JYPin oudosta viritelmästä noottia - kuivaimesta tuli vientituote

Ei voi JYPiä ainakaan luovuuden puutteesta syyttää. Pukuhuoneiden tuntumassa, katonrajassa, roikkuu rosteriputki. Sen sisään puhaltaa kuumaa ilmaa putken päähän teipattu hiustenkuivaaja.

Hanskat ja luistimet on pakko saada erätauoilla nopeasti kuiviksi, ja siihen tämä hiustenkuivaajahässäkkä oli vielä pari kuukautta sitten ykkösvaihtoehto. Näin siitäkin huolimatta, että paloviranomainenkin kävi jäähallilla huomauttamassa viritelmästä.

Mutta sitten tuli Janne Rummakko ja iski pöytään koneen, joka vapautti jääkiekkoilijat hiustenkuivaajan käytöstä ja takasi jokaiseen erään kuivat ja mukavat varusteet.

Rummakko kertoo idea alkaneen itää pikkuhiljaa hänen katsellessaan eri jääkiekkojoukkueiden ”kuivaimia”. Jokin aika sitten Jyväskylässä kävi venäläisjoukkue, jolla oli mukana hiustenkuivaajalla varustettu ilmastointiputki. Lisäksi Rummakko on törmännyt muun muassa auton sisätilalämmittimestä tehtyyn kuivaimeen.

–Onhan niitä kaikenlaisia, JYPin A-junnujen huoltajana toimiva Rummakko naurahtaa.

JYPin vieraspeleihin taas lähti mukaan kuivaajalla varustettu ”rosteripuu”.

–Viimeinen sysäys kuivaimen kehittelyyn oli se, kun jenkeistä tuotu, edes vähän toimivampi kuivainlaatikko hajosi syksyllä ja vain nuo rosteriputket jäivät, Rummakko sanoo ja huitoo katonrajan suuntaan.

Jäähalleista päiväkoteihin ja rakennustyömaille

Rummakko nimesi laitteensa Seffi-kuivaimeksi. Lyhenne tulee Rummakon firman nimestä Sport Equipment Finland Oy. Ensin laitetta kokeiltiin jäähallilla, ja sittemmin sitä on tilattu hallien lisäksi päiväkoteihin, kouluihin ja rakennustyömaille.

–Jyväskylässä sitä käytetään ainakin Halssilan ja Vihtavuoren päiväkodeissa. Lapset ovat kuulemma olleet tohkeissaan, kun märät hanskat ja kengät eivät enää estä ulkoleikkejä.

Laitetta on kyselty jopa jääkiekkoliiga KHL:ää myöten, mutta kauppoja ei vielä ole lyöty lukkoon. Venäjä on kuitenkin kauppakumppanina niin oma maailmansa, että ensin Rummakko aikoo kokeilla, miten tuote menestyy muualla Euroopassa.

–Yksi Seffi lähtee ehkä pian ulkomaille, jos JYPin Yohann Auvitu vie sen laukussaan Ranskaan, kuten sanoi tekevänsä, keksijä naurahtaa.

Rummakko pyörittää firmaa yhdessä Marko Koskisen ja Juha Röngän kanssa. Vielä tällä hetkellä kolmikko kokoaa laitteet itse työhuoneella, joka siirtyi vähän aikaa sitten Jyväskylän Energian vanhoihin tiloihin Rummakon kodin alakerrasta.

Lisää työpaikkoja Jyväskylään

Toistaiseksi Seffejä on myyty parisenkymmentä, mutta odotukset ovat kovat, kunhan markkinointi pääsee vauhtiin. Lapin hiihtokeskukset ovat olleet kiinnostuneita, samoin Puolustusvoimat. Saatavilla on kolme kokoluokkaa, joista pienimmän hinta on vähän alle 900 euroa.

–Jos Puolustusvoimat tekee tilauksen, se on kyllä sellainen tilaus, josta emme kolmestaan selviä ikinä, hän sanoo ja kertoo, että tavoitteena olisi tulevaisuudessa luoda työpaikkoja Jyväskylään.

–Kun niitä ennemminkin koko ajan vain katoaa. Nykyisessä työpaikassa olen nähnyt ihan tarpeeksi yt-neuvotteluja, keksijä sanoo viitaten nykyiseen työpaikkaansa Moventakseen, josta hän on ollut paljon lehtien palstoilla luottamusmiehenä toimiessaan.

Tällä hetkellä Rummakko on Moventakselta vuorotteluvapaalla, mutta näyttää vahvasti siltä, että Sport Equipment Finland Oy:n toimitusjohtajuus on hänen seuraava kokopäivätyönsä.

Jykesin yritysneuvoille kiitosta

Seffin matka valmiiksi tuotteeksi ei ollut niin helppo, miltä se ehkä innostuneen vastaanoton perusteella kuulostaa. Rummakko sanoo, että ilman Jykesin yritysneuvoja Esa Lehmosen auttavaa kättä homma olisi ollut lähes mahdoton.

–Kun perustin yrityksen syksyllä, menin yrityskouluun ja sain vähän pohjatietoa. Yrityksen perustaa kyllä 15 minuutissa netissä, mutta kaikki siitä eteenpäin onkin paljon hankalampaa.

Lehmosen avulla Rummakko kertoo saaneensa tuotteensa virallisesti markkinoille. Esimerkiksi CE-merkintöjä ja patentteja hän ei arvionsa mukaan olisi itse osannut hommata.

Lehmonen kertoo Jykesin yrityspalveluiden etsivän yrittäjälle kumppaneita, ja tässä tapauksessa pinnalla olivat myös tuotesuojaukseen liittyvät asiat.

–Olemme tavanneet asian tiimoilta sellaiset kymmenen kertaa tänä vuonna, Lehmonen sanoo.

–Rummakon keksintö on siitä erikoinen, että sillä on heti alussa olemassa kansainväliset markkinat, kun yleensä tuotteiden on menestyttävä ensin kotimaan markkinoilla, hän lisää.

Alunperin Rummakon ajatuksena ei edes ollut tehdä varsinaista tuotetta, vaan luoda yksittäinen, toimiva kuivain jäähallille. Keksintö kuitenkin jalostui tuotteeksi, kun sana alkoi kiiriä ja kyselyitä tulla päiväkodeista.

Sosiaalinen media toimi puskaradiona. Usko tuotteeseen on somessa ollut niin vankka, että Rummakko on saanut jo työhakemuksiakin.

–Jopa mallit ja fitnessvoittajat ovat ottaneet yhteyttä ja kysyneet pr-tehtäviä, Rummakko naurahtaa.

–Kaverit neuvoivat, että palkkaa heti!

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.