Kolumni: Lappi ajoi Fafessa rallimaailman eliittiin

Sijoitusta tärkeämpää olivat Lapin hyvät ajat erikoiskokeilla, kirjoittaa Ari Mäntylä.

Esapekka Lappi on WRC2-luokan hallitseva maailmanmestari, mutta varsinaisen kansainvälisen läpimurtonsa hän teki Portugalin MM-rallin viimeisellä erikoiskokeella Fafessa. Lappi ajoi rallin päättäneelle Fafen legendaariselle erikoiskokeelle neljänneksi nopeimman ajan. Hän jäi Ott Tänakin pätkäpohjista 1,7 sekuntia. Lappia hitaammin 12 kilometriä pitkän bonuspätkän ajoivat niin nelinkertainen maailmanmestari Sebastien Ogier kuin tallikaveri Jari-Matti Latvala.

Lapin suoritus on kunnioitettava. Lappi joutui ajamaan Portugalissa suitset suussa, mutta hän paransi vauhtiaan kilpailun kuluessa. Ensimmäisiltä erikoiskokeilta ei kovin kummoisia voinut odottakaan, sillä ensimmäiseen MM-ralliinsa WRC-autolla startannut Lappi joutui lähtemään kisaan tallikaverinsa Juho Hännisen säätämällä autolla.

Lappi täräytti Fafen kimurantille erikoiskokeelle mahtiajan, vaikka oli edellispäivänä ajanut lievästi ulos tieltä. Toyotan tallipäälikkö Tommi Mäkinen oli ohjeistanut, että Lapin pitää tuoda Toyota Yaris ehjänä maaliin. Muistikohan Lappi koko ohjetta siinä vaiheessa, kun hän vetäisi mahtiloikan Fafen hyppyristä. Lappi siunaili loikkaansa itsekin erikoiskokeen maalissa, mutta tällä kertaa katsojille tarjottu show sai onnellisen lopun.

Lapilta ei odotettu mitään ensimmäisestä rallista WRC-autolla, mutta pieksämäkeläinen palasi Portugalista kolmen MM-pisteen kera. Se on erinomainen saavutus. Ilman lauantain ulosajoaan Lappi olisi sijoittunut rallissa sijoille 6–7. Mutta sijoitusta tärkeämpää olivat Lapin hyvät ajat erikoiskokeilla.

Lappi ajoi heti rallin alusta lähtien tasavertaisia ek-aikoja Hännisen kanssa. Hänninen on testannut Toyotan WRC-autoa yli vuoden, kun Lappi ehti tutustua Yariksen tavoille muutaman päivän. Lapin ek-ajat nostattivat monen ihmisen kulmakarvoja niin Toyotan rallitallissa kuin laajemminkin varikolla.

Vastaavasti Hänniselle Lapin hyvin sujunut tulikaste tarkoittaa, että hänen asemansa kuljettajapörssissä laskee. Hännisestä on tulossa Toyotan kolmoskuski, vaikka rankingin pitäminen miten kiistettäisiin.

Lappi saa auton kaikkiin loppukauden MM-ralleihin. Hyvin menneen neitsytkisan jälkeen odotukset kasvavat. Lappi lasketaan nyt MM-sarjan eliittiin ja Sardinian MM-rallissa hänen odotetaan ajavat pätkille vähintään yhtä korkeita noteerauksia kuin Portugalissa. Voihan Lappi kirjauttaa ensimmäisen pohja-aikansakin jo Sardiniassa 9. – 11. kesäkuuta.