa, ja miksi sillä on merkitystä?

Arto Saari, Sanna-Maria Seilamo ja Joni Humaloja. Kai tunnet heidät?

Moni muu ainakin tuntee, sillä ovathan he sosiaalisen median 14., 13. ja 4. seuratuimmat suomalaisurheilijat. Esimerkiksi e-urheilija Humalojan (eri kanavissa yli 600 000 seuraajaa) edelle someseuraajissa mitattuna nousevat vain formulatähdet Valtteri Bottas (1 367 428) ja Kimi Räikkönen (870 539) sekä ex-kiekkoilija Teemu Selänne (680 110).

Paljon mediahuomiota saavalla Sponsor Navigator -listauksella Saarta, Seilamoa tai Humalojaa ei silti näy. Kyseessä on vuosittainen tutkimus, jossa laitetaan järjestykseen Suomen aikuisväestön seuratuimmat urheilijat.

– Aikuisväestön suosiossa painavat eniten urheilijan menestys sekä hänen saamansa näkyvyys perinteisissä medioissa, selvittää tutkimuksen taustalla olevan Sponsor Insight -yrityksen sosiaalisen median analyytikko Laura Peltonen.

– Mutta nuorilla tilanne on jo toinen. Heille urheilijan somepreesens merkitsee todella paljon. Mielenkiintoista somesisältöä tuottava urheilija voikin nousta suosituksi myös ilman suurempaa kilpailumenestystä.

 

Mutta millainen urheilijoiden somesisältö ihmisiä kiinnostaa?

Se riippuu toki kanavasta, mutta selvä yhdistävä tekijä somessa suosittujen urheilijoiden sisällössä on niiden visuaalinen näyttävyys.

Seuraajia keräävät etenkin vauhdikkaat ja näyttävät lajit kuten rulla- ja lumilautailu, erilaiset moottoriurheilumuodot tai vaikkapa akrobaattiseen temppuiluun keskittyvät trikkaus ja free running.

Samoin somekansaa kiinnostavat myös ihmiskehon esteettisyyteen pyrkivät lajit kuten fitness tai kehonrakennus.

Päivitysten aktiivisuus, henkilökohtaisuus sekä kantaaottavuus ovat seuraajamäärien perusteella myös tärkeitä tekijöitä, jotka selittävät etenkin tuntemattomampien urheilijoiden suosion.

Ihmisiä kiinnostavat myös ulkourheilulliset ansiot. Esimerkiksi jalkapalloilija Nikolai Alhon kiinnostavuutta selittää hänen musiikkiuransa ja vasta 16-vuotiaan balettitanssija Ida Laukkasen suosiota taas hänen osallistuminen Talent-tv-ohjelmaan.

Myös urheilijan lajin levinneisyys korostuu, sillä suurimpien somestarojen seuraajista iso osa tulee ulkomailta. Esimerkiksi Aasiassa valtavan suosittuun e-urheiluun verrattuna pohjoismainen maastohiihto on täysi marginaalilaji.

– Suomalaisten e-urheilijoiden suosiota selittää myös se, etteivät he kilpaile lajeissaan mitenkään Suomen lipun alla. Heidän otteittaan seuraa koko kansainvälinen yhteisö, Peltonen huomauttaa.

Mutta miksi urheilijoiden someseuraajien mittaaminen on merkittävää?

Somenäkyvyys ja sponsorointi kulkevat nykyään yhä tiiviimmin käsi kädessä. Näin jo pelkkä somesuosio voi mahdollistaa ammattilaisuuden, mikä taas heijastuu yleensä myös urheilumenestykseen.

– Tarkkaa kohderyhmää tavoittelevalle yritykselle voi olla jopa tehokkaampaa sponsoroida somessa suosittua urheilijaa kuin valtamediassa tiuhaan esiintyvää ja menestyvää urheilijaa, Peltonen tietää.

– Urheilija, joka hallitsee somessa tarinallistamisen sekä brändäyksen, tulee olemaan sponsorimarkkinoilla hyvin suosittu.

Tarkoittaako tämä lopulta sitä, että Tero Pitkämäen kaltainen someton, vähemmän julkisuudessa viihtyvä ja tuloksillaan puhuva suomalaisurheilija on pian kuoleva luonnonvara?

– En usko. Tietyt kohderyhmät arvostavat tulevaisuudessakin tiettyä salamyhkäisyyttä, Peltonen arvioi.

Salamyhkäisyyden voi myös brändätä. Siitä kertoo Kimi Räikkösen hurja, jatkuvasti kasvava suosio kuvapalvelu Instagramissa. Pelkästään viime viikon aikana seuraajia tuli lisää lähes 15 000.

Ja jos Räikkösen vaimo Minttu Räikkönen olisi urheilija, olisi hän 119 473 Instagram-seuraajallaan helposti mukana oheisessa listauksessa. Hänellä on lähes 85 000 seuraajaa enemmän kuin Sponsor Navigator -listan kolmantena olevalla hiihtäjä Krista Pärmäkoskella.

Tutkimus

Seuratuimmat urheilijat Suomen aikuisväestön parissa

1. Kaisa Mäkäräinen

2. Kimi Räikkönen

3. Krista Pärmäkoski

4. Enni Rukajärvi

5. Tero Pitkämäki

6. Valtteri Bottas

7. Iivo Niskanen

8. Patrik Laine

9. Leo-Pekka Tähti

10. Mikael Granlund

Lähde: Sponsor Insightin 28.2.2018 julkaisema Sponsor Navigator -tutkimus

Suunnistuksen nuorten MM-mitalisti: Urheilijan pitää olla aktiivinen somessa

Uusimmat

Urheilu

Espanja puuhaa MM-yhteishakua Portugalin ja Marokon kanssa

Olah tositoimissa Suomessa – pöytätennismiehet karsivat EM-lohkovoitosta Sveitsiä vastaan

Ruotsalaislehdet: Hyypiä ehdolla Kalmarin valmentajaksi

Paul Gascoigne saa syytteen seksuaalisesta häirinnästä

Golden State Warriorsin pahanolontunne kasvaa –  harvinainen kolmas peräkkäinen tappio

Sekunnintarkka ratkaisija Rantanen tyytyväinen Coloradon nousuun: "Tiesimme, että meillä oli paljon bensaa tankissa"

Kolumni: Täällä tehtiin maailman parhaimmat ralliautot

Paulus Arajuuri pettyi pahoin: "95 prosentin suoritus ei riitä koskaan"

Huuhkajille iso pettymys Unkarissa – "Emme päässeet tasollemme"

Englanti Kansojen liigan välieriin dramaattisella voitolla – Kane iski revanssin Kroatiasta

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.