Kolumni: Enteitä vallan vaihtumisesta

Ilmassa oli vallan vaihtumisen enteitä, kun Tänak ja Lappi näyttivät ajamisen mallia Sebastien Ogierille ja Jari-Matti Latvalalle, toimittaja Ari Mäntylä kirjoittaa Sardinian MM-rallista.

Viron Ott Tänakin ensimmäinen MM-rallin voitto, Esapekka Lapin kuusi erikoiskokeen pohja-aikaa ja Toyotan rallitallin vahva paluu palkintopallille olivat päivän puheenaiheet Sardinian rallin päätöspäivänä. Ilmassa oli vallan vaihtumisen enteitä, kun Tänak ja Lappi näyttivät ajamisen mallia Sebastien Ogierille ja Jari-Matti Latvalalle. Kumpikaan kokeneista ralliketuista ei ajanut Sardinian rallissa ainuttakaan pohja-aikaa ja he joutuivat monta kertaa toteamaan Tänakin ja Lapin nopeammaksi.

Tänak ja Lappi ovat uuden sukupolven kuljettajia. Molemmat ovat ilmaisultaan pidättyväisiä, mutta sanomisiltaan suorasukaisia. He puhuvat vähän, mutta kursailematta. He ovat myös kohteliaita ja asenteeltaan viileän realistisia. Sekä erittäin nälkäisiä voittojen ja menestyksen perään.

Miltä Ogierista ja Latvalasta mahtoi ihan oikeasti tuntua, kun Lappi tuli ja veti lähes kylmiltään kuusi pohja-aikaa Sardiniassa. Lappi testasi Toyota Yarista päivän Korpilahdella Sardiniaa varten ja oli heti huippuvauhdissa. Kaikkiaan Lappi on ajanut Toyotalla kahdeksan testipäivää.

”Kun Tommi ja Carlos vaihtoivat tallia, niin he oppivat auton muutaman kilometrin ajamisen jälkeen. Kyllä vetomiehet oppivat ajamaan autolla kuin autolla”, Toyotan neuvonantaja Lasse Lampi vertaa Lappia Tommi Mäkiseen ja Carlos Sainziin.

Lappi on poikkeuksellisen lahjakas kuljettaja. Moni on yrittänyt nousta MM-sarjassa huipputasolle, mutta harva on siinä onnistunut. Lapin vauhti riittää heti kaikkein parhaimpien vauhtiin ja siinä hän on Latvalan ja Sebastien Loebin veroinen.

Lappi on MM-rallien varikolla toki tuttu kuljettaja Skoda-vuosilta. Mutta WRC2-luokassa ajavia kuljettajia katsotaan nenänvartta pitkin, vaikka he miten menestyisivät omassa luokassaan. Vasta nousu WRC-autoon takaa paikan kovien kuskien kerhossa. Lapin WRC2-luokan mestaruus viime vuonna oli vain avain lajin kuninkuusluokan oveen.

Lappi on ajanut vasta kaksi MM-rallia WRC-autolla ja hän on merkitty mies. Jatkaako Lappi Toyotalla ensi vuonna vai houkutellaanko hänet muualle? Lapilla on Toyotan kanssa sopimus vain tästä vuodesta.

Toyotan rallitallin saalis Sardinian rallista oli kerrassaan mainio. Tommi Mäkisen johtama Toyota Gazoo Racing kahmi Sardiniasta 30 valmistajien MM-pistettä Latvalan kakkossijan ja Lapin nelossijan ansiosta. Pistepotti oli tervetullut muutaman kehnommin menneen rallin jälkeen.

Latvalan mukaan Toyotaa on kehitetty isoin askelin kevään aikana ja Sardiniassa tuo työ palkittiin. Auton moottoria on saatu paremmaksi ja kääntyvyydessä on edistytty. Mäkisen mukaan Yariksessa on vielä paljon parannettavaa ja kehitystyö jatkuu täydellä höökillä jo tällä viikolla.

”MM-sarjan jälkimmäisen puoliskon pitäisi sopia meille alkuvuotta paremmin”, Latvala latasi odotuksia.