Tuttu kaava jatkui formuloissa koronan jälkeenkin – Mercedes oli omassa luokassaan Spielbergin harjoituksissa

Koronavirus lykkäsi formula ykkösten MM-sarjan alkua kuukausitolkulla, mutta lajin hallitsijatallia se ei muuttanut. Näin voi päätellä Itävallan Spielbergissä kisattavan avauskilpailun vapaista harjoituksista, sillä Mercedes hallitsi perjantain harjoitussessiota mielin määrin.

Kuusinkertainen mestari ja kolme viimeistä MM-titteliä pokannut Lewis Hamilton valloitti kärkisijat molemmissa harjoituksissa, ja MM-sarjan kakkossijaan viime kaudella yltänyt Valtteri Bottas säesti taustalla. Nastolasta maailmalle ponnistanut Bottas jäi Hamiltonille ensimmäisissä harjoituksissa 0,356 sekuntia, toisissa harjoituksissa enää 0,197 sekuntia.

Bottas nautti kyydistä Spielbergin radalla, kun F1-kausi jatkui viimein toden teolla pitkän odotuksen jälkeen.

–  Olin unelmoinut tästä siitä lähtien, kun tiesimme, että kausi alkaa. Nautin jokaisesta kierroksestani, ja saimme aikaan hyvää kehitystä. Askel askeleelta, kuten odottaa sopii pitkän tauon jälkeen, Bottas maisteli.

"On vasta perjantai..."

Muut tallit eivät päässeet perjantaina lähellekään Mercedeksen vauhtia. Harjoitusten kolmansille sijoille yltäneet Max Verstappen ja Sergio Perez jäivät molemmat kärkinimi Hamiltonista yli 0,6 sekuntia.

Bottas, 30, tietää kuitenkin, että Mercedeksen mestaruutta ei voi kuuluttaa varmaksi yhden ajopäivän takia.

–  On vasta perjantai, vasta harjoitukset, enkä usko, että yksikään tiimi on saanut vielä parastaan irti. Luulen, että kierrosajat paranevat huomenna radan pidon takia, mutta uskon myös, että tallit ja kuljettajatkin parantavat.

Perjantaina etenkin yllättäjätallit Racing Point ja McLaren osoittivat komeaa vauhtia molemmissa harjoituksissa. Racing Pointin meksikolaiskuski Perez kirjasi harjoituksista viidennen ja kolmannen sijan. McLarenin brittikyky Lando Norris, 20, piiskasi ajokkinsa kuudenneksi molemmissa harjoituksissa. Toinen McLaren-kuski Carlos Sainz Jr. ylsi neljänneksi ensimmäisessä sessiossa.

Alfa Romeon suomalaisveteraani Kimi Räikkönen ajoi perjantaina sijat 15 ja 19 häviten tallitoveri Antonio Giovinazzille molemmissa sessioissa.

–  Ajaminen tuntui melko normaalilta. Kokeilimme eri asioita ja pohdimme, mitkä asiat ovat hyviä ja mitkä huonoja. Näemme tämän viikonlopun jälkeen, missä menemme, lyhytsanainen Räikkönen kommentoi.

Ferrari ja Red Bull unessa

Italialaisylpeys Ferrari ja kotiradallaan Itävallassa ajava Red Bull on totuttu näkemään viime kausina Mercedeksen kovimpina haastajina. Perjantain harjoituksissa ne olivat kuitenkin vaisuja.

Viime vuonna ensimmäisellä Ferrari-kaudellaan MM-sarjan neljänneksi yltänyt Charles Leclerc oli harjoituksissa kymmenes ja yhdeksäs. Ferrarin tämän kauden jälkeen jättävä Sebastian Vettel avasi päivän 12. sijalla, mutta petrasi toisissa harjoituksissa neljänneksi.

Red Bullin hollantilaistykki Verstappen jäi kakkossessiossa kahdeksanneksi. Kahtena edellisvuonna Itävallan gp:n voittanut Verstappen kertoi, että toisten harjoitusten verrattain hidas vauhti johtui etusiiven rikkoutumisesta.

–  Olemme luottavaisia. Aina löytyy asioita, jotka voi tehdä paremmin, mutta kokonaisuudessa tämä oli hyvä päivä, Verstappen sanoi Autosportin lainaamalle Sky Sportsille.

Spielbergissä kisataan lauantaina tuttuun tapaan aika-ajot ja sunnuntaina itse kilpailu. Rata isännöi myös sarjan toista osakilpailua ensi viikolla.

Red Bull jätti protestin ohjausjärjestelmästä

Formula ykkösten Itävallan gp:n avauspäivän päätteeksi nähtiin vielä draamaa, kun Red Bull jätti Kansainväliselle autoliitolle FIAlle protestin Mercedeksen ohjausjärjestelmästä, joka on kuohuttanut formulapiirejä koko vuoden ajan.

Mercedes on kehittänyt tämän kauden autoonsa niin kutsutun DAS-järjestelmän (dual axis steering), jolla Mercedes-kuskit Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas voivat muuttaa autojensa pyörien aurauskulmia. Kaksikko käytti järjestelmää perjantain harjoituksissa ja piti Spielbergin radalla ylivoimaisesti kovinta vauhtia molemmissa harjoitussessioissa.

Red Bull jätti perjantain harjoituspäivän jälkeen protestin, jossa se haluaa selvittää, rikkooko Mercedes järjestelmällä sarjan tämänhetkisiä sääntöjä. Talli vetosi F1-sääntökirjan kahteen kohtaan, jotka koskevat F1-auton aerodynaamisia tekijöitä ja jousitusjärjestelmää.

Sarjan verkkosivujen mukaan FIA:n tuomaristo päättää lauantaipäivään mennessä, onko Mercedeksen ohjausjärjestelmä laiton. Mikäli järjestelmä on laillinen, Mercedes voi jatkaa DAS:n käyttämistä. Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner on vihjannut, että ainakin Red Bull lisää DAS:n omaan autoonsa, jos säännöt sen sallivat.

Aiemmin keväällä FIA linjasi, että DAS:n käyttö ei ole sallittua kaudella 2021.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.