Isku kiveen päätti Latvalan hyökkäyksen – Tänak, Meeke ja Neuville ajavat sunnuntaina Portugalin rallin voitosta

Jari-Matti Latvala ajoi kaksi erikoiskokeen pohja-aikaa ja nousi Portugalin MM-rallissa 5,1 sekunnin päähän rallia johtavasta Ott Tänakista, koska virolaisen autosta hävisivät jarrut lauantain ensimmäisellä erikoiskokeella. Sitä lähemmäs Latvala ei kärkipaikkaa päässytkään, sillä hän kolhi vasemman etupyörän urassa olleeseen kiveen iltapäivän lenkin ensimmäisellä erikoiskokeella.

– Otin aika kovan iskun ajourassa olleeseen kiveen ja luulen iskarin hajonneen, Latvala selvitti 11:nnen erikoiskokeen maalissa.

Latvalan Toyotan vasemmasta etupyörästä oli todellakin iskunvaimentaja hajonnut ja hän hävisi 12:nnella erikoiskokeella lähes minuutin pätkäpohjat ajaneelle Thierry Neuvillelle. Latvala putosi Neuvillen ja Sebastien Ogierin taakse viidenneksi.

Latvala olisi joutunut ajamaan vielä 37 kilometriä pitkän Amaranten erikoiskokeen, mutta Toyotan rallitalli päätti liputtaa suomalaisen varikolle. Latvala keskeytti siirtymätaipaleelle, jäi odottamaan kyytiä huoltoon ja alkoi keskittyä rallin päättävälle bonuspätkälle.

Latvala jatkaa rallia sunnuntaina ja yrittää reuhata rallin päättävän bonuspätkän nopeimmin eli viiden pisteen arvoisesti.

Tänak näytti menevän iltapäivän lenkillä menojaan ja Kris Meekelle jäi tehtäväksi varmistaa Toyotalle kaksoisvoitto.

Tänak kasvatti johtonsa Meekeen 15,2 sekunniksi ja Neuvilleen eroa oli 21,9 sekuntia ennen päivän viimeistä erikoiskoetta. Mutta viimeisellä erikoiskokeella Tänak jäi Neuvillen pohja-ajasta 12,7 sekuntia.

– Oikeasta etupyörästä on iskari hajonnut, Tänak totesi erikoiskokeen maalissa.

Tänak säilytti johtonsa, mutta ero Meeken kutistui 4,3 sekunniksi. Neuville nousi 9,2 sekunnin päähän Tänakista ja vain 4,9 sekunnin päähän Meekestä.

Tänak, Meeke ja Neuville ratkaisevat Portugalin rallin voiton ja palkintosijojen kohtalon sunnuntain viidellä erikoiskokeella. Neljäntenä olevalla Ogierilla on kirittävää palkintopallille 11,8 sekuntia.

Esapekka Lappi sai Citroeninsa hyvään vauhtiin ja nousi Teemu Sunisen ohi rallin kymmenennellä erikoiskokeella, jonka hän ajoi 14,7 sekuntia Sunista nopeammin.

– Sille pätkälle tuli yllättävän hyvä aika, vaikka jouduin ajamaan toisena autona. Ajoin aggressiivisesti eli juuri niin kuin siellä pitikin ajaa, Lappi sanoi.

Lappi karkasi Suniselta iltapäivän lenkillä ja hän lähtee päätöspäivän viidelle erikoiskokeelle 25,2 sekuntia Sunista paremmalla kokonaisajalla.

– Auton keskilukkoon laitettiin uusi ohjelma täksi päiväksi ja se on ollut jarrutuksissa parempi. Auto on nyt ensimmäistä kertaa sellainen mihin olen tottunut, Lappi kehui.

Viidentenä oleva Lappi on jäänyt kärjestä 1.37,5 minuuttia. Kun neljäntenä olevaan Ogieriin on eroa yli minuutti, saa Lappi keskittyä rallin päätöspäivänä pitämään Sunisen takanaan.

– Auto ei ole ollut koko vuonna näin hyvä. Olen pystynyt nauttimaan ajamisesta, Lappi hehkutti.

Kalle Rovanperä ohitti lauantain ensimmäisellä erikoiskokeella sekä tallikaverinsa Jan Kopeckyn että Volkswagenilla ajaneen Ole Cristian Veibyn ja nousi R5-autoilla kisaavien kärkipaikalle.

– Hyökkäsin heti ensimmäisellä erikoiskokeella ja sitten ruvettiin ajamaan nätimmin. Nyt ruvetaan sitten ajamaan humppaa ja väistelemään kiviä, Rovanperä tuumasi 37 sekunnin luokkajohdosta puolenpäivän huollossa.

Rovanperä starttaa sunnuntain erikoiskokeille minuutin luokkajohdossa. Jyväskyläläinen on saamassa myös kuljettajien MM-pisteitä, sillä hän on yleiskilpalussa sijalla kahdeksan.

– Päivä on ollut hyvä. Nyt kun saisi vielä makaronilaatikkoa, Rovanperä toivoi ennen yötaukoa.

Eerik Pietarinen oli 12 erikoiskokeen jälkeen R5-autojen mittelössä neljäntenä. Hän oli jäänyt Rovanperästä 2.28 minuuttia.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .