Esapekka Lappi on niin hukassa Citroenin säätöjen kanssa, että toiveet Suomen MM-rallissa ovat ohuet – "Jos nyt maaliin pääsisi"

Jyväskylän MM-rallin kaksi vuotta sitten voittanut Esapekka Lappi on uuden edessä. Siirto Toyotalta Citroenille ei ole sujunut niin jouhevasti kuin Lappi oletti. Pieksämäkeläinen ei ole saanut säädetyksi Citroenia ajotyylilleen sopivaksi, eikä tulosta ole tullut erikoiskokeilla.

– Tänä vuonna tavoitteena on maaliin pääseminen, Lappi tuumasi Suomen MM-rallin odotuksista.

Eikö tosiaan parempaa ole odotettavissa?

– Parempi kun en sano mitään, kun en yhtään tiedä, että missä ollaan vauhdin kanssa. Viron rallissakin tuntui, että erikoiskoe tuli todella hyvin, mutta silti jäätiin puoli sekuntia kilometrillä, Lappi viittasi viime viikonlopun ralliin, jossa Lappi jäi kisan voittaneelle Ott Tänakille 1.27 minuuttia.

Lapin ongelmana on se, että hän ei ole saanut säädetyksi Citroenia ajotyylilleen sopivaksi. Työ on kestänyt yli puoli vuotta ja jatkuu edelleen, koska ajotyyliä Lappi ei aio Citroenin takia muuttaa.

– Tuntuu, että auton suorituskyky ei vaan riitä tällä hetkellä, eikä oikein tiedetä, että mistä lähteä sitä hakemaan, Lappi sanoi.

Lapin tallikaverilla Sebastien Ogierilla ei ole samanlaisia ongelmia auton kanssa. Fordilta Citroenille vaihtanut Ogier on voittanut tänä vuonna Monte Carlon ja Meksikon rallit sekä ollut palkintopallilla Korsikassa, Argentiinassa, Chilessä ja Portugalissa.

Lappi on ajatellut tilannettaan monelta kantilta kauden aikana.

– Olen miettinyt sitäkin, että tuliko tehtyä virhe, kun lähdin Toyotalta. Tiesin, että Toyota on hyvä auto ja se on sitä edelleen, Lappi totesi.

Mutta maito on jo kaatunut. Lapilla on Citroenin kanssa kahden vuoden sopimus.

– Oletin, että saan auton sopimaan itselleni ja tehtyä siitä hyvän työkalun. Mutta se on osoittautunut haastavammaksi kuin kuvittelin, Lappi tuumasi.

 

Lappi testasi Citroenia perjantaina Kuhmoisissa. Ogier oli jo hakenut autoon säätöjä kahtena päivänä ja Lappi jatkoi savottaa.

– Ogier koetti kehittää autoa Virosta saatujen ideoiden pohjalta. Mutta ei ne ollutkaan mulle hyviä. Samanlaista hakemista tämä on kuin muissakin ralleissa, Lappi sanoi.

Lappi on väläytellyt vauhtiaan muutamaan otteeseen tällä kaudella. Hän sijoittui toiseksi Ruotsin rallissa helmikuussa ja tuolloin taival Citroenin kanssa näytti valoisalta.

– Auto on nyt paljon parempi kuin Ruotsin rallissa, Lappi huomautti.

Mutta ei riittävästi.

– Auto on parempi nopeilla osuuksilla. Portugalin rallissa ajettiin samaa vauhtia Tänakin kanssa nopeilla osuuksilla, mutta jäätiin sitten syheröisillä osuuksilla. Auto varmaan sopii Jyväskylään paremmin kuin muihin ralleihin. Ehkä tästä rallista on lupa odottaa vähän parempaa tulosta, Lappi puntaroi.

Lappi on ajanut 50 MM-rallia ja voittanut niistä yhden: Jyväskylän MM-rallin Toyotalla vuonna 2017. Lapin toistaiseksi ainoa MM-rallin voitto tuli jo neljännessä WRC-autolla ajetussa rallissa.

– Siihen sattui joku pöljä päivä kun voitettiin, Lappi luonnehti kahden vuoden takaista voittoa.

Vastaavaa Lappi ei tällä hetkellä usko tapahtuvan.

– Enää ei taida päivä riittää, vaan tarvittaisiin pöljä viikonloppu, Lappi murahti.

Lappi on jumissa ja ymmällään tilanteesta. Vaikka hänen vauhtinsa ei ole hävinnyt mihinkään, voi Jyväskylän MM-rallin tulosliuskat olla rumaa luettavaa.

– Koetetaan paikata hanskalla se mitä pystytään. Mutta fakta on se, että ei tällä tasolla pysty hanskalla hirveästi paikkaamaan. Tai ehkä Ogier voi, mutta mulla ei ole sellaisia taitoja, Lappi tunnusti.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .