Jyväskylän MM-ralli kokee suurimman muutoksen vuosiin: ”Siellä katsotaan kenellä se lappu pysyy lattiassa”

Keski-Suomen teillä kisataan tänä suvena heinäkuun 27.-30. päivä järjestyksessään 67. kerran.

Jyväskylän MM-rallin tämän vuotinen reitti poikkeaa merkittävästi vuoden takaisesta.

- Erikoiskoekilometreistä noin 70 prosenttia on uusia, jos sitä verrataan sillä tavalla yksinkertaisesti, että minkä verran täytyy tehdä uutta nuottia viime vuoteen verrattuna, Jyväskylän MM-rallin apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen selvittää.

Mukana on paljon nimeltä tuttuja erikoiskokeita, jotka ajetaan kuitenkin uudenlaisina.
- Niin paljon ajetaan pätkiä toiseen suuntaan, ja sitten on Urriaa, Laukaata ja Lankamaata nostettu mukaan. Näiden tuttujen pätkien sisällekin on nostettu uutta maustetta lisäämällä uusia tieosuuksia. Reitti on kokenut suuremman muutoksen kuin moneen vuoteen, vaikka sitä ei tuosta erikoiskokeiden nimiluettelosta voi päätellä.

Suomalaisten kotikenttäetu ei ole kuitenkaan enää tänä päivänä kovin merkittävä Jyskälässä.
- Ei siinä nykyaikana ole niin paljon eroa, kun nuotitus tehdään kahteen kertaan ja niin hyvin. Luulen, että suomalaiset eivät saa etua kuin ehkä siitä, että tien luonteet ovat tutumpia. Kuten on nähty, niin muutkin vetävät nykyisin hyvin Suomen teillä.

Suomen MM-rallissa kisaa käydään usein sekunneista, kun monessa muussa MM-sarjan osakilpailussa eroissa puhutaan jopa minuuteista.
- Tiestöt ovat Suomessa hyviä, jos vertaa jonnekin Etelä-Eurooppaan, niin siellä on kivien väistelyä. En sano, etteikö meilläkin niitä kiviä nouse, jos sattuu ilmastollisesti huono kesä, mutta ei lähellekään niin paljon.
Reitistä vastaava Nuutinen povaa, että sekuntitaistossa ratkaisuhetket nähdään lauantaina, vaikka jo perjantaina ohjelmassa on 145 ek-kilometriä.

- Kyllä lauantai on edelleenkin se päivä, jolloin ratkaisut syntyvät. Jämsän ja Kuhmoisten maisemissa ajettavat perinteiset ja legendaariset pätkät ovat ne, jossa katsotaan kenellä se lappu pysyy lattiassa, Nuutinen sanoo ja viittaa muun muassa Ouninpohjaan.

- Uskon ja toivon niin, että erot ovat vielä sen verran pieniä. Kyllä nykyisin rallit ovat aikaeroiltaan sen verran tiukkoja, että ei siellä mahdottomia eroja synny.

Sunnuntaina ohjelmassa on vain 34 ek-kilometriä, mutta Meksikon MM-ralli todisti, että rallissa voittajaa saadaan jännittää aina viimeiseen mutkaan asti.
- Tiukkaa on kilpailu tänä päivänä. Humoristisesti voisi sanoa, että se ratkaisu nähdään vasta viimeisen pätkän maalissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.